Baletten Romeo och Julia med unga dansare och musiker sätts upp med stöd av Stenastiftelsen

2024 fyller Svenska Balettskolan 75 år. Det firas med en helt ny uppsättning av den klassiska baletten Romeo och Julia till Sergej Prokofievs musik. Föreställningen skapar unika möjligheter till utveckling för unga dansare och musiker och möjliggörs genom anslag om 1,25 miljoner kronor från Stenastiftelsen.

Föreställningen Romeo och Julia skapas i samverkan med University of Gothenburg Symphony Orchestra, med elever från universitetets masterutbildning i symfoniskt orkesterspel, och unga dansare från Kungliga Baletten på Kungliga Operan i Stockholm.

Berättelsen återges på scen genom traditionell klassisk balett och skådespel av dansare från Kungliga Baletten och Stora Teaterns tidigare balettensemble samt av danselever från Svenska Balettskolan.

Romeo och Julia spelas 17 – 20 maj 2024 på Stora Teatern i Göteborg.

Om Svenska Balettskolan
Balettskolan är en kommunal grundskola i Göteborg som arbetar för att dans ska vara tillgängligt för alla barn och unga. Skolan besöker kontinuerligt olika delar av Göteborg och Västra Götalandsregionen och har elever med varierande bakgrunder från olika socioekonomiska områden. Många av eleverna fortsätter till prestigefulla högre internationella dansutbildningar.

Skolan når också en stor publik. Dess återkommande uppsättning av Nötknäpparen på Lorensbergsteatern har blivit en jultradition i Göteborg och ses årligen av cirka 5 000 personer.
Läs mer om Svenska Balettskolan här www.svenskabalettskolan.se

Stenastiftelsen möjliggör uppsättningen av Romeo och Julia genom ett anslag om 1,25 miljoner kronor.

”Det här projektet är ett unikt samarbete mellan balett- och musikutbildningar i Göteborg som skapar värdefulla möjligheter och erfarenheter för nästa generations dansare. Stödet från Stenastiftelsen säkrar att föreställningen får en hög professionell och konstnärlig nivå och stärker oss i vår ambition att inspirera barn och unga att dansa och spela musik”, säger Sebastian Michanek, konstnärlig chef, Svenska Balettskolan.

”Svenska Balettskolan tillgängliggör dans för alla barn och unga, oavsett bakgrund och ekonomiska möjligheter. Vi är glada att kunna stötta en verksamhet som aktivt och framgångsrikt arbetar för och stärker ungas livsmöjligheter”, säger Madeleine Olsson Eriksson, ordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

”Med vår föreställning firar vi det fantastiska i att unga i Göteborg med omnejd har möjligheten att oavsett bakgrund kunna bli yrkeskraftiga dansare i Sverige och Internationellt genom vår utbildning,” avslutar Sebastian Michanek.

Om Romeo och Julia
Romeo & Julia, William Shakespeares klassiska kärleksdrama, är kanske den största kärlekshistorien världen någonsin känt till med ungdomskärlekens längtan, hopp och förtvivlan, passion och tragedi.
Nu vävs dramat samman till en hänförande balettuppsättning i tre akter med vackra kostymer och scenografi till den storslagna musiken av Sergei Prokofiev när en klassisk balett sätts upp på Stora Teaterns anrika scen med en full balettensemble och orkester.

FOTON:

20113 Nötknäpparen_2018_lag1_Foto_Tilo_Stegnel_0694A_jpg
Elin Roos och David Mikadze som Clara och Nötknäpparen i Nötknäpparen som är skapad av samma kreativa och konstnärliga team som ligger bakom Romeo & Julia

20633 Nötknäpparen_2018_lag1_Foto_Tilo_Stegnel_0805A_TIF.jpg
Elin Roos som Clara i Nötknäpparen som är skapad av samma kreativa och konstnärliga team som ligger bakom Romeo & Julia

Sebastian Michanek
Konstnärlig chef
Svenska Balettskolan
sebastian.michanek@grundskola.goteborg.se

Stenastiftelsen grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Stiftelsen främjar vetenskaplig forskning och utveckling, samt alla konst- och kulturarter, humaniora och kristna samfund. Första donationen uppgick till 51 miljoner kronor och utgjorde grunden för stiftelsen Chalmers Innovation. Utvecklingen av ett centrum för innovationsverksamhet vid Chalmers möjliggjordes därmed. Från och med år 1996, då Stenastiftelsen grundades, har t o m år 2023 beslut fattats om utdelning av ca 580 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, 158 stipendier inom kulturområdet, samt 360 masterstipendier som resebidrag. www.stenastiftelsen.se

Det här projektet är ett unikt samarbete mellan balett- och musikutbildningar i Göteborg som skapar värdefulla möjligheter och erfarenheter för nästa generations dansare. Stödet från Stenastiftelsen säkrar att föreställningen får en hög professionell och konstnärlig nivå och stärker oss i vår ambition att inspirera barn och unga att dansa och spela musik.
säger Sebastian Michanek, konstnärlig chef, Svenska Balettskolan.
Svenska Balettskolan tillgängliggör dans för alla barn och unga, oavsett bakgrund och ekonomiska möjligheter. Vi är glada att kunna stötta en verksamhet som aktivt och framgångsrikt arbetar för och stärker ungas livsmöjligheter.
Med vår föreställning firar vi det fantastiska i att unga i Göteborg med omnejd har möjligheten att oavsett bakgrund kunna bli yrkeskraftiga dansare i Sverige och Internationellt genom vår utbildning.
,” avslutar Sebastian Michanek.