Sten A Olssons Stiftelse delar ut resestipendier på mastersnivå för år 2016

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur avsätter under en tioårsperiod med början 2012 två miljoner kronor per år till resestipendier. Under år 2016 har 43 resestipendier à 25.000 kronor delats ut till västsvenska studenter i samband med deras examensarbeten på mastersnivå. Stipendierna ska möjliggöra för studenterna att gästa utländska universitet och skapa egna internationella nätverk. Mottagarna av stipendierna ska i huvudsak verka inom de av stiftelsen prioriterade forskningsområdena, d v s Kultur och Hälsa, samt Innovation och Entreprenörskap.

Diplom har delats ut till 2016 års stipendiater vid en ceremoni i Dicksonska Palatset i Göteborg. På bilden är stiftelsens ordförande Madeleine Olsson Eriksson och Carl-Eric Hagentoft, verkställande ledamot i stiftelsen tillsammans med av 22 av de 43 studenter, som tilldelades resestipendier under år 2016.
Foto: Magnus Gotander

Stiftelsens satsning kommer att pågå under tio år i samma omfattning, d v s med 25.000 kronor per person till ca 40 stipendiater/år och hittills har drygt 200 stipendier delats ut. Resorna varierar såväl vad gäller mål som längd. 2016 års studenter har besökt universitet och lärosäten över hela världen, bl a Sri Lanka, Sydafrika, USA, Australien och England.

”Vi är glada att kunna ge studenterna möjlighet att delvis göra sina examensarbeten utomlands, samtidigt som de då också får tillgång till forskningens internationella aspekter. Resmålen har varit universitet, lärosäten och innovationsmiljöer över hela världen och vi har sett många intressanta resultat. Studenterna vittnar alla om goda möjligheter till nya personliga kontakter och byggande av nätverk, vilket förstås är värdefullt i deras framtida professioner,” konstaterar Madeleine Olsson Eriksson, ordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Stipendiet är tänkt att täcka resor och boende via mottagande universitet och omfattar vanligtvis tre månader.

Deltagande fakulteter/institutioner kopplade till mastersprogrammen:

• Sahlgrenska akademin (SA): Läkar-, Apotekar- och Tandläkarprogrammen
  • Handelshögskolan: Mastersprogrammen: Innovation and Industrial Management och Knowledge-based Entrepreneurship
  • Chalmers: Mastersprogrammet: Management and Economics of Innovation
  • Litteraturvetenskap/religion: Litteratur, idéhistoria och religion
  • Psykologi: Psykologprogrammet och programmet i missbruks- och beroendevetenskap

Bland 2016 års stipendiater finns:

Susanna Ekström och Josefine Larsson

Karin Jamil

Anna Karlsson

Mikaela Lantz

Alexandra Säterberg

Samtliga studenter vittnar om den stora nyttan av nya erfarenheter, värdefulla kontakter och personlig utveckling. Man talar också om möjligheterna att på hemmaplan återanvända sina nyvunna kunskaper i sina ordinarie verksamheter och nätverk.

För mer information, v.v. kontakta:

Madeleine Olsson Eriksson
Styrelseordförande
Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur
madeleine.olsson@stenastiftelsen.se

Carl-Eric Hagentoft
Verkställande ledamot

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur

carl-eric.hagentoft@stenastiftelsen.se
+46(0)730 34 63  52
PR

+46(0)707 77 12 90

Prenumera på vårt nyhetsbrev

OM STIFTELSEN
Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Stiftelsen har till ändamål att främja vetenskaplig forskning och utveckling, samt alla konst- och kulturarter, humaniora och kristna samfund.
Under de senaste tjugo åren har Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur fattat beslut om utdelning av ca 324 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, totalt ett drygt hundratal utbildningsstipendier inom kulturområdet, samt 200 masterstipendier som resebidrag. www.stenastiftelsen.se