Slöseriet fortsätter: (M) vill forcera fram båtlinjer utan underlag

Trots att landstingets revisorer återupprepade gånger riktat hård kritik mot att investeringar fattas på bristande underlag så fortsätter den moderatledda majoriteten på samma inslagna linje. På dagens trafiknämnd förväntas politikerna ta ställning till en ny färjelinje som trafikera Fotografiska museet samt anskaffningsbeslut till pendelbåtslinje sträckan Nybroplan – Nacka – Lidingö – Frihamnen trots att basala fakta om kostnader resandebehov saknas. Socialdemokraterna kommer därför föreslå att båda ärendena återremitteras.

-          Det är möjligt att föreslagen trafik är en rimlig satsning att göra inför till exempel kommande ombyggnad av Slussen men det går inte att avgöra utifrån det underlag vi politiker fått. I båda ärendena saknas behovsanalys och resandeunderlag. För och nackdelar analyseras överhuvudtaget inte. Som om inte det var nog saknas den önskade medfinansieringen av pendelbåtslinjen, säger socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Erika Ullberg.

-          SL går mot miljardunderskott och har inte råd med en enda felsatsning. Risken är överhängande att skattebetalarna återigen får se sina skattemedel slösas bort. Moderaternas senaste initierade och nedlagda projekt, SL + cykel och SL + taxi är två avskräckande exempel som stod skattebetalarna dyrt. Det är ett oförsvarligt slöseri som måste stoppas, säger Erika Ullberg.

I bifogade filer finns Socialdemokraternas förslag till beslut.

Malin Appelgren, pressekreterare, 070 - 737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se