(S) kräver ny upphandling av skärgårdstrafiken

Stockholms skärgård har en kundnöjdhet på över 90 procent. Men nu vill landstingsmoderaterna få igenom en dyr upphandling som innebär att turerna mellan öarna inom kort kan bli färre. Dessutom kan skärgårdens besökare tvingas att ta sig till Värmdö eller Vaxholm istället för till Strömkajen för att komma ut. Detta kan Socialdemokraterna inte acceptera. Idag samlas vi på Strömkajen för att sätta press på Moderaterna kring den försämrande upphandlingen.

- Vi måste göra om och göra rätt. Socialdemokraterna kräver en ny upphandling som baseras på turlistan från 2012 och även på den massiva kritiken från skärgårdens föreningar. Redan efter sommaren väntas tilldelningsbeslut, vi behöver nu agera tydligt för att visa var vi står, säger Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd och 2:e vice ordförande i Trafiknämnden.

- Jag tycker att det är oacceptabelt att ansvarigt landstingsråd Christer Wennerholm (M) låter den kostsamma upphandlingen rulla vidare. Det är dags att han och hans parti ställs till svars på allvar, avslutar säger Erika Ullberg (S).

Elin Tibell, pressekreterare 0707-37 43 34