Pressinformation och pressinbjudan – Sten A Olssons Kulturstipendium 2017

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur premierar konst, musik och drama i Västsverige vid 2017 års stipendieutdelning

Under de senaste tjugoett åren har Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur delat ut ett stort antal stipendier till löftesrika talanger inom skilda konstarter. En lika viktig del av stiftelsens verksamhet är de omfattande donationer som genom åren tilldelats olika forskningsprojekt, inte sällan med tvärvetenskaplig, disciplinöverskridande inriktning.

2017 års stipendieutdelning äger rum fredagen 1 december, med början kl 18.00 i Stenhammarsalen på Göteborgs konserthus. Under festkvällen presenteras såväl stiftelsens verksamhet som årets kulturstipendiater. Publiken ges också tillfälle att möta några av dem i exklusiva liveframträdanden.

2017 års stipendiater, som vardera erhåller ett stipendium på 300 000 kronor, är:

DRAMATIKERN, REGISSÖREN & SKÅDESPELAREN RIKARD BERGQVIST
MUSIKERN LARS DANIELSSON
SÅNGERSKAN & MUSIKERN ANNA VON HAUSSWOLFF
KONSTNÄREN PER KESSELMAR
KONSTNÄREN KARIN KARINSON
KONSTNÄREN TILDA LOVELL

»Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur har under året delat ut flera större donationer till såväl vetenskaplig forskning som kulturell verksamhet. Årets största donation har lämnats till Sahlgrenska akademin för etablering av ett nytt center för ryggmärgsskador och satsningen omfattar såväl forskning som utbildningar för patienter, anhöriga och personal i syfte att ge de drabbade ökad frihet i livet. Stiftelsen har även lämnat ett stort bidrag för uppbyggnad av ett labb på Chalmers – Stena Industry Innovation Laboratory - för industriell digitalisering, något som innebär toppmöjligheter för svensk industri att pröva framtidens digitaliserade produktion. Även ensemblen Göteborg Baroque har fått en större donation, som kommer att användas för inköp av ett unikt musikinstrument, ett s k claviorganum och genomförande av tre nya produktioner. Flera nya stipendier har inrättats bl a för Chalmersstudenter att delta i UC Berkeley sommarprogram, till studenter som kommer från länder utanför EU för studier vid Högskolan för Scen och Musik, samt stipendier till studenter vid Handelshögskolan för praktik vid Svenska Handelskammaren och studier i San Francisco. Slutligen har en specialbyggd båt donerats till Rehabcenter Treklöverhemmet, vilket innebär att de boende får möjlighet att komma ut på havet. Från att stiftelsen bildades för drygt tjugo år sedan har hittills ca 110 kulturstipendier delats ut. Detta görs även i år till några talangfulla personer verksamma inom disciplinerna konst, musik och drama. Vi hoppas att stipendiet kommer till god nytta och bidrar till fortsatt utveckling och personliga framsteg.”

MADELEINE OLSSON ERIKSSON
Stenastiftelsens ordförande

UTSTÄLLNING
2 DECEMBER 2017 – 28 JANUARI 2018

Mytiskt landskap, vibrerande ytor i vitt och ett altare av sprucket porslin. På Göteborgs konstmuseum visas en utställning med konstnärerna Tilda Lovell, Per Kesselmar och Karin Karinson under perioden 2 december 2017 – 28 januari 2018.

Tilda Lovell (f 1972) arbetar framförallt platsspecifikt med skulptur och installation. I utställningen visar hon en ny rumslig installation med skulptur, animation, ljus och ljud på tema havslandskap. Per Kesselmar (f 1960) är en målare som verkar i minimalismens efterföljd. Centralt i hans konstnärskap är ljuset som utforskas genom flera tunna färglager av olika nyanser av vitt och i utställningen visas flera nya verk tillsammans med en installation av en sorts illusionistiskt trick. Karin Karinson (f 1970) har konsthantverk som utgångspunkt där lera, glas och glasyr utgör centrala komponenter. Inom ramen för hennes återkommande tema ”objects of desire”, utforskar hon människans villkor för identitetsskapandet genom massproducerade föremål. I form av ett altare visas ett nytt installationsverk.

PRESSVISNING
Torsdagen den 30 november kl 11.00, Stenahallen, Göteborgs konstmuseum. Konstnärerna medverkar.

VERNISSAGE
Utställningen invigs av Madeleine Olsson Eriksson, stiftelsens ordförande, vid vernissagen lördagen den 2 december kl 14.00.

