Nobel Week Dialogue genomförd i Göteborg med stöd av Stenastiftelsen - Årets tema: The Future of Migration

Den 9 december arrangerades Nobel Week Dialogue i Göteborg – en dag av föreläsningar och diskussioner med forskare, tänkare och experter från hela världen. Årets tema var framtidens migration, the Future of Migration, och bland talarna fanns tre tidigare Nobelpristagare med egna erfarenheter av migration. Eventet ägde rum på Svenska Mässan och var gratis och öppet för alla. Stenastiftelsen bidrog med 500.000 kronor.

Nobel Week Dialogue anordnas årligen under Nobelveckan, vartannat år i Stockholm och vartannat år i Göteborg. Det övergripande syftet är att stimulera intresset för vetenskap och humaniora och inspirera till att söka kunskap, ställa frågor och vilja förstå och förbättra världen. Varje år tar man sig an en stor global fråga. Vid årets Nobel Week Dialogue på Svenska Mässan i Göteborg handlade det om migration under temat the Future of Migration.

Tre tidigare Nobelpristagare var på plats. Steven Chu, fysikpristagare, som växte upp som andra generationens invandrare i USA, Abdulrazak Gurnah, litteraturpristagare, som tvingades lämna Zanzibar och flytta till England på 60-talet och Ardem Patapoutian, medicinpristagare, som föddes i Libanon och emigrerade till USA som 18-åring. De möttes i ett samtal om sina erfarenheter.

Migrationen i världen idag speglades i en konversation med ledare från UNHCR, Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationen (IFRC) och International Organization for Migration (IOM). Bland övriga medverkande fanns Andrea Spehar och Ron Davis Alvarez som tillsammans förtydligade den lokala dimensionen med en fördjupning i hur Göteborg har hanterat migration historiskt och i nutid. Andrea Spehar är forskare och föreståndare för Centre on Global Migration (CGM) vid Göteborgs universitet, Ron Davis Alvarez är dirigent och konstnärlig ledare för Dream Orchestra – en orkester han grundade 2016 och som idag består av 184 barn från 18 länder.

Stöd från Stenastiftelsen sedan 2015
Stenastiftelsen har stöttat Nobel Week Dialogue i Göteborg sedan 2015 och bidrog i år med 500.000 kronor.

”Nobel Week Dialogue strävar efter att bygga broar mellan vetenskap och samhälle, väcka engagemang och nyfikenhet och inspirera till nya tankar. Det ligger väl i linje med vad Stenastiftelsen vill uppmuntra och bidra till på olika nivåer i samhället och därför är vi gärna med och stöttar Nobel Week Dialogue när det arrangeras i Göteborg”, säger Madeleine Olsson Eriksson, ordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Evenemanget ägde rum på Svenska Mässan i Göteborg och dessutom digitalt vilket gjorde det tillgängligt för en global publik. Konferensen var kostnadsfri för besökare, den livestreamades och kan nu också ses i efterhand här:
The Future of Migration: Nobel Week Dialogue 2023 (youtube.com)

Se alla programpunkter här: Nobel Week Dialogue - NobelPrize.org

Se alla medverkande här: Nobel Week Dialogue - NobelPrize.org

Foton:
1. ©Nobel Prize Outreach, Fotograf: Anna Svanberg

2. ©Nobel Prize Outreach, Tre tidigare Nobelpristagare - Steven Chu, Abdulrazak Gurnah och Ardem Patapoutian;
Fotograf Anna Svanberg

Stenastiftelsen grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Stiftelsen främjar vetenskaplig forskning och utveckling, samt alla konst- och kulturarter, humaniora och kristna samfund. Första donationen uppgick till 51 miljoner kronor och utgjorde grunden för stiftelsen Chalmers Innovation. Utvecklingen av ett centrum för innovationsverksamhet vid Chalmers möjliggjordes därmed. Från och med år 1996, då Stenastiftelsen grundades, har t o m år 2023 beslut fattats om utdelning av ca 580 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, 158 stipendier inom kulturområdet, samt 360 masterstipendier som resebidrag.

Nobel Week Dialogue strävar efter att bygga broar mellan vetenskap och samhälle, väcka engagemang och nyfikenhet och inspirera till nya tankar. Det ligger väl i linje med vad Stenastiftelsen vill uppmuntra och bidra till på olika nivåer i samhället och därför är vi gärna med och stöttar Nobel Week Dialogue när det arrangeras i Göteborg.