(S) kräver juridisk bedömning i skandalomsusad upphandling

Sjötrafikupphandlingen har kantats av skandaler och fördyringar. Och än är det inte slut på bekymren. En av anbudsgivarna, brittiska Serco Group, står åtalad för bedrägeri i Storbritannien. Socialdemokraterna kräver nu en juridisk bedömning för att undersöka om företagets anbud borde exkluderas från sjötrafikupphandlingen.

- Vi vill helst se en ny upphandling som på allvar främjar skärgården och sjötrafiken. Men skulle upphandlingen i sin nuvarande form trots allt gå igenom kommer vi att göra allt vi kan för att säkerställa goda villkor för jobb och tillväxt och för personalen på fartygen. Därför kräver vi en juridisk bedömning kring giltigheten i Serco Groups anbud. De oegentligheter bolaget står åtalade för i Storbritannien är oroande och bör utredas ordentligt. Vi har fått nog av överdebiteringar och otillräckliga leveranser till följd av Landstingmoderaternas bristande uppföljning av entreprenörer, säger Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd och 2:e vice ordförande i SL och Waxholmsbolaget.

Fakta:
Serco Group är ett av Storbritanniens största bolag. De driver allt från transporter till privata fängelser. Företaget misstänks nu för att ha tagit betalt för övervakning av folk som avlidit, eller personer som aldrig skulle ha bevakats överhuvudtaget. Samtidigt har bolaget, tillsammans med rederiet Strömma Turism & Sjöfart, lagt ett bud på att ta över den landstingsdrivna trafiken i Stockholms skärgård samt Djurgårdsfärjorna, från och med april nästa år.

Tilldelningsbeslut i den utdragna och kraftigt kritiserade sjötrafikupphandlingen ska tas av landstingets Trafiknämnd, måndag 23 september. Om anbudsgivaren har gjort sig skyldig till allvarliga fel i yrkesutövningen kan deras inlämnade anbud exkluderas från upphandlingen. Socialdemokraterna vill att detta prövas särskilt.

Kontaktperson:

Elin Tibell, pressekreterare: 0707-37 43 34