OM STIFTELSEN
Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Stiftelsen har till ändamål att främja vetenskaplig forskning och utveckling, samt alla konst- och kulturarter, humaniora och kristna samfund. Sten A Olssons stiftelse har under år 2017 lämnat ett antal olika bidrag till forskning och kultur, se följande sammanfattning av alla donationer under året:

•  Ryggmärgsskadecentrum
    Donation: 34 250 000 kr
  •  UC Berkeley sommarprogram
    Donation: 550 000 kr
  • Rehabcenter Treklöverhemmet
    Donation: 700 000 kr
  • Göteborg Baroque
    Donation: 3 500 000
  • Stena Industry Innovation Laboratorium (SII-Lab) hos Chalmers
    Donation: 21 000 000 kr
  •  Gästprofessorer HSM
    Donation: 1 600 000 kr
  • Mastersstudenter utom EU
    Donation: 2 100 000 kr
  • Stipendier, Svenska Handelskammaren i San Francisco
    Donation: 1 000 000 kr

Från och med år 1996, då stiftelsen grundades har hittills t o m år 2017 beslut fattats om utdelning av ca 395 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, totalt ett drygt hundratal utbildningsstipendier inom kulturområdet, samt 240 masterstipendier som resebidrag. www.stenastiftelsen.se

För ytterligare information vänligen kontakta:

Verkställande ledamot
Carl-eric.hagentoft@stenastiftelsen.se

Annika Stjernberg
annika.stjernberg@stena.com

PR

Foton finns att hämta på
http://news.cision.com/se/sten-a-olssons-stiftelse-for-forskning-och-kultur  och http://www.stenastiftelsen.se/pressmaterial/

STIPENDIATER 2017                                                                      Fotograf: Peter Claesson

DRAMATIKERN, REGISSÖREN & SKÅDESPELAREN RIKARD BERGQVIST
”Jag försöker att göra sådant som jag själv skulle vilja se. När man går in i ett material på allvar kan nästan vilken historia som helst bli intressant.” Mångsidig, nyfiken, lyhörd och noggrann. Oavsett om det rör sig om opera-, musikal- eller musikteaterföreställningar präglas regissören Rikard Bergqvists uppsättningar alltid av en stark konstnärlig vision. I sina olika roller som regissör, dramatiker, manusförfattare, översättare och skådespelare kombinerar han en skarp blick för form och sammanhang med en sällsynt känsla för tonfall och timing.
+46 708 52 11 53, rikardberq@hotmail.com

MUSIKERN LARS DANIELSSON
”Jag kommer aldrig att glömma när mina föräldrar gav mig en Yamahaorgel i julklapp. Jag minns hur jag vaknade klockan fem på julaftonsmorgonen och fick syn på fotpedalerna i mörkret.” Kontrabasisten, cellisten och kompositören Lars Danielsson har en brokig bakgrund som musiker. Han är en av jazzvärldens mest uppburna instrumentalister, men har alltid haft öppna kanaler till helt andra musikaliska uttryck, alltifrån samtida popmusik till den klassiska musikens klangspråk.
+45 52 39 07 73, larsdbass@gmail.com

SÅNGERSKAN & MUSIKERN ANNA VON HAUSSWOLFF
”Det är i mötet med publiken som musiken blir till på riktigt. Det är fantastiskt att nå ut till många, men inte genom att kompromissa med sin vision.”
Sångerskan, låtskrivaren och musikern Anna von Hausswolff har skapat ett alldeles eget musikaliskt universum. Här har piporgeln, i kombination med hennes ljusa, viga röst, fått en allt viktigare roll. Klangerna vandrar från mörka skuggdjup till vibrerande ljusskimmer. Uttrycket rör sig fritt och obegränsat mellan tyngd och lätthet, mellan det drömskt svävande och det teatraliskt storslagna.

KONSTNÄREN PER KESSELMAR
”Minsta lilla förändring i rummet får betydelse. I grunden är det just det jag är ute efter: att skärpa perceptionen, förhöja känsligheten och mottagligheten för sinnesintryck.” Med tunna, tunna lager av valsad, genomsiktlig färg får konstnären Per Kesselmar de vita och gråa ytorna att vibrera och förändras genom ett underliggande, oscillerande ljus som bara långsamt avger sin strålning.

+46 702 66 77 15, per@kesselmar.se

KONSTNÄREN KARIN KARINSON
”I min värld är allt lera! Om man tänker efter består lera av alla små mikroskopiska partiklar som finns på en plats där det också rinner vatten. När allt sönderdelas, binds samman och blir plastiskt förvandlas det till lera.” Keramiska beståndsdelar och material i alla stadier, former och substanser är konstnären Karin Karinsons främsta arbetsstoff. Men också ready mades. Både naturens egna och de människoskapade i form av fabrikstillverkade prydnadsföremål och porslinsfiguriner. I överdådiga, inte sällan drastiska skulpturarbeten smälter hon samman igenkännbara fragment till drömlikt förvridna formationer med stelnade floder av blank glasyr.
+46 703 68 30 38, karin@karinson.com

KONSTNÄREN TILDA LOVELL
”Jag tycker om det fysiska i själva skapandet. Både det som kräver muskelkraft och det närsynt pilliga. När de små lerklumparna får liv och börjar att kommunicera, blir sina egna varelser.” Tilda Lovells konstnärliga universum befolkas av gåtfullt undanglidande hybridväsen, inte sällan med en vagt hotfull laddning. Ur metamorfoserna mellan natur, djur och människa föds varelser som tycks tillhöra många världar samtidigt. Ett fantasins rum öppnar sig, drömlikt och lockande i sin oförutsägbarhet.
+46 739 52 02 82, tildalovell@gmail.com

Madeleine Olsson Eriksson, Stiftelsens ordförande