SKF Niomånadersrapport 2020: Implementering av strategin fortsätter att driva på ett starkt resultat

Göteborg, 27 oktober 2020

Alrik Danielson, Vd och koncernchef:

”SKFs förändring mot en mer kundfokuserad, innovativ och slimmad verksamhet fortsätter. Vårt starka resultat under det tredje kvartalet visar att vi levererar på genomförandet av vår strategi med nya arbetssätt, utveckling av bättre, mer attraktiva kunderbjudanden, samt vår tillverkning som är närmare och mer lyhörd för kundernas behov.

Trots en minskad organisk försäljning med 5,1% jämfört med förra året förbättrades den justerade rörelsemarginalen till 13,3% (11,3%), vilket är väldigt starkt.

Försäljningen på 18,6 miljarder kronor var lägre än förra året men visar en sekventiell återhämtning av efterfrågan sedan de betydligt lägre nivåerna under det andra kvartalet.

Kassaflödet under kvartalet var 2 266 miljoner kronor, främst drivet av minskat rörelsekapital.

Försäljningen i Europa minskade organiskt med 12,5%. Försäljningen i Nordamerika minskade med 11,9%, medan den ökade i Latinamerika med 4,6% och ökade i Asien med 7,2%.

Industriverksamheten levererade en justerad rörelsemarginal på 15,8% (13,9%) med en minskad organisk försäljning på 6,9%. Fordonsverksamheten redovisade en justerad rörelsemarginal på 7,4% (4,6%) med en minskad organisk försäljning på 0,7%.

Vi påskyndar våra ansträngningar att regionalisera, konsolidera och modernisera vår tillverkning. Under kvartalet tillkännagav vi en investering på totalt 550 miljoner kronor i Nordamerika, vilket ger processer i världsklass och automatisering av vår anläggning för svängkranslager i Sumter, samt lokaliserar tillverkningen av koniska rullager i Mexiko från Kina. Dessa investeringar kommer att stärka vårt erbjudande och position i Nordamerika ännu mer. Den förbättrade flexibiliteten och servicenivån gör det möjligt för oss att konsolidera fabrikerna i Avon, Ohio, och North Charleston, South Carolina, till fabriken i Sumter.

Vi fortsätter också att anpassa våra arbetssätt och verksamhetens struktur, vilket under kvartalet har lett till omstruktureringskostnader på 462 miljoner kronor. Hur svåra dessa beslut än är att fatta gör denna flexibilitet det möjligt för oss att anpassa vår verksamhet snabbt, samtidigt som vi även investerar i de kompetenser som behövs i framtiden.

Osäkerheten kring den ekonomiska utvecklingen framöver gör det svårt att ge en tillförlitlig prognos för efterfrågan under det fjärde kvartalet. Som ett resultat av den ekonomiska osäkerheten har styrelsen beslutat att inte kalla till en extra bolagsstämma för att föreslå ytterligare utdelning för 2019. Det förändrade SKF år 2020 är väl positionerat för att hantera olika efterfrågescenarier. Vi kommer att fortsätta investera i att göra våra erbjudanden starkare, vår verksamhet mer slimmad och vår innovationstakt högre.”

Nyckeltal, Mkr där annat ej anges

Kv3 2020 Kv3 2019 Jan-sep 2020 Jan-sep 2019

Fordon --- --- --- --- +++

Marknadsutsikter och prognos

Efterfrågan för kv4 2020 jämfört med kv4 2019
De industrier och regioner där SKF är verksamt påverkas av initiativ från myndigheter och kunder kopplade till spridningen av Covid-19.

Som ett resultat av denna osäkerhet är det inte möjligt att ge en tillförlitlig prognos på efterfrågan för det fjärde kvartalet.

Prognos för kv4 2020

• Finansnetto: -200 miljoner kronor

Prognos för 2020

• Skattenivå exklusive effekter av avyttrade verksamheter: cirka 29%.

• Investeringar i materiella anläggningstillgångar: cirka 3 300 miljoner kronor.

En Webcast kommer att hållas den 27 oktober kl. 14.00, vänligen anslut genom länken https://bit.ly/353iirx.

Webbplats: http://investors.skf.com/sv/rapporter-och-presentationer

Denna information är sådan som AB SKF är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 oktober 2020 kl. 13:00 CET.

PRESS: Theo Kjellberg, Director, Press Relations,
tel: 46 31-337 6576, mobile: 46 725-776576, e-mail: theo.kjellberg@skf.com

tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, service och smörj-system. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillstånds-övervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 17 000 platser världen över. Försäljningen 2019 uppgick till SEK 86 013 miljoner kronor och antalet anställda var 43 360. www.skf.com