Nu öppnar utställningen med Stenastiftelsens kulturstipendiater 2020 på Göteborgs konstmuseum

Drömlika tropiska landskap, kosmiska cirklar i keramik och hyperrealistiskt måleri med tre konstnärer, som visar storskaliga oljemålningar och skulptural keramik. När Göteborgs konstmuseum nu öppnar igen visas utställningen med konstnärerna Carl Hammoud, Hanna Järlehed och Martin Solymar, 2020 års mottagare av Sten A Olssons Kulturstipendium inom bild och form.

För media: På grund av rådande restriktioner blir det ingen sedvanlig pressvisning, men media är varmt välkommen att boka en enskild guidning eller intervju med konstnärerna. Kontakta: Pnina Yavari Molin, Presskontakt, Göteborgs museer och konsthall, 031-368 31 64, 072-855 42 96, pnina.molin@kultur.goteborg.se

Utställning

Utställningen öppnar idag 20 april 2021 och står kvar till och med 20 juni 2021.
Läs mer här: https://goteborgskonstmuseum.se/utstallningar/sten-a-olssons-kulturstipendium-2020/
Konstnärerna presenterar ett flertal verk varav en större del är nyproducerade och nu möter publik för första gången.

Carl Hammoud (f 1976) examinerades från Akademin Valand i Göteborg 2004 och har sedan dess varit en tongivande konstnär på den svenska scenen men visas även frekvent internationellt. Inom måleri, teckning och skulptur utforskar han seende, perception och perspektiv. Hans arbeten kännetecknas av upprepningar och inzoomningar, ofta med referenser till arkiv, kunskap och ordning.
Kontakt: carl@carlhammoud.com

Hanna Järlehed (f 1970) utbildades på Högskolan för Design och Konsthantverk (HDK) och är sedan flera år verksam i Göteborg. I sin skulpturala keramik prövar hon ständigt materialet och undersöker dess möjlighet såväl som dess begränsningar. I de säregna objekten råder ett motsatsförhållande mellan det spröda och sköra kontra det tunga och kompakta.
Kontakt: hanna@jarlehed.se , 0736 52 58 70

Martin Solymar (f 1981) bor och arbetar i Göteborg och tog examen från Akademin Valand 2012. Han arbetar framför allt med måleri men utforskar också andra material och tekniker. I storskaliga verk som rör sig mellan det figurativa och det abstrakta vävs berättelser från folktro, myter och sagor in med referenser till Norden såväl som Karibien.
Kontakt: theoriginalsolymar@gmail.com , 0702 86 65 84

Foto Peter Claesson

Se film från utställningen: Introduktion till utställningen Sten A Olssons Kulturstipendium 2020 - YouTube

”Äntligen kan vi bjuda in publiken att se den här utställningen som faktiskt har stått färdig sedan december och vi kan också meddela att samtliga lån har kunnat förlängas så att utställningen kan ges ytterligare visningstid fram till sommaren,” säger Patrik Steorn, chef för Göteborgs konstmuseum.

”För oss är det en stor glädje att ha möjlighet att premiera kvalificerade kulturutövare, samtidigt som de dessutom visar potentialen till såväl fördjupning, som utveckling och förnyelse. Idag är vi förstås också mycket glada över att Göteborgs konstmuseet nu äntligen kan öppna och att besökarna får möjlighet att ta del av den fantastiska utställning som 2020 års konstnärsutövande kulturstipendiater har skapat tillsammans med konstmuseet," säger Madeleine Olsson Eriksson, ordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Samtliga mottagare av Sten A Olssons Kulturstipendium 2020 är:

• Konstnären Carl Hammoud
  • Keramikern Hanna Järlehed
  • Skådespelaren Josefin Neldén
  • Musikern Daniel Norgren
  • Konstnären Martin Solymar
  • Musikern Carl Vallin

För mer information om respektive stipendiat se Stenastiftelsens hemsida. Här finns alla motiveringar, ett längre reportage om varje person från årsboken samt filmade intervjuer.

Pressmeddelande från tillkännagivandet av 2020 år kulturstipendiater 2020-10-27: https://www.stenastiftelsen.se/wp-content/uploads/2020/10/Sten-A-Olssons-Kulturstipendium-2020.pdf

2021 firar Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur 25-årsjubileum. Utställningen med Stenastiftelsens kulturstipendiater 2020 är ett projekt som stiftelsen stöder under jubileumsåret. För mer information om jubileet, se www.stenastiftelsen.se/jubileum

Sten A Olssons Kulturstipendium 2020 – Carl Hammoud, Hanna Järlehed, Martin Solymar
Fotograf: Hossein Sehatlou

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur firar 25-årsjubileum år 2021. Stenastiftelsen grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Stiftelsen främjar vetenskaplig forskning och utveckling, samt alla konst- och kulturarter, humaniora och kristna samfund. Första donationen uppgick till 51 miljoner kronor och utgjorde grunden för stiftelsen Chalmers Innovation. Utvecklingen av ett centrum för innovationsverksamhet vid Chalmers möjliggjordes därmed. Från och med år 1996, då Stenastiftelsen grundades, har t o m år 2020 beslut fattats om utdelning av drygt 540 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, totalt 155 stipendiater inom kulturområdet, samt 280 masterstipendier som resebidrag.

För mer information om Göteborg konstmuseum – www.goteborgskonstmuseum.se

Patrik Steorn, chef för Göteborgs konstmuseum
För oss är det en stor glädje att ha möjlighet att premiera kvalificerade kulturutövare, samtidigt som de dessutom visar potentialen till såväl fördjupning, som utveckling och förnyelse. Idag är vi förstås också mycket glada över att Konstmuseet nu äntligen kan öppna och att besökarna får möjlighet att ta del av den fantastiska utställning som 2020 års konstnärsutövande kulturstipendiater har skapat tillsammans med Konstmuseet