2016 års kulturstipendier delades ut till västsvenska kulturpersonligheter

De sex stipendiaterna, som vardera fick ett stipendium på 150 000 kronor var konstnärerna Lotta Antonsson, Ida-Lovisa Rudolfsson, Fredrik Åkum, sångerskan Katarina Karnéus, musikerna Laleh Pourkarim och Naoko Sakata Trio med Naoko Sakata, Alfred Lorinius och Johan Birgenius.

Från vänster: Lotta Antonsson, Alfred Lorinius, Naoko Sakata, Johan Birgenius, Madeleine Olsson Eriksson, Katarina Karnéus, Fredrik Åkum, Ida-Lovisa Rudolfsson och Laleh Pourkarim - Fotograf: Magnus Gotander

Ett stort antal gäster deltog vid den festliga stipendieutdelningen i Stenhammarsalen på Göteborgs konserthus fredag kväll den 2 december. Operasångerskan Katarina Karnéus sjöng arior ur Julius Caesar av Händel och Barberaren i Sevilla av Rossini. En specialkomponerad video med valda delar av Laleh Pourkarims produktioner visades och Laleh läste två egenskrivna texter. Naoko Sakata Trio spelade låtarna Rejoice och Dreaming tree komponerade av Naoko Sakata. Tomas von Brömssen som var förra årets honorärstipendiat kunde inte närvara i fjol men i år var han på plats och framförde en improvisation på sälgflöjt. Dessutom presenterades forskningsprojektet AMBLE, som syftar till att undersöka och underlätta barns tidiga lärande av professor Georg Kuhn från Göteborgs Universitet.

Tomas von Brömssen. Fotograf: Magnus Gotander

»I år är det tjugonde året, som vi har nöjet att dela ut stipendier till några av de mest framstående konstnärerna och musikerna i vår region. Eftersom stiftelsen vill göra skillnad har vi en förhoppning om att våra stipendier ska bidra till personliga framsteg och utveckling,« säger Madeleine Olsson Eriksson, stiftelsens ordförande.

Utställning

En utställning på Göteborgs konstmuseum med konstnärerna Lotta Antonsson, Ida-Lovisa Rudolfsson, Fredrik Åkum invigdes av Madeleine Olsson Eriksson vid vernissagen lördagen 3 december. Utställningen pågår till och med den 19 februari 2016.

2016 års kulturstipendier från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur

Lotta Antonsson, konstnär född 1963 i Varberg. Bor nu och arbetar i Falkenberg och Berlin. Lotta tilldelas stipendium för sin starkt förankrade och tekniskt välgrundade praktik och för sitt rastlösa nyskapande.
Kontakt: 0733 998805, +49 176 49960 789, lotta@lottaantonsson.com, www.lottaantonsson.com

Katarina Karnéus, operasångerska född 1965 i Stockholm. Bor växelvis i Göteborg och Stockholm. Katarina får stipendiet för sin sång, gestaltning och absoluta scennärvaro.
Kontakt: 0730 35 12 05,
kkarneus@yahoo.se

Laleh Pourkarim, musiker född 1982 i Iran och uppväxt i Göteborg. Bor växelvis i Stockholm och Los Angeles, USA. Laleh får stipendiet för att hon, vägledd av sin inre kompass, skapar storslagen pop-musik som berör människor över generationernas gränser.
Kontakt:
gustafthorn@gmail.com, www.laleh.se

Ida-Lovisa Rudolfsson, född 1979 i Stenungssund. Bor i Göteborg men är på väg att flytta till Orust. Ida-Lovisa får stipendiet för sitt egensinniga och engagerande arbete inom textilkonsten.
Kontakt: 0705 18 84 71,
idalovisa@idalovisa.se, www.idalovisa.se

Naoko Sakata Trio, består av Naoko Sakata född ­­­1983 i Japan, Alfred Lorinius född 1986 i Karlstad och Johan Birgenius född 1983 i Borås. Jazztrion får stipendiet för sitt särpräglade och lysande samspel i nyskapande musik som lever av ögonblickets kreativitet.
Kontakt:
alla@naokosakatatrio.com, www.naokosakatatrio.com
Naoko Sakata: 0720 07 67 85, Alfred Lorinius: 0703 09 46 07, Johan Birgenius: 0707 45 95 65.

Fredrik Åkum, konstnär född 1987 i Kristinehamn. Bor och arbetar i Göteborg. Fredrik får stipendiet för ett variationsrikt konstnärskap som med gåtfull lyster frilägger tillvarons konturer.
Kontakt: 0703 65 69 87,
contact@fredrikakum.com, www.fredrikakum.com

Läs fullständiga motiveringarna här: www.stenastiftelsen.se/vara-bidrag/kulturstipendier/

Foton finns även att hämta på http://news.cision.com/se/sten-a-olssons-stiftelse-for-forskning-och-kultur

Årsboken 2016 finns nu tillgänglig – en bok om stiftelsens donationer under året och ett porträtt av de sex mottagarna av årets kulturstipendier. Ladda ner som pdf via hemsidan via länk: http://www.stenastiftelsen.se/pressmaterial/ eller bläddra i den online här: https://issuu.com/markustigerton/docs/inlaga_final_03_2016_2?e=4060853%2F41336806.
Boken finns också att köpa i samband med utställningen på Göteborgs konstmuseum.

Lotta Antonsson

Katarina Karnéus

Laleh Pourkarim

Ida-Lovisa Rudolfsson

Naoko Sakata Trio

Fredrik Åkum
Fotograf: Magnus Gotander

Om stiftelsen
Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Stiftelsen har till ändamål att främja vetenskaplig forskning och utveckling, samt alla konst- och kulturarter, humaniora och kristna samfund.

Sten A Olssons stiftelse för Forskning och Kultur har lämnat bidrag till flera större projekt i Västsverige. Under innevarande år har en stor donation lämnats till slutförandet av Stenhuset på Ågrenska. Några andra exempel på donationer är projektet All in som nyttjar entreprenörskapsutbildning som ett verktyg för integration, Förebildarna som syftar till att utveckla unga att bli förebilder för andra och Maskrosbarn, som vänder sig till barn med föräldrar med missbruk. En annan större donation under året har lämnats för etableringen av Berättarministeriet i Göteborg där målsättningen är att inspirera barn och unga till att erövra det skrivna språket. Från och med år 1996, då stiftelsen grundades har hittills t o m år 2016 beslut fattats om utdelning av ca 324 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, totalt ett drygt hundratal utbildningsstipendier inom kulturområdet, samt 200 masterstipendier som resebidrag.

För ytterligare information v.v. kontakta:

PR
Mobil : +46 707 77 12 90