Pressinformation och pressinbjudan - Sten A Olssons Kulturstipendium 2019

STEN A OLSSONS STIFTELSE FÖR FORSKNING OCH KULTUR PREMIERAR KONST, MUSIK OCH DRAMA I VÄSTSVERIGE VID 2019 ÅRS STIPENDIEUTDELNING

Sten A Olssons Kulturstipendium 2019

Under de senaste tjugotre åren har Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur delat ut ett stort antal stipendier till löftesrika talanger inom skilda konstarter. En lika viktig del av stiftelsens verksamhet är de omfattande donationer som genom åren tilldelats olika forskningsprojekt, inte sällan med tvärvetenskaplig, disciplinöverskridande inriktning.
2019 års stipendieutdelning äger rum fredagen 6 december, med början kl. 18.00 i Stenhammarsalen på̊ Göteborgs konserthus. Under festkvällen presenteras såväl stiftelsens verksamhet som årets kulturstipendiater. Publiken ges också̊ tillfälle att möta några av dem i exklusiva liveframträdanden.

2019 års stipendiater, som vardera erhåller ett stipendium på̊ 300 000 kronor, är:
MUSIKERN SARAH KLANG

KONSTNÄREN EVA LÖFDAHL
SKÅDESPELAREN MATTIAS NORDKVIST

KONSTNÄREN MARTHA OSSOWSKA PERSSON
KERAMIKERN MASAYOSHI OYA
MUSIKERN MALIN WÄTTRING

HONORÄRSTIPENDIATEN, SKÅDESPELAREN
CLAES ERIKSSON

»Nya former för lärande, kunskapsförmedling och innovationer fortsätter att vara något av en röd tråd i Stenastiftelsens satsningar. I juni invigdes Ryggmärgsskadecentrum, som beviljats 34 miljoner kronor under en uppbyggnadsperiod på fem år. Högskolan för scen och musiks Artist in Residence-program är ytterligare exempel på Stenastiftelsens pedagogiska satsningar, där tre utövande skådespelare och musiker deltar vid studenternas utbildningar som gästande pedagoger. Den största investeringen under året är dock stödet om totalt 50 miljoner kronor till uppbyggandet av Universeums visualiseringslabb. Som pedagogisk plattform har projektet stora möjligheter att stärka och utveckla intresset för vetenskap och teknik, inte minst bland barn och unga. Nu i början av december delar vi som vanligt ut kulturstipendier till framstående kulturutövare inom olika konstformer. Det är fantastiskt roligt att under årens lopp ha kunnat stödja så många talangfulla personer i vår region. Sedan stiftelsens start för snart tjugofem år sedan har 149 stipendier delats ut.«

MADELEINE OLSSON ERIKSSON
STIFTELSENS ORDFÖRANDE

KULTURSTIPENDIATER 2019

MUSIKERN SARAH KLANG
”Min bild av en kvinnlig musiker var väldigt tydlig. En sval, cool, lugn och litet mystisk varelse. Inte svettig, filterlös och impulsiv. Samtidigt är det kanske det människor kan relatera till. Jag är mig själv.”
Att Sarah Klangs uttryck når fram har de senaste årens framgångar bevisat om och om igen. Med ett sätt att sjunga som inte lämnar någon oberörd har hon snabbt etablerat sig som en av de stora och genuint personliga rösterna i landet. Hennes känslostarka låtar hämtar näring ur såväl pop, soul som americana. Efter de två hyllade albumen Love in the Milky Way och Creamy Blue väntar närmast en längre Europaturné.

