Sectras visualiseringsbord förbättrar medicinsk utbildning vid universitet i Bagdad

Baghdad Medical College i Bagdad, Irak, har investerat i Sectras visualiseringsbord för att förbättra sin medicinska utbildning. Med visualiseringsbordet kan medicinstuderande öka kunskapen om människokroppen och studera olika sjukdomars inverkan på anatomin på ett sätt som tidigare inte varit möjligt i undervisningen.

Att interagera med virtuella kroppar ger en ökad förståelse för kroppens anatomi och funktioner, variationen mellan individer samt bättre kunskap om mer ovanliga sjukdomsfall redan under utbildningen. Sammantaget ökar detta kvaliteten i den medicinska utbildningen. Bordet såldes av Axis AV & IT Solutions Company som Sectra nyligen etablerat partnersamarbete med i Irak.

Sectras visualiseringsbord, Sectra Visualization Table, är en stor pekskärm med ett bildvisningsprogram som gör det möjligt att interagera med tredimensionella bilder av människokroppen. 3D-bilderna tas med moderna datortomografi- eller magnetresonanskameror. Studenterna kan enkelt zooma in, rotera eller skära i den visualiserade kroppen utan att använda skalpell eller förstöra kroppen. Detta betyder att samma bilder kan användas om och om igen, samt att studenterna exempelvis kan studera olika sjukdomars inverkan på anatomi på ett sätt som inte tidigare varit möjligt i undervisningen. En unik funktion hos visualiseringsbordet är att varje universitet kan hämta och skapa egna undervisningsbilder från sin kliniska verksamhet utöver de förinstallerade undervisningsbilder som följer med bordet.

Sectras visualiseringsbord används i undervisningen i mer än 15 europeiska länder, i Mellanöstern och i Sydostasien. Det är utvecklat i samarbete mellan Linköpings Universitet, Center for Medical Image Science and Visualization (CMIV), Visualiseringscenter C, och The Interactive Institute.

Torbjörn Kronander, VD och koncernchef Sectra AB, 0705 23 52 27
Marie Ekström, Vice VD Sectra AB Sectra AB och VD Sectra Imaging IT Solutions AB, 0708 23 56 10
Pressrum: http://www.sectra.com/medical/press
Pressbilder: flickr.com/photos/sectramedicalsystems