SKF Niomånadersrapport 2013

Tom Johnstone, vd och koncernchef:
”Vårt kassaflöde var bra under kvartalet. Vi fortsatte att förbättra vår rörelsemarginal sekventiellt trots en negativ mix och en större negativ valutapåverkan än väntat. Detta visar att de åtgärder vi har vidtagit för att stärka produktportföljen, investera i verksamheten och genomföra kostnadsreduceringar, ger resultat.
SKFs försäljning inom fordonsverksamheten har utvecklats bra under kvartalet men var något lägre än förväntat inom industriverksamheten. Vi ser dock en förbättring inom flygindustrin, förnyelsebar energi samt järnvägsindustrin. På ett flertal andra industriella marknader ser vi inte någon förändring – det blir inte sämre, men inte heller bättre. Fordonsverksamheten gynnades av ökad efterfrågan och bättre mix i försäljningen, speciellt inom lastbilsverksamheten och fordonseftermarknaden och detta, i kombination med de åtgärder som vi vidtar, hjälpte till att förbättra marginalerna.
Under kvartalet stärkte vi SKF ytterligare genom att tillkännage överenskommelsen om att förvärva Kaydon Corporation. Kaydon kompletterar SKF på många sätt och förvärvet kommer att göra det möjligt för oss att bättre kunna betjäna våra kunder och distributörer. Idag avslutas uppköpserbjudandet av de utestående aktierna och förhoppningsvis kan vi snabbt slutföra förvärvet.
Försäljningen och tillverkningen förväntas ligga kvar på samma nivå under fjärde kvartalet.”

Nyckeltal
Kvartal 3 2013 Kvartal 3 2012 År till dato 2013 År till dato 2012
Försäljning, Mkr 15 623 15 486 47 167 49 591
Rörelseresultat, Mkr 1 923 1 908 5 240 6 093
Rörelsemarginal, % 12,3 12,3 11,1 12,3
Rörelsemarginal exklusive engångskostnader, % 12,9 12,3 12,2 12,6
Resultat före skatt, Mkr 1 717 1 709 4 581 5 439
Nettoresultat, Mkr 1 165 1 251 3 087 3 821
Resultat per aktie, kr 2,47 2,67 6,57 8,11

Rörelseresultatet påverkades av engångskostnader under tredje kvartalet med cirka 85 Mkr, huvudsakligen nedskrivningar som inte utgör en del av det aviserade omstruktureringsprogrammet. Rörelseresultatet under de första nio månaderna påverkades av engångskostnader med cirka 525 Mkr (140).

Försäljningsförändring år-över-år,
i kronor, hänför sig till:
Volym Pris/
mix
Struktur Valuta-
effekt
Totalt
Kvartal 3 2013 2,2% -0,2% 1,1% -2,2% 0,9%
År till dato 2013 -3,0% 0,0% 1,8% -3,7% -4,9%

Försäljningen under tredje kvartalet i lokal valuta exklusive struktur ökade med 1% i Europa, med 9% i Latinamerika, med 5% i Asien och med 8% i Mellanöstern och Afrika. I Nordamerika minskade den med 2%.
Tillverkningsnivån under tredje kvartalet var något högre jämfört med föregående år.

Försäljningen under de första nio månaderna i lokal valuta exklusive struktur minskade med 4% i Europa och Nordamerika, med 3% i Asien och är relativt oförändrad i Mellanöstern och Afrika. I Latinamerika ökade den med 10%.
Tillverkningsnivån under de första nio månaderna var relativt oförändrad jämfört med föregående år.

Marknadsutsikter för fjärde kvartalet 2013

Efterfrågan jämfört med fjärde kvartalet 2012

Efterfrågan på SKFs produkter och tjänster förväntas bli något högre för koncernen, i Asien och Europa samt relativt oförändrad i Nordamerika och Latinamerika. Den förväntas bli något högre för Strategic Industries och Regional Sales and Service samt högre för Automotive.

Efterfrågan jämfört med tredje kvartalet 2013
Efterfrågan på SKFs produkter och tjänster förväntas bli relativt oförändrad för koncernen, i Europa, Nordamerika och Latinamerika samt för alla affärsområden. Den förväntas bli något högre i Asien.

Tillverkning
Tillverkningen kommer att vara högre år över år och relativt oförändrad jämfört med tredje kvartalet.

Göteborg den 15 oktober 2013

En telefonkonferens kommer att hållas den 15 oktober kl. 13.00:
Tel. 08-5063 0779

All information angående SKFs niomånadersrapport 2013 finns på SKFs webbplats:
investors.skf.com/kvartalsrapportering

Informationen är sådan som AB SKF ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 15 oktober 2013 cirka kl.12.00.

Press Relations: Ingalill Östman,  46 31-337 3260, mobile: 46 706-973260, ingalill.ostman@skf.com
Investor Relations: Marita Björk, 46 31-337 1994, mobile: 46 705-181994, marita.bjork@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörjsystem. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2012 uppgick till 64 575 miljoner kronor och antalet anställda var 46 775. www.skf.com.

™ BeyondZero är ett varumärke som ägs av SKF-koncernen.