SKF Niomånadersrapport 2023: Motståndskraftiga marginaler och starkt kassaflöde trots avmattning i efterfrågan

Göteborg, 27 oktober 2023

Rickard Gustafson, VD och koncernchef:

”Under kvartalet kunde vi fortsatt konstatera en avmattning i efterfrågan till följd av ett svagt ekonomiskt klimat och kunder som minskar sina lager. Trots det var vår lönsamhet motståndskraftig och vårt kassaflöde fortsatt starkt. Vi har fortsatt att hantera kostnader, rensa produktportföljen och minska rörelsekapitalet som ett led i vår strategiska omvandling och vårt nya mer decentraliserade arbetssätt.

Stabil utveckling i ett utmanande marknadsläge

Nettoomsättningen ökade under kvartalet till 25,8 (25,0) miljarder kronor och den organiska tillväxten var relativt oförändrad (-0,6%). Volymerna vände nedåt i alla regioner men kompenserades av en fortsatt stark pris- och portföljhantering.

Vår verksamhet i Europa, Mellanöstern och Afrika var fortsatt motståndskraftig med en organisk försäljningstillväxt på 4%, tack vare en stark utveckling inom järnvägs- och flygindustrin. Indien och Sydostasien fortsatte också att utvecklas positivt med en organisk tillväxt på 5%, driven av stark efterfrågan från gruvindustrin. Den organiska tillväxten i Kina och Nordostasien minskade med 5% på grund av en kraftigare nedgång än väntat i vindkraftsverksamheten. I Nord- och Sydamerika noterade vi en negativ tillväxt på 4% till följd av lagerminskningar hos OEM-kunder och utfasning av kundkontrakt med lägre lönsamhet.

Det justerade rörelseresultatet för tredje kvartalet uppgick till 3,0 (2,1) miljarder kronor med en marginal på 11,5% (8,5%). Prissättning, kostnadskontroll och fortsatta åtgärder för att rensa i portföljen bidrog positivt till lönsamheten, som kompenserade för minskade volymer och vissa negativa effekter i affärsmixen. I industriverksamheten med hög marginal hade vi exempelvis en lägre tillväxttakt jämfört med vår fordonsverksamhet.

Vår industriverksamhet var fortsatt motståndskraftig och levererade en justerad rörelsemarginal på 14% (11%) trots negativ organisk tillväxt. Ompositioneringen av portföljen inom fordonsverksamheten fortsätter och den justerade rörelsemarginalen förbättrades till 6% jämfört med 3% under samma kvartal förra året.

Kassaflödet från verksamheten var hela 3,4 (1,3) miljarder kronor tack vare vårt fortlöpande arbete med att förbättra rörelsekapitalet, framför allt genom minskade lager.

Under kvartalet påverkades vi också av den ökade geopolitiska oron i världen. I augusti utsattes vår fabrik i Lutsk, Ukraina, för en rysk missilattack. Tre av våra kollegor omkom och fabriken fick skador. Efter attacken stoppades produktionen, men genom alternativa leveranskedjor kunde produktionen snabbt flyttas från Lutsk till andra fabriker för att mildra eventuella negativa effekter för våra kunder.

Vår strategiska resa fortsätter

Under kvartalet fortsatte vi att implementera och genomföra vår strategi. Våra investeringar i teknik och innovation har lett till många intressanta projekt i pipeline som bidrar till den övergripande lönsamheten och stöder flera snabbväxande segment, t.ex. järnvägsindustrin, jordbruk och verktygsmaskiner.

Dessutom fortsätter vi att investera i hållbarhet och att ytterligare regionalisera vår tillverkning. Ett exempel är våra investeringar i en ny fabrik i Monterrey, Mexiko, som nu har invigts och kommer att förstärka vårt kunderbjudande och vår position i Nordamerika.

I många branscher är effektiv övervakning av tillgångar och förebyggande underhåll avgörande för att uppnå ekonomiska och miljömässiga fördelar. Efterfrågan på våra tjänster för övervakning av tillgångar är stark och vi tecknade nyligen ett femårigt avtal med den internationella gruv- och mineralkoncernen LKAB om att utveckla övervakningslösningar för alla deras tillgångar.

Vi har tidigare tillkännagett en strategisk översyn av vår flygverksamhet och jag är glad att nu kunna redovisa slutsatserna och resultaten från denna översyn. Flygindustrin är en högteknologisk, kraftigt växande industri där vi har en stark och unik position.

För att utnyttja vår fulla potential i denna industri, avser vi att lägga ännu mer tonvikt på våra kärnsegment lager för flygmotorer och flygplansstrukturer. Vi har redan initierat ett flertal åtgärder inom prissättning och hantering av våra kontrakt, vilket kommer öka lönsamheten ytterligare på kort sikt. Därutöver kommer dessa områden att stärkas ytterligare genom ökade investeringar.

Vi har även i vår strategiska översyn identifierat några högkvalitativa affärsområden med starka marknadspositioner i sina respektive nischer, men som är utanför vår kärnverksamhet. Vi kommer undersöka strategiska alternativ för att avyttra dessa attraktiva affärsområden utanför vår kärnverksamhet, vilka utgör en årlig försäljning på cirka 1 miljard kronor eller något mindre än 20% av SKFs nuvarande flygverksamhet.

