Sten A Olssons stiftelse delar ut resestipendier på masternivå

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur avsätter under en femårsperiod en miljon kronor per år till resestipendier. Under år 2012 har 38 resestipendier à 25.000 kronor delats ut till västsvenska studenter i samband med deras examensarbeten på masternivå. Stipendierna ska möjliggöra för studenterna att gästa utländska universitet och skapa egna internationella nätverk. Mottagarna av stipendierna skall i huvudsak verka inom de av stiftelsen prioriterade forskningsområdena, d v s Kultur och Hälsa, samt Innovation och Entreprenörskap.

Igår delades diplom ut till 2012 års stipendiater vid en ceremoni i Dicksonska Palatset i Göteborg. På bilden stiftelsens ordförande Madeleine Olsson Eriksson omgiven av 24 av de 38 studenter, som tilldelades resestipendier under år 2012. Foto: Magnus Gotander

Stiftelsens satsning är tänkt att pågå i fem år i samma omfattning, d v s med 25000 kronor per person till ca 40 stipendiater/år. Resorna varierar såväl vad gäller mål som längd. 2012 års studenter har besökt universitet och lärosäten i hela världen, allt från näraliggande England till fjärran destinationer som Nepal, Japan och Nya Zeeland.

”Det internationella perspektivet utgör en allt viktigare del av både naturvetenskaplig, medicinsk och humanistisk forskning. Stiftelsens satsning på resestipendier, som initierades förra året har fallit väldigt väl ut för de enskilda personerna, men även gynnat den västsvenska universitets- och högskolemiljön på olika sätt,” konstaterar Madeleine Olsson Eriksson, ordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Stipendiet är tänkt att täcka resor och boende via mottagande universitet och omfattar vanligtvis 3 månader.

Deltagande fakulteter/institutioner kopplade till masterprogrammen:

• Sahlgrenska akademin (SA): Institutionen för neurovetenskap och fysiologi Områden: Kultur och Hälsa/Hjärnans lärande
  • Handelshögskolan: Masterprogrammen: Innovation and Industrial Management och Knowledge-based Entrepreneurship

• Chalmers: Masterprogrammet: Management and Economics of Innovation

• Litteraturvetenskap/religion: Litteratur, idéhistoria och religion

• Psykologi: Psykologprogrammet och programmet i missbruks- och beroendevetenskap

Bland 2012 års stipendiater finns bl a :

• David Borkmann, som går Läkarprogrammet och som spenderat tre månader i Japan där han som evidensbaserad medicinare varit en del av ett högkvalitativt forskningsprojekt.
  • Björn Niklasson, som går Apotekarprogrammet och som tillbringat fem månader i Nya Zeeland som forskare inom modellering.
  • Irem Soydan, som går masterprogrammet Innovation och Industrial Management vid Handelshögskolan/GU och som reste tre veckor till Bangalore i Indien för att studera innovationer i tillväxtländer.
  • Charoula Strachini, som går Apotekarprogrammet och som fick möjlighet att tillbringa några månader vid prestigefulla Harvard Medical School i USA.
  • Anders Werner, som går Läkarprogrammet och som var nio veckor i Nepal, där han gjorde en studie på lunginflammation hos barn.

Samtliga studenter vittnar om den stora nyttan av nya erfarenheter, värdefulla kontakter och personlig utveckling. Man talar också om möjligheterna att på hemmaplan återanvända sina nyvunna kunskaper i sina ordinarie verksamheter och nätverk.

För mer information, v.v. kontakta:

Madeleine Olsson Eriksson
Styrelseordförande
Verkställande ledamot
Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur
madeleine.olsson@stenastiftelsen.se
carl-eric.hagentoft@stenastiftelsen.se
+46(0)730 34 63  52

OM STIFTELSEN
Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Stiftelsen har till ändamål att främja vetenskaplig forskning och utveckling, samt alla konst- och kulturarter, humaniora och kristna samfund.

Under de senaste sexton åren har Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur delat ut ett hundratal utbildningsstipendier till talangfulla människor med sysselsättning inom konst, musik, teater och design. Vidare har stiftelsen lämnat bidrag till ett stort antal forsknings- och kulturprojekt i Västsverige.

Från starten och fram till nu har stiftelsen delat ut totalt drygt 165 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, samt utbildningsstipendier. www.stenastiftelsen.se

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur avsätter under en femårsperiod en miljon kronor per år till resestipendier. Under år 2012 har 38 resestipendier à 25.000 kronor delats ut till västsvenska studenter i samband med deras examensarbeten på mastersnivå. Stipendierna ska möjliggöra för studenterna att gästa utländska universitet och ta tillvara ny teknik, samt skapa egna internationella nätverk. Mottagarna av stipendierna skall i huvudsak verka inom de av stiftelsen prioriterade forskningsområdena, d v s Kultur och Hälsa, samt Innovation och Entreprenörskap.

Det internationella perspektivet utgör en allt viktigare del av både naturvetenskaplig, medicinsk och humanistiskt forskning. Stiftelsens satsning på resestipendier, som initierades förra året har fallit väldigt väl ut för de enskilda personerna, men även gynnat den västsvenska universitets- och högskolemiljön på olika sätt