• SKF/

SKF Niomånadersrapport 2022: Hög organisk tillväxt, kraftig kostnadsinflation påverkar resultatet

Göteborg, 25 oktober 2022

Rickard Gustafson, VD och koncernchef:

Redogörelse för tredje kvartalet

Under tredje kvartalet levererade vi en hög organisk försäljningstillväxt på 11%, vilket är en tydlig indikation på att vi är betydelsefulla för våra kunder. Vår verksamhet i Indien och Nord- och Sydamerika levererade ett mycket bra övergripande resultat och Kina bibehöll sitt solida resultat trots covidnedstängningar. Vårt resultat i EMEA hämmades av en kostnadsinflation som saknar motstycke. Vi fortsätter att genomföra vår strategi och växer tvåsiffrigt inom de tillväxtbranscher vi identifierat, samtidigt som vi fortsätter att förändra vår portfölj och minska fasta kostnader.

Vi fortsätter att utnyttja vår starka marknadsposition och har lyckats höja priserna och rensa vår produktportfölj. Dessa insatser har resulterat i ännu ett kvartal med ett växande, positivt bidrag från pris och kundmix på 1,8 miljarder kronor. Så som aviserades förra kvartalet fortsätter kostnadsinflationen att accelerera, i synnerhet i Europa med en negativ påverkan på 2,9 miljarder kronor under kvartalet. En positiv notering är den något minskade inflationstakten för stålkomponenter och logistik i slutet av kvartalet. Den justerade rörelsemarginalen hamnade på 9%, vilken påverkades av utmanande kostnadsinflation, negativ mixpåverkan från hög tillväxt i fordonsindustrin och vårt beroende av tillverkning i Europa. Med tanke på vår osäkrade exponering mot kostnadsinflation förväntar vi oss få medvind i marginalerna då inflationen och energipriserna börjar att normaliseras.

För industriverksamheten låg den organiska tillväxten på 8%, vilken drevs av industriell distribution, tung industri och jordbruk. Den justerade rörelsemarginalen uppgick till 11%, som i huvudsak påverkades av material- och energikostnader, vilka inte fullt ut kompenserades av ett positivt bidrag från pris och kundmix. Vår ledande ställning inom vårt viktigaste och mest lönsamma affärsområde främjar fortsatt våra tillväxtambitioner. Nyligen utökade vi till exempel vårt fullserviceavtal med en ledande tillverkare av förnybara förpackningar i Nordamerika med lager, tätningar, smörjsystem, applikationsteknik och tillståndsövervakning.

När det gäller fordonsverksamheten återhämtade sig efterfrågan kraftigt jämfört med förra året och vi hade en organisk tillväxt på 18%, vilken drevs av lätta fordon. Den justerade rörelsemarginalen hamnade på 3%, i huvudsak beroende på material- och energiinflationen som inte fullt ut uppvägdes av en positiv prisutveckling och kundmix. Vårt erbjudande av keramiska lager till elbilsindustrin fortsätter att stärkas och nya viktiga OEM-avtal har undertecknats i Kina och Europa. Det ligger i linje med vår strategiska förändring av portföljen eftersom keramiska lager har mer fördelaktiga marginaler. Samtidigt fortsätter vi att avveckla icke-strategiska verksamheter med låg marginal såsom komponenter för små personbilar med förbränningsmotor.

Kassaflödet från verksamheten låg på 1 268 miljoner kronor. Nettorörelsekapitalet beräknat i procent av försäljningen ökade till 36%, främst beroende på fluktuationer i valutakurserna. Sekventiellt minskade lagernivåerna under tredje kvartalet på grund av fortsatt fokus på kundprioriteringar, minskade överskottslager och optimering av leveranskedjan.

Vi genomför vår strategiska förändring

I linje med vår strategi att driva lönsam tillväxt har vi infört ett koncernomfattande program för att öka flexibiliteten och minska fasta kostnader över hela koncernen, i synnerhet i Europa. Totalt räknar vi med att besparingstakten av dessa åtgärder uppgår till två miljarder i slutet av 2023, med förväntade omstruktureringskostnader på cirka en miljard kronor och en nettominskning med cirka 1 000 tjänster, främst i Europa.

Några av de viktigaste pågående åtgärderna är att vi förenklar tillverknings- och försäljningsorganisationen i EMEA, omstrukturerar våra supportfunktioner, rensar i vår IT-portfölj och genomför de sista stegen i vårt transformationsprogram för finans. Vi ökar vår utvecklingstakt inom Connected Technology genom att fokusera mer på externa partnerskap. Konsultkostnader och indirekta utgifter minskas över hela koncernen. Dessutom ökar vi våra målinriktade insatser för att fortsatt förbättra prissättningen, minska lagernivåerna och förbättra inköp och logistik.

