Sverige skyddar telefonsamtal från avlyssning under EU-ordförandeskap

Under Sveriges EU-ordförandeskap använder svenska myndigheter och försvaret det personliga talkryptot Tiger XS från Sectra för avlyssningssäker kommunikation. Sverige är det femte landet i Europa som under sitt EU-ordförandeskap använder Tiger XS för att skydda telefonsamtal från avlyssning.

Under Sveriges EU-ordförandeskap som inleddes den 1 juli 2009 har beslutsfattare tillgång till Tiger XS som är den säkraste och mest användarvänliga produkten på marknaden för krypterad telefoni. Tiger XS är utvecklad av Sectra i samarbete med svenska myndigheter och är ett unikt personligt talkrypto som används av beslutsfattare, höga tjänstemän och militärer i mer än hälften av EU:s medlemsländer.

– Sectras satsning på att skydda talkommunikation från avlyssning mellan Europas beslutsfattare har resulterat i att vartannat EU-land idag använder vårt talkrypto och att allt fler länder väljer Tiger XS under sitt EU-ordförandeskap, säger Michael Bertilsson, VD på Sectra Communications.

Sverige tar över EU-ordförandeskapet efter Tjeckien som också har använt Tiger XS för att skydda utbyte av känslig och säkerhetsklassificerad information.

Vartannat EU-land använder Tiger

Tiger XS är ett personligt talkrypto som skyddar telefonsamtal från avlyssning över tele-, GSM-, ISDN- och IP-nät samt via satellitsystem. Tiger XS används även för att kryptera SMS, fax och dataöverföringar. Tiger är certifierad av EU, NATO och flera nationella säkerhetsmyndigheter upp till den höga säkerhetsnivån SECRET.

Michael Bertilsson, VD Sectra Communications AB, tel 0708-23 52 25

Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef Sectra AB, tel 013-23 52 09

Om Sectras avlyssningssäkra kommunikationssystem

Sectra utvecklar och säljer produkter för avlyssningssäker tal- och datakommunikation. Kunderna är myndigheter och försvar i Europa med höga krav på kommunikationssäkerhet. Sectra har en stark kärnkompetens inom kryptering och är ett av de ledande företagen i världen när det gäller design och utveckling av säkra kommunikationssystem. Sectra Tiger används av kunder i mer än hälften av EU:s medlemsländer.

Sectras verksamhet

Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom de expansiva nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2008/2009 till 863 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se.