Jag är övertygad om att vi genom att fokusera på vår kärnverksamhet samt undersöka strategiska alternativ till de områden som är utanför vår kärnverksamhet så kommer vi att förverkliga det här affärens fulla potential.

Jag vill tacka alla SKF-medarbetare för deras hårda arbete och förmåga att mildra effekterna av den gradvisa nedgången i efterfrågan och attacken mot vår fabrik i Ukraina under det tredje kvartalet. Inför årets sista kvartal förväntar vi oss en fortsatt lägre efterfrågan och att volatiliteten och den geopolitiska osäkerheten fortsätter att påverka de marknader där vi är verksamma.

Marknadsutsikter

För det fjärde kvartalet 2023 räknar vi med en låg ensiffrig organisk nedgång. För helåret förväntar vi oss en medelhög till låg ensiffrig organisk försäljningstillväxt jämfört med 2022. Efter 2023 förväntar vi oss fortsatt volatilitet och geopolitisk oro där vi förbereder verksamheten för olika scenarier för att kunna agera utifrån hur situationen utvecklas.”

Nyckeltal, Mkr där annat ej anges Kv3 2023 Kv3 2022 Jan-sep 2023 Jan-sep 2022
Nettoomsättning 25 771 24 975 79 443 71 572
Justerat rörelseresultat 2 956 2 131 10 049 7 662
Justerad rörelsemarginal, % 11,5 8,5 12,6 10,7
Rörelseresultat 2 567 1 929 9 159 6 463
Rörelsemarginal, % 10,0 7,7 11,5 9,0
Justerat resultat före skatt 2 582 1 820 8 855 6 799
Resultat före skatt 2 193 1 618 7 965 5 600
Nettokassaflöde från operativa aktiviteter 3 435 1 268 9 846 2 290
Resultat i kronor per aktie efter skatt 3,64 2,41 12,67 7,85
Justerat resultat i kronor per aktie 4,49 2,86 14,62 10,49

Försäljningsförändring år-över-år, %, Kv3 Organisk1) Struktur Valuta Totalt
SKF-koncernen -0,6 0,1 3,7 3,2
Industri -2,1 0,1 4,0 2,0
Fordon 3,1 0,0 2,8 5,9

1) Pris, mix och volym.

Försäljningsförändring år-över-år, %, Jan-sep 2023 Organisk1) Struktur Valuta Totalt
SKF-koncernen 5,7 -0,6 6,0 11,1
Industri 4,3 -0,6 5,9 9,6
Fordon 9,4 -0,7 6,1 14,8

1) Pris, mix och volym.

Försäljningsförändring i lokala valutor år-över-år, %, Kv3 Europa, Mellanöstern & Afrika Nord- & Sydamerika Kina & Nordost-asien Indien & Sydostasien
SKF-koncernen 3,7 -3,6 -5,5 4,6
Industri + - -- +
Fordon +++ +/- +/- +++

Försäljningsförändring i lokala valutor år-över-år, %, Jan-sep 2023 Europa, Mellanöstern & Afrika Nord- & Sydamerika Kina & Nordost-asien Indien & Sydostasien
SKF-koncernen 9,1 1,7 3,5 9,5
Industri ++ +/- + +++
Fordon +++ ++ ++ +++

Marknadsutsikter och prognos

Efterfrågan för fjärde kvartalet 2023 jämfört med fjärde kvartalet 2022
För det fjärde kvartalet 2023 räknar vi med en låg ensiffrig organisk nedgång.

Prognos för fjärde kvartalet 2023
En negativ valutapåverkan på rörelseresultatet förväntas vara cirka 150 miljoner kronor jämfört med fjärde kvartalet 2022, baserat på valutakurser per 30 september 2023.

Prognos 2023

• För helåret förväntar vi oss en medelhög till låg ensiffrig organisk försäljningstillväxt jämfört med 2022.
  • Skattesats exklusive effekter av avyttrade verksamheter: cirka 25%.
  • Investeringar i materiella anläggningstillgångar: ca 5,5 mdkr.

En webcast kommer att hållas den 27 oktober kl. 08.15, tel: 08 5051 0031 (kod: 42753649)

Den finansiella informationen i detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som AB SKF är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoner, för offentliggörande den 27 oktober 2023 kl. 07.00 CET.

PRESS: Carl Bjernstam, Presschef,

tel: 46 31-337 2517, mobile: 46 722-201893, e-mail: carl.bjernstam@skf.com

tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com

SKF är en världsledande leverantör av innovativa lösningar som hjälper industrin att bli mer konkurrenskraftig och hållbar. Genom att göra produkterna lättare, effektivare, hållbarare och reparerbara hjälper vi kunderna att förbättra prestandan på deras roterande utrustning och minska deras miljöpåverkan. Vårt erbjudande runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, tillståndsövervakning, och tjänster. SKF grundades 1907 och finns representerat i omkring 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2022 uppgick till 96 933 MSEK och antalet anställda var 42 641. www.skf.com

® SKF is a registered trademark of the SKF Group.

Citat

Rickard Gustafson, VD och koncernchef