(S) kräver ny upphandling om skärgårdstrafiken snarast

Stockholms skärgårdstrafik har över 90 procent nöjda kunder. Flera stora och små rederier trafikerar turerna och ser till att såväl fast- och sommarboende som turister kan ta sig runt mellan öarna. Men inom kort kan allt vara annorlunda. Landstingsmoderaterna driver just nu igenom en kostsam upphandling som skapat stor oro i skärgården. Om upphandlingen går igenom får vi en kraftigt försämrad trafik till många öar och sämre tillgänglighet mellan Stockholms inre delar och dess skärgård. Vi behöver agera snabbt och högljutt för att se till att detta inte blir verklighet.

Socialdemokraterna i Stockholms samtliga skärgårdskommuner och i landstinget har i över två år kämpat för en ny upphandling. Beslut närmar sig nu med stormsteg och därför går vi idag samman i en artikel på Svenska Dagbladets Brännpunkt. Vi har även tagit initiativ till Facebookgruppen "Kräv bättre skärgårdstrafik - dra inte ned på våra turer". Signalen från alla håll är tydlig. Vi måste göra om och göra rätt. Endast med en ny upphandling kan vi skapa en trafik som värnar om livet i vår vackra skärgård och som ser till att behålla den tillgänglig för såväl boende som för övriga stockholmare och turister.

Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd och 2:e vice ordförande i Trafiknämnden
Nanna Wikholm (S), Landstingspolitiker (S) och 2:e vice ordförande Tillväxt- och regionplaneringsutskottet
Ulrika Falk (S), oppositionsråd Norrtälje
Robert Noord (S), oppositionsråd Haninge