Högklassig invigning av Vetenskapsfestivalen tack vare stöd från Stenastiftelsen - Richard Dawkins årets talare

Fortsatt stöd från Stenastiftelsen gör det återigen möjligt för Vetenskapsfestivalen att bjuda på en högkvalitativ och påkostad invigning – i år med den namnkunniga brittiska professorn, evolutionsbiologen och författaren Richard Dawkins som huvudtalare. Temat för årets festival är Det okända och invigningen hålls den 3 maj på Gothenburg Film Studios i Göteborg.

Den Internationella Vetenskapsfestivalen i Göteborg är en av Europas största populärvetenskapliga festivaler. Genom lättillgänglig och kreativ kommunikation kring vetenskap vill man skapa positiva attityder till forskning och vetenskap och uppmuntra till högre studier. Festivalen är till för alla och särskilt de unga. Det gäller också invigningen. Därför är hälften av biljetterna till invigningen vikta för gymnasieungdomar. Invigningen är också tillgänglig på distans då den livestreamas.

Årets tema, Det okända, utgår från erfarenheten av att samhället från en dag till en annan kan ändras radikalt på grund av en pandemi, en klimatkatastrof eller något annat. Hur ska vi hantera det vi inte vet? Och vad gör vi med det vi faktiskt vet? Klimatfrågan, bland annat, hör till det som står i fokus.

Kända forskare på scenen
Invigningens huvudtalare professor Richard Dawkins är en välkänd och mycket respekterad forskare och författare till ett flertal bästsäljande populärvetenskapliga böcker. Hans öppningsanförande har rubriken What shall we tell the Aliens?

Vid invigningen medverkar vid ett samtal även bland annat Farshid Jalalvand, forskare i mikrobiologi, författare och flitigt anlitad av media som expert under coronapandemin. Under kvällen uppträder den koreanska multiinstrumentalisten och kompositören Park Jiha.

1,5 miljoner kronor från Stenastiftelsen
Stenastiftelsen har sedan 2018 givit anslag till invigningen av Vetenskapsfestivalen. Nu har man beslutat att bidra med ännu en donation om 1,5 miljoner kronor över tre år. Donationerna uppgår då till totalt 9,5 miljoner kronor sedan 2018.

”Tack vare Stenastiftelsen har vi fått en fantastisk möjlighet att arrangera invigningar i världsklass som är öppna för alla, något som är unikt i dessa sammanhang internationellt sett”, säger Jennie Turner, verksamhetsansvarig för Internationella Vetenskapsfestivalen.

”Vetenskapsfestivalen gör ett fantastiskt och viktigt arbete med att presentera vetenskap och väcka, inte minst de ungas, nyfikenhet och intresse för utbildning och forskning. En invigning med framstående och inspirerande talare och spännande musikalisk inramning sätter tonen för hela festivalen och bidrar till att fler upptäcker den. Det är vi glada att kunna bidra till”, kommenterar Madeleine Olsson Eriksson, ordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Invigningen den 3 maj äger rum på Gothenburg Film Studios, Polstjärnegatan 10, Göteborg.
Insläpp kl 17.00 – 18.00 och kvällen är slut kl 20.00.

Biljetterna, som släpps den 7 april är gratis och kan bokas via
Opening of the International Science Festival | Vetenskapsfestivalen

Invigningen livestreamas.

Allmän info om Vetenskapsfestivalen: https://vetenskapsfestivalen.se/

birgita@plyhm.se

Jennie Turner
Verksamhetsansvarig på Göteborg & Co
för Vetenskapsfestivalen

jennie.turner@goteborg.com

Stenastiftelsen grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Stiftelsen främjar vetenskaplig forskning och utveckling, samt alla konst- och kulturarter, humaniora och kristna samfund. Första donationen uppgick till 51 miljoner kronor och utgjorde grunden för stiftelsen Chalmers Innovation. Utvecklingen av ett centrum för innovationsverksamhet vid Chalmers möjliggjordes därmed. Från och med år 1996, då Stenastiftelsen grundades, har t o m år 2021 beslut fattats om utdelning av drygt 540 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, totalt 155 stipendiater inom kulturområdet, samt 320 masterstipendier som resebidrag.

Tack vare Stenastiftelsen har vi fått en fantastisk möjlighet att arrangera invigningar i världsklass som är öppna för alla, något som är unikt i dessa sammanhang internationellt sett.
Vetenskapsfestivalen gör ett fantastiskt och viktigt arbete med att presentera vetenskap och väcka, inte minst de ungas, nyfikenhet och intresse för utbildning och forskning. En invigning med framstående och inspirerande talare och spännande musikalisk inramning sätter tonen för hela festivalen och bidrar till att fler upptäcker den. Det är vi glada att kunna bidra till.