Påkostad invigning av Vetenskapsfestivalen tack vare stöd från Stenastiftelsen — digital och öppen för alla

Torsdag den 1 oktober med början kl 19.00 invigs Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg – Sveriges största kunskapsfest och ett av Europas ledande populärvetenskapliga evenemang. Årets invigningstalare är den brittiske, visionära toppfysikern Geoffrey West som genom att förena biologi och fysik skapat ett nytt sätt att förstå världen. Eftersom invigningen, liksom huvuddelen av festivalen, genomförs digitalt har alla möjlighet att ta del av det påkostade eventet. Invigningen möjliggörs för tredje året i rad av en donation från Stenastiftelsen och kan följas här: https://vvenues.com/vetenskapsfestivalen/start/#vV=   Invigningen kommer att visas i studio 1.

Vetenskapsfestivalens invigning har sedan några år ambitionen att med hjälp av vetenskapliga stjärnor diskutera svindlande ämnen och frågor. Geoffrey Wests forskning rör existensens komplexa frågor och mönster i tillvaron. Genom att applicera en fysikers strikta metoder på den mer biologiska frågan om varför vi har en viss livslängd fick han resultat som fått stor inverkan på forskningen. Geoffrey West menar att alla levande organismer följer en universell lag om skalenlighet där storlek, puls och livslängd hänger ihop. Det handlar om principer som styr tillväxt, ett dolt mönster som förenar allt från möss och människor till megastäder och multinationella företag. Till exempel följer antal patent, inkomstnivå och brottslighet per capita i växande städer samma mall.

Efter sitt inledningsanförande deltar Geoffrey West i ett panelsamtal tillsammans med Robin Teigland, professor i Management of Digitalization vid Chalmers med forskningsintressen som strategi, innovation och entreprenörskap. I panelsamtalet deltar även Charlotta Mellander, professor i nationalekonomi vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping som forskar om städer, kreativitet och regional utveckling. Samtalet leds av vetenskapsjournalisten Lisa Kirsebom.

”Vetenskapsfestivalen gör ett fantastiskt arbete med att förmedla vetenskap på många spännande sätt. Den bidrar till att människor kan upptäcka världen ur olika perspektiv och tänka nya tankar, och det är vi glada att kunna stödja", säger Madeleine Olsson Eriksson, styrelseordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

”Det är fascinerande hur kunskap och olika perspektiv berikar och tar oss till nya nivåer. Något vi vill ta fasta på med våra invigningar. Vi ser mycket fram emot en alldeles speciell kväll dit alla är välkomna!” säger Jennie Turner, verksamhetsansvarig på Göteborg & Co för Vetenskapsfestivalen.

Invigningen, som är helt digital och öppen för alla, har en visuellt spännande produktion och inkluderar ett specialskrivet dansverk.

Om Vetenskapsfestivalen
Temat på årets Vetenskapsfestival är rörelse. Till exempel rörelser som fördelar makt och resurser på nya, revolutionerande sätt, rörelse i betydelsen att mänskligheten är i rörelse – allt längre ut i rymden och allt längre in i nya världar, och en mängd andra perspektiv. Coronapandemin berörs också på flera olika sätt.

Som tidigare består festivalen av tre olika delar: Skolprogrammet där lärare bokar in sina klasser på olika aktiviteter, det publika programmet som är öppet för alla och den tredje delen för den vetenskapliga branschen.

Foto: Geoffrey West

Finns intresse för intervjuer, v.v. kontakta Birgitta Plyhm, birgitta@plyhm.se 0707 77 12 90

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Stiftelsen främjar vetenskaplig forskning och utveckling, samt alla konst- och kulturarter, humaniora och kristna samfund. Första donationen uppgick till 51 miljoner kronor och utgjorde grunden för stiftelsen Chalmers Innovation. Utvecklingen av ett centrum för innovationsverksamhet vid Chalmers möjliggjordes därmed. Från och med år 1996, då Stenastiftelsen grundades, har t o m år 2019 beslut fattats om utdelning av drygt 460 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, totalt 149 stipendiater inom kulturområdet, samt 320 masterstipendier som resebidrag. www.stenastiftelsen.se

Jennie Turner
Verksamhetsansvarig på Göteborg & Co för Vetenskapsfestivalen
+46 707 80 90 16
jennie.turner@goteborg.com

Torsdag den 1 oktober med början kl 19.00 invigs Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg – Sveriges största kunskapsfest och ett av Europas ledande populärvetenskapliga evenemang. Årets invigningstalare är den brittiske, visionära toppfysikern Geoffrey West som genom att förena biologi och fysik skapat ett nytt sätt att förstå världen. Eftersom invigningen, liksom huvuddelen av festivalen, genomförs digitalt har alla möjlighet att ta del av det påkostade eventet. Invigningen möjliggörs för tredje året i rad av en donation från Stenastiftelsen och kan följas här: https://vvenues.com/vetenskapsfestivalen/start/#vV= Invigningen kommer att visas i studio 1.

Vetenskapsfestivalen gör ett fantastiskt arbete med att förmedla vetenskap på många spännande sätt. Den bidrar till att människor kan upptäcka världen ur olika perspektiv och tänka nya tankar, och det är vi glada att kunna stödja.
Jennie Turner, verksamhetsansvarig på Göteborg & Co för Vetenskapsfestivalen