Chalmersstudenter på sommarprogram vid UC Berkeley tack vare donation från Stenastiftelsen

Vartannat år får cirka 35 studenter på civilingenjörsprogrammet Industriell ekonomi på Chalmers möjlighet att åka till University of California, Berkeley, Kalifornien, på ett nio veckor långt sommarprogram. Tack vare en donation om 2,4 miljoner kronor från Stenastiftelsen till Chalmers behöver ingen antagen student avstå från sommarprogrammet på grund av de tillkommande omkostnaderna. Donationen stöttar deltagare under 2023, 2025 och 2027.

Chalmersprogrammet Industriell ekonomi integrerar teknik och ekonomi och är femårigt. Alla studenter som går år tre eller fyra kan söka till sommarprogrammet vid UC Berkeley - ett av världens främsta universitet, med campus på östsidan av San Fransiscobukten i Kalifornien. Programmet inkluderar både studier, studiebesök och affärsutvecklingsprojekt med startups. Chalmers står för avgiften till Berkeley. Alla övriga kostnader får studenterna betala själva.

Chalmers hanterar ansökningarna och urvalet baseras på studenternas betyg.

Utbytet sträcker sig över nio veckor från mitten av juni till mitten av augusti. De svenska studenterna registreras som studenter vid UC Berkeley och kan därmed välja två kurser fritt ur universitetets breda kursutbud. Förutom studierna inkluderar sommarprogrammet projektarbeten i samarbete med lokala företag och ett stort antal studiebesök på både nystartade och världsledande företag i Silicon Valley. Bland de företag som årets kull har hunnit besöka finns bland andra Novity, Netflix, Tesla, Nordic Innovation House och McKinsey.

Avgiften som Berkeley tar för sommarkurserna betalas av Chalmers. Allt övrigt såsom resa, uppehälle och visum måste studenterna stå för själva. Sammantaget blir det ansenliga summor. Stenastiftelsens donation går till resestipendier till studenterna och innebär att ingen antagen student behöver avstå från sommarprogrammet på grund av att det är för kostsamt.

”De studenter som söker och blir antagna till sommarprogrammet är både begåvade och ambitiösa. Möjligheten att delta ska inte begränsas av personliga ekonomiska förutsättningar. Vi är glada att kunna bidra till studenternas medverkan i programmet och därmed till deras fortsatta utveckling”, kommenterar Madeleine Olsson Eriksson, ordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

”Vi är väldigt tacksamma över donationen. Sommarprogrammet har stor betydelse för många studenter, inte minst genom att det ger värdefulla erfarenheter av att verka i en annan kultur och ta del av andra sätt att tänka”, säger Marcus Holgersson, docent och viceprefekt vid Institutionen för teknikens ekonomi och organisation på Chalmers, samt gästforskare vid UC Berkeley och ansvarig för planering och genomförande av sommarprogrammet.

”Att få ta del av hur det är att studera, arbeta och faktiskt leva här i Kalifornien har varit utmanande, men otroligt roligt. Det är en häftig upplevelse att helt byta miljö och plötsligt vara student på ett av världens ledande universitet. Jag lär mig nya saker varje dag både om kurserna jag läser och om mig själv, erfarenheter jag kommer att bära med mig resten av livet, ” kommenterar Märta Ekvall, kommunikationsansvarig för årets studenter.

Bildtexter:

1 Deltagarna vid Berkeleyprogrammet 2023

2 Besök vid huvudkontoret för streamingbolaget Netflix

3 Besök vid McKinsey San Francisco-kontor, studenter i samtal med Robing Feng, Associate Partner (längst till vänster)

4 Marcus Holgersson

5 Märta Ekvall längst till höger i bild, tillsammans med övriga medlemmar av 2023 års studentstyrelse, inklusive från vänster Felicia Svensson, William Wester och Alva Jansson

Mer information och blogg om Chalmers sommarprogram på Berkeley 2023:
Berkeleyutbytet (berkeleychalmers.se)

För mer information, v.v. kontakta:

Marcus Holgersson
Associate Professor, Chalmers
marcus.holgersson@chalmers.se

Stenastiftelsen grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Stiftelsen främjar vetenskaplig forskning och utveckling, samt alla konst- och kulturarter, humaniora och kristna samfund. Första donationen uppgick till 51 miljoner kronor och utgjorde grunden för stiftelsen Chalmers Innovation. Utvecklingen av ett centrum för innovationsverksamhet vid Chalmers möjliggjordes därmed. Från och med år 1996, då Stenastiftelsen grundades, har t o m år 2022 beslut fattats om utdelning av drygt 560 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, totalt 161 stipendiater inom kulturområdet, samt 320 masterstipendier som resebidrag.

kommenterar Märta Ekvall, kommunikationsansvarig för årets studenter.