• SKF/

SKF Rapport första kvartalet 2024: Ett mer resilient och konkurrenskraftigt SKF

Göteborg, 26 april 2024

Rickard Gustafson, Vd och koncernchef:

”Vårt resultat för första kvartalet var ytterligare ett steg mot ett mer motståndskraftigt och konkurrenskraftigt SKF. Trots svagare marknadsförhållanden levererade vi en stark justerad rörelsemarginal på 13,4%, vilket var något högre än första kvartalet 2023. Den förbättrade marginalen visar tydligt vår ökade resiliens i en situation där den organiska tillväxten skiftade från +10% under första kvartalet förra året till -7% i år.

Det förbättrade resultatet förklaras av vårt aktiva och kontinuerliga fokus på att hantera konjunkturcykeln, i kombination med ett fortsatt genomförande av våra pågående strategiska initiativ, såsom optimering av leveranskedjan och tillverkningskapaciteten, portföljförvaltning samt att stärka vår framstående position inom hållbarhet. Vi är nu väl förberedda på att ta tillvara möjligheterna för lönsam tillväxt när efterfrågan återhämtar sig.

Stark marginal trots minskad försäljning

Försäljningen under första kvartalet uppgick till 24 699 mkr i ett mer utmanande marknadsläge. Som förväntat såg vi under kvartalet en svag efterfrågan från kunderna med stora variationer mellan våra olika branscher. Vi såg en fortsatt bra utveckling i våra prioriterade segment med hög tillväxt. Inom flyg-, järnvägs- och elfordonsindustrin råder exempelvis fortsatt stark tillväxt, tack vare innovativa lösningar som vi utvecklar i nära samarbete med våra kunder.

Den organiska tillväxten i Indien och Sydostasien (ISEA) låg på 1% drivet av ett starkt resultat inom tung industri och lätta fordon. I Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA) var den organiska försäljningsnedgången -5% med negativ tillväxt inom de flesta industrier, förutom flyg- och järnvägsindustrin som bidrog positivt.

Den organiska tillväxten i Kina och Nordostasien (CNEA) var -11% under kvartalet, vilket främst förklaras av försäljningsnedgången i vindkraftsindustrin. Vi förväntar oss inte någon återhämtning på kort sikt och därför ökar vi vårt fokus på andra industrier, såsom tung industri. Bortsett från vindkraftsindustrin var tillväxten inom CNEA relativt oförändrad och vi såg en positiv utveckling inom järnvägsindustrin och den marina industrin med en tvåsiffrig tillväxt.

I Nord- och Sydamerika var försäljningsnedgången -10%, drivet av den fortsatt negativa trenden bland OEM-kunder som minskar sina lager, men också av vårt arbete med att fasa ut verksamheter med lägre lönsamhet. Vi strävar nu mot att bredda vår kundbas inom vissa industriella vertikaler och därigenom öka vår resiliens mot skiftande konjunkturcykler. Det är av högsta prioritet för vårt nya ledarskap i regionen som tillkännagavs i början av kvartalet.

Totalt hamnade det justerade rörelseresultatet på 3 303 (3 478) mkr, vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal på 13,4% (13,1%). Detta är ett starkt resultat med tanke på försäljningsnedgången. En viktig bidragande orsak är vår pågående strategiska förflyttning, däribland investeringar i regionalisering och utveckling av konkurrenskraftiga värdekedjor som gör att vi snabbt kan öka produktionen när efterfrågan återhämtar sig. Parallellt fortsätter vi att genomföra mer taktiska åtgärder för att hantera konjunkturcykeln, där decentraliserat ansvar för prissättning, rensning av portföljen och kostnadskontroll varit avgörande.

Tack vare alla dessa åtgärder fortsatte vår industriverksamhet att utvecklas väl under första kvartalet och behöll en justerad rörelsemarginal över 16%, medan marginalen för vår fordonsverksamhet förbättrades till över 6%.

Kassaflödet från verksamheten var ganska normalt för ett första kvartal och landade på 1,8 mdkr. Vi fortsätter vårt aktiva arbete på alla affärsområden med att ytterligare förbättra rörelsekapitalet med särskilt fokus på att minska varulagren.

Vi fortsätter genomföra våra strategiska initiativ

Vi fortsätter vårt målmedvetna arbete med att implementera och genomföra vår strategi, öka vår effektivitet och minska de fasta kostnaderna. Viktiga fokusområden för 2024 är att ytterligare optimera leveranskedjan och tillverkningskapaciteten, förvalta och omstrukturera vår portfölj samt växla upp vår strategi för ”intelligent and clean growth”. Ett gemensamt ledord för dessa prioriteringar är innovation, där vi tillsammans med våra kunder utvecklar produkter och lösningar som skapar betydande värde. Detta gör att vi kan försvara eller öka vår marknadsandel inom många viktiga industrisegment och på så sätt stärka vår position som ledande inom industrin.

