Pressinbjudan: Invigning av Ryggmärgsskadecentrum – ett center för kunskap och forskning

Måndagen den 3 juni invigs Ryggmärgsskadecentrum i Göteborg som det första kunskapscentret för ryggmärgsskador i Sverige. Det kommer att drivas av Göteborgs universitet i samverkan med Sahlgrenska Universitetssjukhuset och byggas upp med stöd av en donation från Stenastiftelsen på 34 miljoner kronor under en femårsperiod.

Styrgruppen för Ryggmärgsskadecentrum i Göteborg. Fotograf: Magnus Gotander

I Västra Götalands regionen skadas och insjuknar varje år cirka 55 personer i en ryggmärgsskada, för hela landet är motsvarande siffra 200-300 personer. Efter en ryggmärgsskada, som kan innebära allt från lätta motoriska och sensoriska problem till totalförlamning med understödd andning, förändras livet mycket påtagligt inte bara för den drabbade utan också för de närstående. Ryggmärgsskadecentrum utvecklar och sprider kunskap om ryggmärgsskador för de som själva drabbats men också för familj, vänner och kollegor samt assistenter och vårdpersonal.

Datum och tid
Måndag den 3 juni 2019, klockan 12–17.00
För detaljerat program se: https://ryggmargsskadecentrum.se/invigning/

Palmstedtsalen, Chalmers (huvudentrén)
Chalmersplatsen 1, Göteborg

Invigningen den 3 juni inleds med tal av Agneta Holmäng, dekanus och ledamot i styrgruppen, Madeleine Olsson Eriksson, ordförande Stenastiftelsen samt Anders Danielsson, landshövding i Västra Götaland. På temat Empowerment fortsätter sedan eftermiddagen med framstående talare inom området:

• John Chernesky, Lead of Consumer Engagement på Rick Hansen Institute, Kanada
  • Christian Wass, föreläsare, inspiratör och författare
  • Claes Hultling, M.D. Ph.D. och professor
  • Anders Westgerd, verksamhetsledare för GIL

Media hälsas varmt välkomna att delta och det finns även tillfälle till intervjuer med talare och nyckelpersoner inom verksamheten. Vänligen kontakta Birgitta Plyhm för anmälan om deltagande och intervjuförfrågningar. Tel: +46 707 77 12 90, e-post: birgitta@plyhm.se.

Verkställande ledamot Stenastiftelsen
carl-eric.hagentoft@stenastiftelsen.com

Gunilla Åhrén
Projektledare, Ryggmärgsskadecentrum