Svenska totalförsvaret stärker förmågan att utbyta säkerhetsklassad information genom utökat samarbete med Sectra

Linköping – 24 maj, 2022 – Cybersäkerhets- och medicinteknikföretaget Sectra (STO: SECT B) har fått ett flertal beställningar från Försvarets Materielverk (FMV). Beställningarna omfattar vidareutveckling och underhåll av lösningar för VPN och mobiltelefoni som är godkända för mycket höga sekretessnivåer och prestandakrav. Samarbetet och beställningarna ska förstärka skyddet mot framtidens kvantdatorer, vilka kan utgöra ett hot mot traditionella krypteringstekniker.

–  En av framtidens stora utmaningar är hotet från kvantdatorer. Därför är det extremt viktigt för våra kunder att Sectra fortsätter arbetet med att förstärka skyddet och bygga säkerhetslösningar på kvantsäkra principer. Jag är stolt över det fortsatta förtroende som vi får av Försvarets Materielverk att upprätthålla och vidareutveckla Sveriges förmåga till säker kommunikation, säger Magnus Brege vd Sectra Communications.

Ordervärdet uppgår till cirka 65 miljoner kronor och avtalen tecknades under det fjärde kvartalet av Sectras räkenskapsår 2021/2022.

Sectra har sedan 1987 arbetat tillsammans med Försvarets Materielverk (FMV) och har under detta samarbete utvecklat och levererat produkter för säker kommunikation. Det fortsatta samarbetet kommer att stärka signalskyddsförmågan inom det svenska totalförsvaret, både idag och i framtiden.

Sectra hjälper myndigheter och försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information samt sjukhus världen över att effektivisera vården. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. I dag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2020/2021 till 1 632 MSEK. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök Sectras hemsida

Inom verksamhetsområdet Secure Communications utvecklas produkter och tjänster som skyddar delar av samhällets mest känsliga information och kommunikation. Erbjudandet omfattar säker röst- och datakommunikation med lösningar som är certifierade såväl nationellt som av EU och NATO, samt säkerhetsanalys och övervakning av kritiska IT-system för exempelvis el- och vattendistribution. Verksamheten bedrivs från kontor i Sverige, Norge, Nederländerna och Finland.

Magnus Brege, vd Sectra Communications AB, tel 073 539 8193
Torbjörn Kronander, vd och koncernchef Sectra AB, tel 013 23 52 27

Citat

En av framtidens stora utmaningar är hotet från kvantdatorer. Därför är det extremt viktigt för våra kunder att Sectra fortsätter arbetet med att förstärka skyddet och bygga säkerhetslösningar på kvantsäkra principer. Jag är stolt över det fortsatta förtroende som vi får av Försvarets Materielverk att upprätthålla och vidareutveckla Sveriges förmåga till säker kommunikation.
Magnus Brege vd Sectra Communications