PRESSINBJUDAN: TRÄFFA STENASTIFTELSENS KULTURSTIPENDIATER 2019

Under de senaste tjugotre åren har Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur delat ut 149 stipendier till löftesrika talanger inom skilda konstarter. Härmed bjuds media in till möjligheter att prata med årets kulturstipendiater samt Stenastiftelsens ordförande Madeleine Eriksson Olsson. 2019 års stipendiater, som vardera erhåller ett stipendium på̊ 300 000 kronor, är:

SÅNGERSKAN SARAH KLANG
KONSTNÄREN EVA LÖFDAHL
SKÅDESPELAREN MATTIAS NORDKVIST

KONSTNÄREN MARTHA OSSOWSKA PERSSON

KERAMIKERN MASAYOSHI OYA
MUSIKERN MALIN WÄTTRING
SKÅDESPELAREN CLAES ERIKSSON, HONORÄRSTIPENDIAT

Stenastiftelsens kulturstipendiater 2019 kollage Foto Peter Claesson
Claes Eriksson Foto Peter Claesson

PRESSVISNING
Torsdagen den 5 december kl. 11.00, Stenahallen, Göteborgs konstmuseum. Konstnärerna Eva Löfdahl, Martha Ossowska Persson och Masayoshi Oya, liksom Stenastiftelsens ordförande Madeleine Olsson Eriksson medverkar.

STIPENDIEUTDELNING
2019 års stipendieutdelning äger rum fredagen 6 december, med början kl. 18.00 i Stenhammarsalen på̊ Göteborgs konserthus. Under festkvällen presenteras såväl stiftelsens verksamhet som årets kulturstipendiater. Publiken ges också̊ tillfälle att möta några av dem i exklusiva liveframträdanden.

VERNISSAGE

Utställningen invigs av Madeleine Olsson Eriksson, Stenastiftelsens ordförande, vid vernissagen lördagen den 7 december kl. 14.00 på Göteborgs konstmuseum. Utställningen pågår 2019-12-07 – 2020-02-23.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, SE WWW.STENASTIFTELSEN.SE
FÖR ANMÄLAN AV NÄRVARO OCH BOKNING AV INTERVJUER V.V. KONTAKTA

BIRGITTA PLYHM
BIRGITTA@PLYHM.SE

FAKTA STENASTIFTELSEN
Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Stiftelsen har som ändamål att främja vetenskaplig forskning och utveckling, samt alla konst- och kulturarter, humaniora och kristna samfund.

Sten A Olssons stiftelse har lämnat ett antal olika bidrag till forskning och kultur, se följande sammanfattning av några aktuella donationer:

·       HÖGSKOLAN FÖR SCEN OCH MUSIK/ARTIST IN RESIDENCE:  1 500 000 kr

·       GÖTEBORG BAROQUE: 3 500 000 kr

·       STENA SII-LAB: 21 000 000 kr

·       RYGGMÄRGSSKADECENTRUM: 34 000 000 kr

·       VETENSKAPSFESTIVALEN ”Science Star” INVIGNING: 4 000 000 kr (2019 – 2021)

·       POINT MUSIC FESTIVAL: 6 000 000 kr

·       UNIVERSEUM: 50 000 000 kr (25 + 25)

·       ÅRETS SJU KULTURSTIPENDIATER: 2 100 000 kr

Från och med år 1996, då Stenastiftelsen grundades, har t o m år 2019 beslut fattats om utdelning av drygt 460 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, totalt 149 stipendiater inom kulturområdet, samt 280 masterstipendier som resebidrag.

FOTON, TEXTER OCH VIDEOINTERVJUER MED KULTURSTIPENDIATERNA FINNS ATT HÄMTA HÄR

www.stenastiftelsen.se/pressmaterial