2022 års kulturstipendier från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur delades ut till västsvenska kulturpersonligheter

De sex stipendiaterna, som vardera fick ett stipendium på 300 000 kronor, var koreografen och dansaren Zerjon Abebe, sångaren Kerstin Avemo, skådespelaren Gizem Kling Erdogan, översättaren Helena Hansson, konstnären Eric Magassa och konstnären Jelizaveta Suska.

Från vänster Kerstin Avemo, Zerjon Abebe, Gizem Kling Erdogan, Madeleine Olsson Eriksson (Stenastiftelsens ordförande), konstnären Eric Magassa, översättaren Helena Hansson och konstnären Jelizaveta Suska. Fotograf: Magnus Gotander

I fredags kväll var det dags för Stenastiftelsens årliga utdelning av kulturstipendier. Denna gång ägde evenemanget rum på Brewhouse i Göteborg. Drygt 200 gäster hade samlats för att ta del av det festliga programmet. Madeleine Olsson Eriksson, stiftelsens ordförande hälsade välkommen och inledde stipendiekvällen.

Under kvällen framförde skådespelaren Gizem Kling Erdogan utdrag ur Katitzi av Katarina Taikon. Kerstin Avemo sjöng en aria ur Hoffmanns äventyr, via en livestream från GöteborgsOperan, Zerjon Abebe dansade med Jack Wang sin egen koreografi Farväl och översättaren Helena Hansson gav en miniföreläsning om översättandets konst. De två konstnärerna Eric Magassa och Jelizaveta Suska presenterades och mottog sina stipendier på scenen av Stenastiftelsens konferencier Selma Olsson Åkefeldt. Biträdande rektor Linnea Lindqvist presenterade i samtal med Stenastiftelsens Margita Björklund, Lovskolan i Hammarkullen. Prefekt Petra Frank presenterade Artists-In Residenceprogrammet på Högskolan för scen och musik och från samma högskola spelade masterstudenten Maryam Javidmehr musik från Iran. Den musikaliska finalen stod en av 2020 års kulturstipendiater för, violinisten Carl Vallin, som spelade musik för soloviolin av JS Bach. Avslutningsvis höll Landshövdingen i Västra Götaland, Sten Tolgfors ett inspirerat tacktal.

”Det är alltid lika glädjande att stödja dessa framgångsrika kulturutövare med våra utbildningsstipendier och det är med stor spänning vi följer alla de nu 161 kulturstipendiaternas fortsatta utveckling. Stiftelsens uttalade ambition är att stödet ska göra skillnad och dessutom är målsättningen att bidra till att västsveriges kulturliv fortsätter att utvecklas och blomstra,” säger Madeleine Olsson Eriksson, Stenastiftelsens ordförande.

Utställning
Årets konstutställning på Göteborgs konstmuseum med konstnärerna Eric Magassa och Jelizaveta Suska invigdes vid vernissagen lördagen 3 december. Utställningen pågår till och med den 12 februari 2023.

Motiveringar – Sten A Olssons Kulturstipendier 2022

Zerjon Abebe är dansare och koreograf och har under två decennier varit en viktig röst i Göteborgs dansliv. Han är en av grundarna av Twisted Feet, både danskompaniet och dansskolan, en akademi som lockar ungdomar från hela Göteborg.

Med föreställningar som Wall Street på Göteborgsoperan och Five Degrees på Stora Teatern, har Zerjon Abebe och Twisted Feet fört in streetdansen på institutionerna. Med konstnärlig nyfikenhet utforskar han både salsa och tango och etablerar nyskapande plattformar.

För sina pionjärinsatser inom den samtida dansen i Göteborg, sitt öppna sinne och kreativa entreprenörskap, besjälat av att ge fler ungdomar verktyg och möjligheter till konstnärliga uttryck, tilldelas Zerjon Abebe stipendium för 2022 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.
Kontakt: Zerjon David Abebe, zerjo@hotmail.com

Sopranen Kerstin Avemo räknas till eliten bland operasångare och är eftertraktad i de stora operahusen både utomlands och hemma i Sverige, såväl i klassiska uppsättningar som i samtida verk.

På GöteborgsOperan debuterade hon som Lulu i Alban Bergs opera och har därefter briljerat som bland annat Violetta i La Traviata och Juliette respektive Kvinnan i dubbeluppsättningen Nyckeln till Drömmarna/Vox Humana. I den kritikerrosade sceniska föreställningen av Schönbergs Pierrot Lunaire stod hon för både idékoncept, regi och sångstämma.

För sin sceniska självklarhet, gnistrande sopranstämma och enastående rolltolkningar, inte minst på GöteborgsOperan, tilldelas Kerstin Avemo stipendium för 2022 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.
Kontakt:  Kerstin Avemo,
kerstinavemo@hotmail.com
www.braathenmanagement.com/artister/kerstin-avemo

Skådespelaren Gizem Kling Erdogan är född och uppvuxen i Högsbo i Göteborg. Nyutexaminerad från scenskolan i Malmö, inledde hon skådespelarkarriären på Göteborgs stadsteater där hon snabbt gjorde flera stora roller: Alice i musikalen Alice i underlandet, Kristina i Utvandrarna och Nora i Ett Dockhem.

Numera är hon verksam i Stockholm och scenen har bytts mot kameran. Hittills har Gizem Kling Erdogan medverkat i ett tiotal långfilmer och Tv-serier. För sina bärande roller i Tv-serierna Kalifat, Tunna blå linjen och Kärlek och anarki har hon både vunnit priser och blivit en publikfavorit.

För sin lysande förmåga att gestalta komplexa karaktärer, sin karismatiska utstrålning och subtila verktygslåda, tilldelas Gizem Kling Erdogan stipendium för 2022 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.
Kontakt: Gizem Kling Erdogan,
annika@agentfirman.com

Agentfirman planthaber kildén mandic boström Gizem Erdogan

Helena Hansson är sedan 25 år verksam som översättare i Göteborg. Hennes översättningar från engelska och danska spänner över ett brett fält, från skönlitteratur för vuxna och ungdomar till essäböcker.

Bland hennes översättningar finns inte mindre än två Nobelpristagare: Toni Morrison (1993) och Abdulrazak Gurnah (2021). Helena Hanssons lyhördhet, känsla för ordens valörer och analytiska förmåga innebär att hon på ett ypperligt sätt förmedlar författarens intentioner. Genom ett starkt intresse för postkoloniala miljöer introducerar hon nya perspektiv för en svensk läsekrets.

För sin förmåga att fånga rytmen, flödet, rösten och bildspråket i texten – och därmed öppna dörren till okända världar – tilldelas Helena Hansson stipendium för 2022 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.
Kontakt:  Helena Hansson, helena.w.hansson@gmail.com,Tel: +46 708 90 29 20

Eric Magassa utforskar avstånd, platser och röster i sitt konstnärliga arbete. Ofta intresserar han sig för människans sätt att vara i moderniteten och att äga sin historia. Förlust av identitet, språk och kultur, liksom erfarenheter av urbanitet och exil blir raster att tolka verkligheten genom.

Med vibrerande kollage, målningar, fotografier och skulpturer bjuds betraktaren in till Eric Magassas universum, som kombinerar lekfull abstraktion med reflektioner över rumsliga förutsättningar och noggranna kartläggningar av material, geografi och minne.

För ett konstnärskap som med vemod och eufori visar på bildens färdvägar och dess musikaliska dimensioner tilldelas Eric Magassa stipendium för 2022 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.
Kontakt:  Eric Magassa,
eric@magassa.com

www.magassa.com

Jelizaveta Suska använder sten, plastmaterial, guld och bärnsten till att forma suggestiva smycken. I objekt som kan leda tankarna till meteoriter eller arkeologiska fynd, omsluter matta, skrovliga ytor minnen och hemligheter.

Anspråkslösa till formatet överraskar smyckena genom sitt sätt att skapa dramatiska bilder och associationer. En sällsam, utåtriktad spänning uppstår i de hårt koncentrerade verken. Likt en modern alkemist lockar konstnären fram något värdefullt och fantastiskt ur oväntade materialkombinationer.

För ett konstnärskap som med poetiska perspektivförskjutningar låter oss se det stora i det lilla, tilldelas Jelizaveta Suska stipendium för 2022 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.
Kontakt: Jelizaveta Suska, jelizaveta.suska@gmail.com, Tel: +46 767 60 66 91
www.jelizavetasuska.com

Foto: Magnus Gotander

Pressfoton
Se www.stenastiftelsen.se och http://news.cision.com/se/sten-a-olssons-stiftelse-for-forskning-och-kultur

Årsboken 2022

Årsboken är en publikation om en av stiftelsens satsningar under året och längre intervjuporträtt med de sex mottagarna av årets kulturstipendiater.

Ladda ner Årsboken som PDF via hemsidan:  stenastiftelsens_arsbok_2022_uppslag.pdf

Årsboken finns även i bläddringsbar version.

Årsboken finns att köpa i anslutning till utställningen på Göteborgs konstmuseum.

www.stenastiftelsen.se  under rubriken Bidrag, Kulturstipendiater och respektive kulturstipendiats namn finns foton, filmer och intervjuer med alla stipendiaterna.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

STEN A OLSSONS STIFTELSE för Forskning och Kultur grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige.

”Vi har haft förmånen att från första idé till genomförande följa många intressanta projekt inom forskning och ett stort antal lysande kulturinitiativ. Bakom varje projekt står oerhört engagerade och begåvade personer och det har varit fantastiskt att få ta del av deras visioner, för att därefter förverkliga dem tillsammans. Eftersom vi har våra rötter här i Västsverige finns det också redan från början en önskan att verka som goda medborgare och dela med oss när vi har den möjligheten. Tillsammans har vi viljan att nå ut och göra skillnad för många människor,” säger Madeleine Olsson Eriksson, ordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Stenastiftelsen har lämnat ett stort antal bidrag till forskning och kultur, se följande sammanfattning av några aktuella donationer:

• LOV- och SIMSKOLA (i Hammarkullen) 3 850 000 KR
  • GÖTEBORGS UNIVERSITET (Barn och ungas livsvillkor): 42 000 000 KR
  • RÄDDA BARNEN OCH RÖDA KORSET (humanitär hjälp med anledning av kriget i Ukraina): 5 000 000 KR
  • HÖGSKOLAN FÖR SCEN OCH MUSIK/ARTIST IN RESIDENCE: 1 500 000 KR
  • STENA INDUSTRY INNOVATION LABORATORY; SII-LAB: 21 000 000 KR
  • RYGGMÄRGSSKADECENTRUM: 34 000 000 KR
  • VETENSKAPSFESTIVALENS INVIGNING: 4 000 000 KR (2019 – 2021)
  • UNIVERSEUM: 50 000 000 KR (25 + 25 Mkr)
  • ÅRETS SEX KULTURSTIPENDIATER: 1 800 000 KR

Under 2022 har hittills även lämnats stöd till bland annat Chalmerstudenters sommarprogram på UC Berkeley, fortsatt stöd till föreningen Keep in Mind (KIM) med musikupplevelser för personer med funktionsvariationer, Vetenskapsfestivalens invigning 2022 med evolutionsbiologen Richard Dawkins som årets talare och konsertföreställning med Vocal Art Ensemble under titeln In State of Emergency.

Från och med år 1996, då Stenastiftelsen grundades, har till och med år 2022 beslut fattats om utdelning av drygt 560 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, totalt 161 stipendier inom kulturområdet, samt 320 masterstipendier som resebidrag. www.stenastiftelsen.se

Det är alltid lika glädjande att stödja dessa framgångsrika kulturutövare med våra utbildningsstipendier och det är med stor spänning vi följer alla de nu 161 kulturstipendiaternas fortsatta utveckling. Stiftelsens uttalade ambition är att stödet ska göra skillnad och dessutom är målsättningen att bidra till att Västsveriges kulturliv fortsätter att utvecklas och blomstra.
säger Madeleine Olsson Eriksson, Stenastiftelsens ordförande.
Vi har haft förmånen att från första idé till genomförande följa många intressanta projekt inom forskning och ett stort antal lysande kulturinitiativ. Bakom varje projekt står oerhört engagerade och begåvade personer och det har varit fantastiskt att få ta del av deras visioner, för att därefter förverkliga dem tillsammans. Eftersom vi har våra rötter här i Västsverige finns det också redan från början en önskan att verka som goda medborgare och dela med oss när vi har den möjligheten. Tillsammans har vi viljan att nå ut och göra skillnad för många människor.