Som en global ledare inom järnvägsindustrin, vilken står för 5% av vår totala försäljning och har vuxit snabbare än marknaden de senaste åren, driver vi ständigt innovation i nära samarbete och partnerskap med våra kunder, både OEM-företag och operatörer, för att utveckla lösningar för ökad effektivitet och tillförlitlighet. Vi har exempelvis nyligen utvecklat nya keramiska spårkullager för höga varvtal till drivlinan i rälsburna fordon.

För att växla upp ”intelligent and clean growth” är investeringar i minskade koldioxidutsläpp, rotation med höga varvtal samt produkter och tjänster med låg friktion av högsta vikt. Vi har utvecklat ett lager som är skräddarsytt för robotindustrin med ett minskat koldioxidavtryck från tillverkningen på 70%, vilket möjliggör en ytterligare minskning med 20% i slutkundens applikationer. Det är ett utmärkt exempel på hur vi på SKF, tillsammans med våra kunder, lägger grunden för en mer hållbar framtid. Jag är också stolt över att vi för fjärde året i rad har fått platinamedalj i EcoVadis hållbarhetsutvärdering och högsta betyg av CDP för vårt klimatarbete.

Vårt starka ekonomiska resultat, som beror på vår förmåga att mildra effekterna av konjunkturnedgången och samtidigt effektivt genomföra vår strategiska omvandling, skulle inte varit möjligt utan våra hängivna medarbetare. Jag vill därför ta tillfället i akt att uttrycka min uppriktiga uppskattning till alla kollegor och samarbetspartner i SKFs globala verksamhet.

Marknadsutsikter

Vi förväntar vi oss fortsatt marknadsvolatilitet och geopolitisk oro, men verksamheten är förberedd på att hantera olika scenarier. För andra kvartalet 2024 räknar vi med en medelhög ensiffrig organisk försäljningsnedgång. För helåret förväntar vi oss en låg ensiffrig organisk försäljningsnedgång jämfört med 2023.”

Nyckeltal, Mkr där annat ej anges Kv1 2024 Kv1 2023
Nettoomsättning 24 699 26 549
Justerat rörelseresultat 3 303 3 478
Justerad rörelsemarginal, % 13,4 13,1
Rörelseresultat 2 993 3 379
Rörelsemarginal, % 12,1 12,7
Justerat resultat före skatt 3 032 3 041
Resultat före skatt 2 722 2 942
Nettokassaflöde från operativa aktiviteter 1 781 2 747
Resultat i kronor per aktie efter skatt 4,15 4,55
Justerat resultat i kronor per aktie 4,83 4,77

Försäljningsförändring år-över-år, %, Kv1 Organisk1) Struktur Valuta Totalt
SKF-koncernen –7,0 0,1 0,0 –6,9
Industri –7,3 0,1 –0,2 –7,4
Fordon –6,2 0,0 0,4 –5,8

1)Pris, mix och volym.

Försäljningsförändring i lokala valutor år-över-år, %, Kv1 Europa, Mellanöstern & Afrika Nord- & Sydamerika Kina & Nordost-asien Indien & Sydost-asien
SKF-koncernen –4,9 –9,9 –11,2 1,2
Industri -- --- --- +/-
Fordon -- --- +/- ++

Marknadsutsikter och prognos

Efterfrågan för andra kvartalet 2024 jämfört med andra kvartalet 2023

Prognos för andra kvartalet 2024
En negativ valutapåverkan på rörelseresultatet förväntas vara cirka 200 miljoner kronor jämfört med andra kvartalet 2023, baserat på valutakurser per 31 mars 2024.

Prognos 2024

• För helåret förväntar vi oss en låg ensiffrig organisk försäljningsnedgång jämfört med 2023.
  • Skattesats exklusive effekter av avyttrade verksamheter: cirka 26%.
  • Investeringar i materiella anläggningstillgångar: ca 5,5 mdkr.

En webcast kommer att hållas den 26 april kl. 08.00:
Telefonnummer: 08 5051 0031
Kod: 43658997

Den finansiella informationen i detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som AB SKF är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoner, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 07.00 CET.

PRESS: Carl Bjernstam, Presschef,

tel: 46 31-337 2517, mobile: 46 722-201 893, e-mail: carl.bjernstam@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Sophie Arnius, Head of Investor Relations,
tel: 46 31-337 8072, mobile: 46 705-908 072, e-mail: sophie.arnius@skf.com

SKF är en världsledande leverantör av innovativa lösningar som hjälper industrin att bli mer konkurrenskraftig och hållbar. Genom att göra produkterna lättare, effektivare, hållbarare och reparerbara hjälper vi kunderna att förbättra prestandan på deras roterande utrustning och minska deras miljöpåverkan. Vårt erbjudande runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, tillståndsövervakning, och tjänster. SKF grundades 1907 och finns representerat i omkring 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2023 uppgick till 103 881 MSEK och antalet anställda var 40 396. www.skf.com

® SKF is a registered trademark of the SKF Group.

Citat

Rickard Gustafson, Vd och koncernchef