(M):s inblandning i hög konsultnota måste granskas

I dag kan DN avslöja att konsultkostnaderna för upphandlingen av skärgårdstrafiken nu är uppe i 17,9 miljoner kronor. I höstas kunde Svenska Dagbladet visa att Moderaterna dessutom försökt mörka en del av de nu kända konsultkostnaderna för motsvarande 11 miljoner kronor. Konsulttjänster som dessutom misstänks ha gått till egen partipropaganda. Socialdemokraterna kräver nu en fullständig och öppen redogörelse av Moderaterna.

-       Detta blir bara värre och värre, närmare 18 miljoner kronor är hutlöst mycket pengar för en upphandling och miljonrullningen riskerar nu att allvarligt skada Waxholmsbolagets ekonomi, säger socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Erika Ullberg.

-       En mindre del av pengarna har gått till advokatkostnader men enligt avslöjande i höstas går merparten av kostnaderna att koppla till rena PR-aktiviteter som bara Moderaterna känt till. Blotta misstanken att skattebetalarnas pengar använts till partipropaganda är oacceptabel. Detta kräver närmare granskning. Hittills har Moderaterna duckat för alla frågor om deras inblandning, nu måste de lägga korten på bordet, säger Erika Ullberg.

Information:

I tisdags den 12 mars lade Socialdemokraterna en skrivelse med frågor om SL:s köp av konsulttjänster.

Se tidigare avslöjanden av Svenska Dagbladet:

"Skatt gick till politisk PR - så genomfördes PR-strategin"

"Miljoner saknades i projektredovisning"

Malin Appelgren, 070- 737 41 64