Vi fortsätter att investera i vår regionala tillverkningskapacitet och att göra våra fabriker mer effektiva. Arbetet med att konsolidera vår tillverkningskapacitet fortsätter. Det har lett till att vi stänger fabrikerna i Avon, Avallon, Poggio Rusco och Pianezza och att kunderna betjänas från andra anläggningar.

Marknadsutsikter

När vi blickar framåt mot fjärde kvartalet 2022 räknar vi med organisk försäljningstillväxt på cirka 10%, vilket innebär att den organiska tillväxten för helåret förväntas hamna på den övre nivån av vår tidigare prognos på cirka 4 till 8%.

Vi räknar med fortsatt volatilitet och geopolitisk osäkerhet på marknaderna vilket förväntas medföra höga nivåer av kostnadsinflation, flaskhalsar i leveranskedjan och fluktuerande efterfrågan.”

Nyckeltal, Mkr där annat ej anges Kv3 2022 Kv3 2021 Jan-sep 2022 Jan-sep 2021
Nettoomsättning 24 975 20 146 71 572 60 746
Justerat rörelseresultat 2 131 2 672 7 662 8 578
Justerad rörelsemarginal, % 8,5 13,3 10,7 14,1
Rörelseresultat 1 929 2 588 6 463 8 165
Rörelsemarginal, % 7,7 12,8 9,0 13,4
Justerat resultat före skatt 1 820 2 524 6 799 8 150
Resultat före skatt 1 618 2 440 5 600 7 736
Nettokassaflöde från operativa aktiviteter 1 268 2 514 2 290 4 017
Resultat i kronor per aktie efter skatt 2,41 3,86 7,85 12,36
Justerat resultat i kronor per aktie 2,86 4,04 10,49 13,27

Försäljningsförändring år-över-år, %, Kv3 Organisk1) Struktur Valuta Totalt
SKF-koncernen 11,0 -2,0 15,0 24,0
Industri 8,3 -2,0 14,0 20,3
Fordon 18,4 -2,2 17,8 34,1

1) Pris, mix och volym.

Försäljningsförändring år-över-år, %, Jan-sep 2022 Organisk1) Struktur Valuta Totalt
SKF-koncernen 7,6 -1,3 11,5 17,8
Industri 8,4 -1,3 11,3 18,4
Fordon 5,7 -1,3 12,2 16,6

1) Pris, mix och volym.

Försäljningsförändring i lokala valutor år-över-år, %, Kv3 Europa, Mellanöstern och Afrika Nord- och Sydamerika Kina och Nordost-asien Indien och Sydostasien
SKF-koncernen 9,9 12,9 5,8 23,6
Industri +++ +++ + +++
Fordon +++ +++ +++ +++

Försäljningsförändring i lokala valutor år-över-år, %, Jan-sep 2022 Europa, Mellanöstern och Afrika Nord- och Sydamerika Kina och Nordost-asien Indien och Sydostasien
SKF-koncernen 8,7 10,0 -3,6 24,3
Industri +++ +++ +/- +++
Fordon ++ +++ --- +++

Marknadsutsikter och prognos

Efterfrågan för fjärde kvartalet 2022 jämfört med fjärde kvartalet 2021
För det fjärde kvartalet 2022 räknar vi med en organisk försäljningstillväxt på cirka 10%.

Prognos för fjärde kvartalet 2022
En positiv valutapåverkan på rörelseresultatet förväntas vara cirka 400 miljoner kronor jämfört med fjärde kvartalet 2021, baserat på valutakurser per 30 september 2022.

Prognos 2022

• Den organiska tillväxten för helåret förväntas hamna på den övre nivån av vår tidigare prognos på cirka 4 till 8%.
  • Skattesats exklusive effekter av avyttrade verksamheter: cirka 28%.
  • Investeringar i materiella anläggningstillgångar: ca 5 mdkr.

En webcast kommer att hållas den 25 oktober kl. 09:00, tel: +46 10 884 8016 (kod: 156200).

Den finansiella informationen i detta pressmeddelande är sådan information som AB SKF är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoner, för offentliggörande den 25 oktober kl. 08:00.

PRESS: Carl Bjernstam, Group Communication,

tel: 46 31-337 2517, mobile: 46 722-201893, e-mail: carl.bjernstam@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Patrik Stenberg, Head of Investor Relations,
tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com

SKFs uppdrag är att vara den självklara ledaren på lagermarknaden. Vi gör detta genom att erbjuda lösningar som minskar friktion och CO2-utsläpp, samtidigt som vi ökar maskinens drifttid och prestanda. Våra produkter och tjänster runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, artificiell intelligens och trådlös tillståndsövervakning. SKF finns representerat i mer än 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2021 uppgick till 81 732 MSEK och antalet anställda var 42 602. www.skf.com

® SKF är ett registrerat varumärke som ägs av SKF-koncernen.

Citat

Rickard Gustafson, VD och koncernchef