(S) kräver omförhandling av spårvägsavtal efter avslöjande om övervinster

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2011-04-07

(S) kräver omförhandling av spårvägsavtal efter avslöjande om övervinster Igår avslöjades det att slutnotan för Spårväg City, även kallad NK-express, blev 380 miljoner kr, hela 67 procent dyrare än planerat. Men botten är inte nådd, idag visar det sig att Stockholms spårvägar, företaget som kör spårvagnarna, gjort en skyhög vinst på 28 procent, vilket motsvarar 5,9 miljoner kronor enligt uppgifter från Svenska Dagbladet.
Fördyrningarna av byggprojektet kan tydligt kopplas till den Moderata landstingledningens forcering av projektet som pga. tidsbrist och ett annalkande kungabröllop valde att direktupphandla utan konkurrens.

Socialdemokraterna kräver att SL:s ordförande tillika moderaternas trafiklandstingsråd Christer G Wennerholm agerar och tar initiativ till en omförhandling av avtalet.

- Detta är en mycket illa hantering av skattebetalarnas pengar. Men det som gör mig mest upprörd är att trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm(M) senast igår avfärdade de skenande kostnaderna som småpengar. Skattebetalarnas pengar får aldrig användas i tveksamma avtal som riskerar att slösas bort på övervinster. Alla större upphandlingar ska ske i bred konkurrens för att säkerställa att både pris och kvalitet är bästa möjliga, säger Helene Hellmark Knutsson, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

- Nu måste SL:s styrelseordförande ta initiativ och kräva en omförhandling av avtalet för att komma ner till en rimligare prisnivå alternativt avsluta avtalet med Stockholms spårvägar i förtid. Detta är nödvändigt för att stoppa det slöseri av skattebetalarnas pengar som nu pågår, säger Helene Hellmark Knutsson.

Fakta:

Avtalet mellan SL och Stockholms spårvägar sträcker sig fram till 2013.

Presskontakt: Malin Appelgren, pressekreterare, 070-737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm