2023 års kulturstipendier från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur delades ut till sex västsvenska kulturpersonligheter

De sex stipendiaterna, som vardera fick ett stipendium på 300 000 kronor, var konstnären Camilla Boström, musikern Alec Frank-Gemmill, musikern Martin Hederos, författaren Marit Kapla, konstnären Olof Marsja och cirkusartisten Maria Zeniou.

Från vänster Maria Zeniou, Marit Kapla, Madeleine Olsson Eriksson (Stenastiftelsens ordförande), Martin Hederos, Olof Marsja, Alec Frank-Gemmill och Camilla Boström. Fotograf: Magnus Gotander

I fredags kväll var det dags för Stenastiftelsens årliga utdelning av kulturstipendier. Denna gång ägde evenemanget rum på Brewhouse i Göteborg, där cirka 250 gäster hade samlats för att ta del av det festliga programmet. Madeleine Olsson Eriksson, stiftelsens ordförande hälsade välkommen och inledde stipendiekvällen.

Kulturstipendiaten från 2016, musikern Naoko Sakata improviserade på piano. Maria Zeniou genomförde ett hisnande luftakrobatiskt nummer hängande i silks. Alec Frank-Gemmill framförde Nocturno av Franz Strauss på valthorn tillsammans med sin kollega i Göteborgs Symfoniker, Erik Gronestein-Hendriks, på harpa. Kvällen avslutades med att Marit Kapla och Martin Hederos på piano, framförde delar ur föreställningen Osebol, från romanen av Kapla med samma namn. De två konstnärerna Camilla Boström och Olof Marsja presenterades och mottog sina stipendier av kvällens konferencier Selma Olsson Åkefeldt, tillika ledamot i Stenastiftelsens donationsråd. Verksamhetsledare Clara Norman presenterade det treåriga projekt, som Cirkus Cirkör driver tillsammans med Stenastiftelsen i Göteborgs nordöstra förorter. Multikonstnären och artisten, tillika honorärstipendiaten Claes Eriksson höll ett inspirerat tacktal.

"Vi gläds åt att få uppmärksamma och stödja de begåvade kulturutövare som är 2023 års mottagare av Stenastiftelsens kulturstipendier. Det är också roligt att notera den stora bredden bland årets stipendiater; konstnärer och musiker från olika genrer kompletteras av en författare och en cirkusartist. Hittills har 158 kulturstipendier delats ut och vi följer med stolthet och intresse alla mottagares karriärer och fortsatta framgångar," kommenterar Madeleine Olsson Eriksson, ordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Från och med år 1996, då Stenastiftelsen grundades, har till och med år 2023 beslut fattats om utdelning av drygt 580 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, 158 stipendier inom kulturområdet, samt 360 masterstipendier som resebidrag.

Utställning
Årets konstutställning på Göteborgs konstmuseum med konstnärerna Camilla Boström och Olof Marsja invigdes vid vernissagen den 2 december. Utställningen pågår till och med den 3 mars 2024.

KULTURSTIPENDIATER 2023

KONSTNÄREN CAMILLA BOSTRÖM

Motivering
Med sprejburken som främsta redskap bejakar Camilla Boström ett lekfullt och odogmatiskt måleri där infallet, lusten och det tillfälliga i skapandet får fritt spelrum. I muralmålningar och andra verk odlar hon en bildmässig rastlöshet där färger och formfragment driver på varandra i en karnevalisk ström av känslor och uttryck.

En hopskrynklad målarduk, ett plank, en husfasad eller en museisal kan alla bli rum för hennes fria kombinationer av tekniker, material och bildtraditioner.

För ett koloristiskt intensivt konstnärskap som fångar gatans spretiga och skeva energier tilldelas Camilla Boström stipendium för 2023 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Kontakt: Camilla Boström; camilla.bostrom@gmail.com; +46 739 70 99 59
www.sceb.se

MUSIKERN ALEC FRANK-GEMMILL

Motivering
Hornisten Alec Frank-Gemmill har hyllats för sin virtuosa teknik, exceptionella ton och musikaliska sensibilitet. Sedan 2019 är han förste hornist i Göteborgs Symfoniker, efter tio år på samma post i Scottish Chamber Orchestra.

Både som solist, kammar- och orkestermusiker, präglas hans arbete av en passionerad musikalisk vetgirighet och känslighet för betydelsebärande detaljer. Alec Frank-Gemmills repertoar sträcker sig från den tidiga musikens klangvärldar till dagens tonsättare och han behärskar hornet i alla dess historiska varianter, från naturhorn och framåt.

För ett konstnärskap under ständig utveckling och fördjupning tilldelas Alec Frank-Gemmill stipendium för 2023 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Kontakt:  Alec Frank-Gemmill;
alecfg@hotmail.com
www.alecfrankgemmill.com      www.odinensemble.com

MUSIKERN MARTIN HEDEROS

Motivering
Musikern och kompositören Martin Hederos har under snart tre decennier satt starka avtryck i det svenska musiklivet: som medlem i band som The Soundtrack of Our Lives, Tonbruket och Hederosgruppen, som efterfrågad duopartner, som kompmusiker till namnkunniga artister, som bandledare och som kompositör av musik till film och TV-serier.

Martin Hederos huvudinstrument är klaviaturer och piano, men hans första instrument var fiol och han har starka rötter i den värmländska spelmansmusiken. Genremässigt rör han sig fritt mellan rock och pop, jazz och klassiskt, alltid med sitt eget sparsmakade uttryck, där ”less is more”.

För sin musikaliska lyhördhet, lyriska ton och genreöverskridande musikalitet, tilldelas Martin Hederos stipendium för 2023 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Kontakt: Martin Hederos; m.hederos@gmail.com; +46 731 50 21 12

FÖRFATTAREN MARIT KAPLA

Motivering
Författaren och journalisten Marit Kapla debuterade 2019 med boken Osebol, en mångröstad, poetisk skildring av den värmländska ort där hon växte upp. Genom intervjuer och samtal speglar hon människors levnadsöden i en lyhörd dokumentation av en plats och dess invånare. 2022 kom Kärlek på svenska, där hon med en liknande metod finstämt fångar människors innersta tankar om kärlek.

Inspirerad av Nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitjs reportageböcker, utvecklar Marit Kapla en tradition av berättande där inspelade samtal formas till ett lyriskt körverk.

För sin förmåga att med stor respekt, språklig skärpa och eftertänksam reflektion återge människors individuella röster, tilldelas Marit Kapla stipendium för 2023 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Kontakt: Marit Kapla; maritkapla@gmail.com; +46 707 61 38 06

KONSTNÄREN OLOF MARSJA

Motivering
Olof Marsja arbetar undersökande med skulpturala installationer där tvetydiga material förenas med inre erfarenheter och motivkretsar från en mångbottnad omvärld.

Konstnärskapet tar fasta på människans koppling till naturen, samt hur våra språk och våra kroppar traderar minnen, tystnader och motstånd. Ibland är tonen återhållen och stillsamt reflekterande, ibland våldsam och dramatiskt visuell. Arkaiskt kraftfulla former i brons, glas och trä möter vardagliga material som solblekta plastkassar, trasiga presenningar och bortslängda Gore-Tex-jackor.

För ett konstnärskap som visar på kulturell sammanflätning och effektfull splittring, men som också skapar nya gåtfulla helheter, tilldelas Olof Marsja stipendium för 2023 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Kontakt: Olof Marsja; olof@marsja.se; +46 725 72 08 20
www.olofmarsja.com

CIRKUSARTISTEN MARIA ZENIOU

Motivering
Maria Zeniou har under 30 års tid uppträtt som cirkusartist och oavbrutet utvidgat sina färdigheter. Hon har arbetat som luftakrobat, strong woman, svärdslukare, fakir och eldkonstnär, men också som skådespelare.

Med en sällsam passion och idérikedom har hon utvecklat sin konstnärliga persona och framträtt i så vitt skilda sammanhang som Varietésällskapet Karneval, föreställningar på Göteborgs Stadsteater och Göteborgsoperan, musikaler och eventshower.

För sin mångsidighet, sitt oförtrutna driv och sina pionjärinsatser inom cirkuskonsten i Västsverige, tilldelas Maria Zeniou stipendium för 2023 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Kontakt: Maria Zeniou; mzeniou@hotmail.com; +46 736 55 08 99
www.zeniou.nu

FOTO: MAGNUS GOTANDER

Pressfoton

Se www.stenastiftelsen.se och http://news.cision.com/se/sten-a-olssons-stiftelse-for-forskning-och-kultur

Årsboken 2023

Årsboken är en publikation om en av stiftelsens satsningar under året och längre intervjuporträtt med de sex mottagarna av årets kulturstipendiater.

Ladda ner Årsboken som PDF via hemsidan: https://stenastiftelsen.se/press-kategori/publikationer/

Finns även i bläddringsbar version.

Årsboken finns också att köpa i anslutning till utställningen på Göteborgs konstmuseum.

www.stenastiftelsen.se  under rubriken Bidrag, Kulturstipendiater och respektive namn finns foton, filmer och intervjuer med alla stipendiaterna.

STEN A OLSSONS STIFTELSE för Forskning och Kultur grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige.

”Vi har haft förmånen att från första idé till genomförande följa många intressanta projekt inom forskning och ett stort antal lysande kulturinitiativ. Bakom varje projekt står oerhört engagerade och begåvade personer och det har varit fantastiskt att få ta del av deras visioner, för att därefter förverkliga dem tillsammans. Eftersom vi har våra rötter här i Västsverige finns det också redan från början en önskan att verka som goda medborgare och dela med oss när vi har den möjligheten. Tillsammans har vi viljan att nå ut och göra skillnad för många människor,” säger Madeleine Olsson Eriksson, ordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Stenastiftelsen har lämnat ett stort antal bidrag till forskning och kultur, se följande sammanfattning av några aktuella donationer:

• GÖTEBORGS UNIVERSITET (Barn och ungas livsvillkor): 42 000 000 KR
  • RYGGMÄRGSSKADECENTRUM: 34 000 000 KR
  • STENA INDUSTRY INNOVATION LABORATORY; SII-LAB: 21 000 000 KR
  • UNIVERSEUM/VISLAB: 50 000 000 KR (25 + 25 Mkr)
  • HÖGSKOLAN FÖR SCEN OCH MUSIK/ARTIST IN RESIDENCE: 1 500 000 KR
  • VETENSKAPSFESTIVALENS INVIGNING: 4 000 000 KR (2018 – 2023)
  • ALICIA VIKANDERS FILMLABB 1 500 000 KR
  • CIRKUS CIRKÖR 5 800 000 KR
  • FORSKNING OM SÄLLSYNTA DIAGNOSER 3 900 000 KR (2023 – 2025)
  • PRESTIGEKONSERTER MED GSO OCH VÄRLDSARTISTER: 3 000 000 KR
    (2023 – 2026)
  • ÅRETS SEX KULTURSTIPENDIATER: 1 800 000 KR

Under 2023 har stiftelsen hittills även lämnat stöd till bland annat Chalmersstudenters sommarprogram på UC Berkeley, Vetenskapsfestivalens invigning 2023 med Karen Douglas under temat Konspirationsteorier, Vara Konserthus 20-årsjubileum, Tillgängliggörande av keramiksamling på Rian Designmuseum i Falkenberg, Utveckling av Kören Vassego-Å-Sitt, GGSS seglarläger för personer med funktionsvariationer på Grötö, Arbetsstipendier på Medelhavsinstitutet San Michele på Capri, Digitala arkiv för kulturtidskrifterna Ord&Bild och Glänta samt Bataljonens uppsättning av Lård åf the Ring.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Vi har haft förmånen att från första idé till genomförande följa många intressanta projekt inom forskning och ett stort antal lysande kulturinitiativ. Bakom varje projekt står oerhört engagerade och begåvade personer och det har varit fantastiskt att få ta del av deras visioner, för att därefter förverkliga dem tillsammans. Eftersom vi har våra rötter här i Västsverige finns det också redan från början en önskan att verka som goda medborgare och dela med oss när vi har den möjligheten. Tillsammans har vi viljan att nå ut och göra skillnad för många människor.