Sex kulturutövare tilldelas närmare två miljoner kronor från Stenastiftelsen

Stenastiftelsen har utsett årets kulturstipendiater och ger sex framstående kulturutövare 300 000 kronor vardera för att stödja deras fortsatta konstnärliga utveckling. Stipendiaterna representerar en bredd av konstformer, från scenkonst och musik till bildkonst och film, och har genom sina verk bidragit till den kulturella mångfalden i Västsverige.

” Tänk att det ens finns stipendium som detta! Att man vill satsa på konstnärer är stort i dagens samhälle när mycket går åt andra hållet och det blir mindre och mindre anslag till kulturen,” säger Karin de Frumerie, en av Stenastiftelsens kulturstipendiater 2024.

Fotograf Peter Claesson

Sedan starten 1996 har över 160 kulturutövare fått det prestigefyllda kulturstipendiet från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur, som syftar till att stimulera konstnärligt skapande och kreativ förnyelse.

I år går stipendiet till följande personer:

• Karin de Frumerie, skådespelare på Göteborgs stadsteater, där hon nyligen gestaltat titelrollen i Hamlet och Monica Zetterlund i musikteaterföreställningen Monicas vals.
  • Daniel Lemma, musiker och låtskrivare som fick sitt genombrott med musiken till filmen Jalla! Jalla! Sedan dess har han fortsatt att utveckla sitt mångfacetterade musikaliska uttryck, senast med albumet Addis, där han återknyter banden med sitt födelseland Etiopien.
  • Gabriela Pichler, filmskapare vars långfilmsdebut Äta sova dö tilldelades fyra Guldbaggar 2013. Gabriela är aktuell med tv-serien Painkiller som visas på SVT play.
  • Emelie Röndahl, konstnär vars figurativa ryor har blivit ett signum i hennes konstnärliga praktik, där hon utforskar tekniker som möjliggör unika uttryck på både fram- och baksida av sina verk.
  • Lena Trapp, konstnär som rör sig i gränslandet mellan dröm och verklighet, natur och teknologi, och använder sig av både avancerad 3D-teknik och traditionella konstformer.
  • Hannes Öberg, operasångare som imponerar med sin sceniska närvaro och uttrycksfulla baryton både i operaroller och kammarmusikaliska sammanhang. Sedan 2021 ingår han i Göteborgsoperans fasta solistensemble.

"Det är fantastiskt att genom åren ha kunnat stödja så många talangfulla konstnärer som är verksamma inom olika fält och ser till att vårt kulturliv fortsätter att blomstra," säger Madeleine Olsson Eriksson, ordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur. "Vi hoppas att detta stipendium kan ge dem utrymme att fördjupa sina konstnärliga uttryck och nå ut till en bredare publik."

Stenastiftelsen har genom åren varit en betydande aktör i det västsvenska kulturlivet, inte bara genom sina kulturstipendier utan också genom att stödja en rad forsknings- och kulturprojekt. Med årets kulturstipendiater fortsätter stiftelsen sitt långvariga engagemang för att främja konstnärlig kvalitet och innovation.

Charlotta Parkås

charlotta@wordsandideas.se

Tänk att det ens finns stipendium som detta! Att man vill satsa på konstnärer är stort i dagens samhälle när mycket går åt andra hållet och det blir mindre och mindre anslag till kulturen.
Karin de Frumerie, en av Stenastiftelsens kulturstipendiater 2024.
Det är fantastiskt att genom åren ha kunnat stödja så många talangfulla konstnärer som är verksamma inom olika fält och ser till att vårt kulturliv fortsätter att blomstra. Vi hoppas att detta stipendium kan ge dem utrymme att fördjupa sina konstnärliga uttryck och nå ut till en bredare publik.