(M)-splittring om T-bana till Hagastaden hindrar utbyggnad

En ny undersökning från Opinion Stockholm visar att stockholmarna vill prioritera utbyggnad av tunnelbana till Karolinska/Hagastaden. Det ligger helt i linje med Socialdemokraternas trafikprioriteringar. Trots att regeringens förhandlingsman har pekat ut utbyggnaden som en av flera prioriterade projekt kommer det inte kunna realiseras utan ett regionalpolitiskt stöd. Landstingsmoderaterna prioriterar i dagsläget inte utbyggnaden. Inga beslut om trafikförsörjningen till Karolinska/Hagastaden finns. Det är dags för Landstingsmoderaterna att ge väljarna besked.

-      Stockholm växer. Det brådskar för en trafiklösning till Nya Karolinska/Hagastaden. Inom kort börjar de första företagen flytta in. Det är bra att regeringen satt ner foten och att de gärna vill se en utbyggnad av tunnelbana till Karolinska. Men utan stöd från sina moderata partikamrater i landstinget kommer inte tunnelbanan att realiseras. Ansvarigt landstingråd Christer Wennerholm agerar bromskloss för hela Stockholms utveckling genom att inte släppa fram ärendet till nämnden för diskussion och beslut, säger Socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Helene Hellmark Knutsson.

- Landstingsmoderaterna stoppade planerna på tunnelbana till Karolinska 2009, de kan göra det igen. Ska den statliga förhandlingsmannen nå framgång krävs att Stockholmsmoderaterna kommer överens internt, vågar prioritera och tar ansvar för att den tidigare Stockholmsförhandlingen inte vårdats. Vi vill se en uppgörelse som innefattar en strategisk satsning på hela vårt underdimensionerade tunnelbanenät. Det är avgörande för hela Stockholms utveckling och tillväxt, säger Helene Hellmark Knutsson.

Malin Appelgren, 070 -737 41 64

Citat

Vi vill se en uppgörelse som innefattar en strategisk satsning på hela vårt underdimensionerade tunnelbanenät. Det är avgörande för hela Stockholms utveckling och tillväxt.
Helene Hellmark Knutsson