Kontakt: Petter Seander, Birds Will Sing For You

office@birdswillsingforyou.com +46 739 43 49 20

Sarah Klang Foto Peter Claesson
SARAH KLANG

KONSTNÄREN EVA LÖFDAHL

”Att reka spår för vandringar kan vara en bild för konstnärligt arbete. Det är ett annat sätt att beskriva tankemönster och tankemodeller.”
Eva Löfdahl har ända sedan 1980-talet varit en av de mest uppmärksammade samtidskonstnärerna i Sverige. Hennes långa och mångsidiga konstnärskap omfattar allt från performance, skulpturala objekt, målningar, teckningar, text och fotografi, till arbeten i offentlig miljö. Det senaste exemplet är verket 108 källor i Norra Djurgårdsstaden i Stockholm, som invigdes 2017. Utställningen i Stenahallen är den första i Göteborg sedan mitten av 1990-talet.
eva.lofdahl@abc.se

Eva Lfdahl Foto Peter Claesson
EVA LÖFDAHL

SKÅDESPELAREN MATTIAS NORDKVIST
”För mig handlar skådespelaryrket om hantverket. Att ha fötterna djupt placerade i förarbetet, att stå på det, men inte spela det.”

Skådespelaren Mattias Nordkvist har hunnit att gestalta många roller, men för den stora publiken är han utan tvekan mest känd i rollen som Gustaf Löwander, i teveserien Vår tid är nu. Mattias Nordkvist är sedan några år knuten till Göteborgs stadsteater, och har, utöver sitt arbete som skådespelare, även ansvarat för regi i ett antal uppsättningar. Att skapa musik, skriva låttexter, filmmanus och noveller hör också till det han ägnar sig åt.
mattiasnordkvist@hotmail.com  +46 761 67 68 00

Mattias Nordkvist Foto Peter Claesson
MATTIAS NORDKVIST

KONSTNÄREN MARTHA OSSOWSKA PERSSON
”Man måste lita på det man gör. Annars kan man inte ta sig själv på allvar.”
Konstnären Martha Ossowska Persson tog sin masterexamen på Valands konsthögskola i Göteborg 2014. Hennes akvareller i stora format har ofta den mänskliga kroppen, och i synnerhet handen, som motiv. Beröring och taktilitet, en kroppslig ordlös kommunikation, avstånd och glipor, fångas i bilder där nivåerna överlagrar varandra. Det blir både ett yttre och inre landskap, ett sätt att förstå sig själv och omvärlden.
hello@marthapersson.com +46 735 60 81 82

Martha Ossowska Persson Foto Peter Claesson
MARTHA OSSOWSKA PERSSON

KERAMIKERN MASAYOSHI OYA
”Intresset för svensk kultur väcktes delvis genom musiken. För mig blev The Cardigans en av ingångarna till det svenska.”
Konstnären och keramikern Masayoshi Oya har sedan han kom till Sverige 2007, utvecklat ett personligt, föränderligt uttryck och skapat konst i skärningspunkten mellan två kulturer – den japanska och den svenska. Leran är hans favoritmaterial, men Masayoshi Oya arbetar även i textil, metall och papper. Hans produktion omfattar såväl bruksföremål som konstobjekt. Vad som är vad ligger i betraktarens öga. Själv gör han ingen skillnad.
info@studioyama.se  +46 761 09 68 27

Masayoshi Oya Foto Peter Claesson
MASAYOSHI OYA

MUSIKERN MALIN WÄTTRING
”Örat vinner alltid över teorin. Jag är inte intresserad av genrer, jag är intresserad av uttryck, att vara här och nu.”
För saxofonisten, jazzmusikern och kompositören Malin Wättring är rörelsefrihet och musikaliska samarbeten avgörande. Malin Wättrings eget uttryck kan vara lyriskt och melodiskt, men också rått, pådrivande och kraftfullt. Det handlar om att lyssna och att vara lyhörd, fånga det som händer i stunden, låta musiken bli ett samtal. Utöver huvudinstrumentet tenorsax, använder Malin Wättring sig även av sopran-, alt- och barytonsax, men också klarinett, gitarr och den egna rösten.
malinwattring@gmail.com  +46 736 23 40 24

Malin Wttring Foto Peter Claesson
MALIN WÄTTRING

HONORÄRSTIPENDIATEN, SKÅDESPELAREN CLAES ERIKSSON
”Man är som en arkeolog som letar på en fyndplats. Eller: Med goda idéer är det som med svamp – där man hittar en finns det ofta fler.”

