Extra många digitala konserter med Göteborgs Symfoniker i coronatider – se och lyssna gratis var du än är

Coronaviruset hindrar Göteborgs Symfoniker från att möta sin publik i Konserthuset. Då bjuder orkestern istället på extra många konserter via GSOplay. Detta är en kostnadsfri digital tjänst som Göteborgs Konserthus, som första kulturinstitution i Sverige, lanserade 2012. GSOplay möjliggjordes av en donation från Stena.

GSO Foto Ola Kjelby

Publiktrycket var stort när Göteborgs Symfonikers dåvarande chefsdirigent Gustavo Dudamel skulle ha sin avskedskonsert 2012. Många som köat för en biljett blev utan. Då föddes idén att digitalisera orkesterns konserter. 2,2 miljoner kronor från Stena finansierade installation av kameror och kontrollrum och Göteborgs Konserthus hus blev den första svenska kulturinstitutionen som digitaliserades. Premiärsändningen bjöd på Gustavo Dudamels avskedskonsert.

Målsättningen har hela tiden varit att göra musiken och orkesterns konserter tillgängliga för så många som möjligt. Nu, när coronaviruset hindrar publiken från att komma till Konsterhuset och många av de trogna tittarna runt om i världen är satta i karantän, lägger Göteborgs Symfoniker ut extra många konserter på GSOplay. Både nyinspelade och från arkivet. Tanken är att bidra med stärkande och uppmuntrande musikupplevelser.
”Jag tycker det är ett strålande initiativ av Göteborgs Symfoniker. När människor inte kan komma till konsertlokalerna så får musiken komma till människorna. Sen ska vi som västsvenskar vara extra stolta över Göteborgs Symfoniker som ju anses vara en av Europas främsta symfoniorkestrar. Det känns bra att Stena varit med och bidragit och gjort den här digitaliseringen möjlig”, säger Madeleine Olsson Eriksson, ordförande i Stenastiftelsen.

Roland Pntinen Foto Simon Larsson

GSOplay utvecklas hela tiden, inte minst tekniskt. Sedan i höstas filmas konserterna i 4K, ett högupplöst format också kallat Ultra HD, som med en modern tv med 4K-kapacitet ger rena biokänslan.
”I dessa svåra coronatider då publiken inte kan komma till oss måste vi hitta nya vägar för att nå människor. Därför känns den här satsningen på digitala konserter som ett mycket bra sätt. Och antalet nedladdningar visar ju att vi har gjort rätt. Under mars-april har närmare 300.000 tittare streamat någon av våra konserter. Det är väldigt glädjande. Vi vill också tacka Stena, som har varit med och möjliggjort vår digitaliseringssatsning”, säger Sten Cranner, vd och konstnärlig ledare hos Göteborgs Symfoniker.

1.  GSO i Göteborgs Konserthus
2.  Roland Pöntinen, solist vecka 17. Fotograf: Simon Larsson.

Under våren, med start onsdag 22 april, direktsänds sex konserter från Stora salen i Konserthuset (se konsertprogram nedan). Dessutom läggs det ut konserter från arkivet varje vecka. Bland det som bjuds finns framföranden med internationella artister som Santtu-Matias Rouvali, Barbara Hannigan och Kent Nagano.

Den som vill se och höra gör det antingen via GSOplay-appen, som laddas ner gratis, eller via www.gsoplay.se – det digitala konserthuset, gratis och öppet för alla.

För mer information; se pressrelease från Göteborgs Konserthus https://www.mynewsdesk.com/se/goteborgskonserthus/pressreleases/nytt-rekord-foer-goeteborgs-digitala-konserthus-2992899

Konsertprogram - Live-streamade konserter i april och maj 2020

Copland Quiet City
Barber Adagio för stråkar
Beethoven Symfoni nr 8

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Stiftelsen främjar vetenskaplig forskning och utveckling, samt alla konst- och kulturarter, humaniora och kristna samfund. Första donationen uppgick till 51 miljoner kronor och utgjorde grunden för stiftelsen Chalmers Innovation. Utvecklingen av ett centrum för innovationsverksamhet vid Chalmers möjliggjordes därmed. Från och med år 1996, då Stenastiftelsen grundades, har t o m år 2019 beslut fattats om utdelning av drygt 460 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, totalt 149stipendiater inom kulturområdet, samt 320 masterstipendier som resebidrag.

Madeleine Olsson Eriksson, ordförande i Stenastiftelsen.
I dessa svåra coronatider då publiken inte kan komma till oss måste vi hitta nya vägar för att nå människor. Därför känns den här satsningen på digitala konserter som ett mycket bra sätt. Och antalet nedladdningar visar ju att vi har gjort rätt. Under mars-april har närmare 300.000 tittare streamat någon av våra konserter. Det är väldigt glädjande. Vi vill också tacka Stena, som har varit med och möjliggjort vår digitaliseringssatsning
Sten Cranner, vd och konstnärlig ledare hos Göteborgs Symfoniker.