Stenastiftelsens honorärstipendiat 2019, Claes Eriksson, är en nästan ofattbart produktiv multikonstnär och artist. Sedan samarbetsprojektet After Shave Galenskaparna föddes 1982, har det blivit en lång räcka långfilmer, revyer, krogshower, radioprogram och teveserier och en del egna alster i bokform. Dessutom ligger han själv bakom nästan allt: text, manus, regi och musik, förutom att medverka som skådespelare. På Lorensbergsteatern har han under hösten 2019 kunnat ses i sin tredje soloföreställning, Vardagsmat.
Kontakt: Anne Otto

anne.otto@kulturtuben.se +46 708 11 12 77

Claes Eriksson Foto Peter Claesson
CLAES ERIKSSON

FOTOGRAF: PETER CLAESSON

UTSTÄLLNING PÅ GÖTEBORGS KONSTMUSEUM
7 DEC 2019 – 23 FEB 2020

2019

Minimalistiska skelettdelar i trä, akvareller med kraftigt uppförstorade händer och keramiska objekt i mörklagda trädgårdar. Utställningsåret 2019 på Göteborgs konstmuseum avslutas med en mångstämmig presentation där tre konstnärer visar nyproducerade verk som nu möter publik för första gången.

Eva Löfdahl (f 1953 i Göteborg) har sedan tidigt 1980-tal varit en betydelsefull konstnär på den svenska scenen. Hon arbetar huvudsakligen med skulptur, objekt och installationer där gestaltning och format är nära förbundet med materialets och platsens egenskaper.

Masayoshi Oya (f 1979 i Tokyo) är utbildad i Japan och Sverige och sedan många år verksam i Göteborg. I keramiska material och med stor noggrannhet arbetar han fram både bruks- och konstföremål samt skulptur som på olika sätt utmanar idén om vad keramik kan vara och bli.

Martha Ossowska Persson (f 1983) examinerades från Konsthögskolan Valand i Göteborg 2014. Hon är målare och arbetar huvudsakligen med akvarell i stora format. Motivkretsen utgår ofta från kropp, hud och beröring där närbilder och uppförstorade detaljer osäkrar relationen mellan verk och betraktare.

PRESSVISNING
Torsdagen den 5 december kl 11.00, Stenahallen, Göteborgs konstmuseum. Konstnärerna medverkar.

VERNISSAGE
Utställningen invigs av Madeleine Olsson Eriksson, Stenastiftelsens ordförande, vid vernissagen lördagen den 7 december kl 14.00.

OM STENASTIFTELSEN
STEN A OLSSONS STIFTELSE för Forskning och Kultur grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Stiftelsen har som ändamål att främja vetenskaplig forskning och utveckling, samt alla konst- och kulturarter, humaniora och kristna samfund.

Sten A Olssons stiftelse har lämnat ett antal olika bidrag till forskning och kultur, se följande sammanfattning av några aktuella donationer:

·       HÖGSKOLAN FÖR SCEN OCH MUSIK/ARTIST IN RESIDENCE:  1 500 000 kr

·       GÖTEBORG BAROQUE: 3 500 000 kr

·       STENA SII-LAB: 21 000 000 kr

·       RYGGMÄRGSSKADECENTRUM: 34 000 000 kr

·       VETENSKAPSFESTIVALEN ”Science Star” INVIGNING: 4 000 000 kr (2019 – 2021)

·       POINT MUSIC FESTIVAL: 6 000 000 kr

·       UNIVERSEUM: 50 000 000 kr (25 + 25)

·       ÅRETS SJU KULTURSTIPENDIATER: 2 100 000 kr

Från och med år 1996, då Stenastiftelsen grundades, har t o m år 2019 beslut fattats om utdelning av drygt 460 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, totalt 149 stipendiater inom kulturområdet, samt 280 masterstipendier som resebidrag.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION     WWW. STENASTIFTELSEN.SE
V.V. KONTAKTA

BIRGITTA PLYHM
BIRGITTA@PLYHM.SE