Stenastiftelsen bjuder in världsartister för undervisning och konsert i Göteborg

Musiker i världsklass blir gästlärare vid Högskolan för scen och musik. I höst är det dags för den nederländska violinisten Isabelle van Keulen att bjudas in till skolans Artist in residence-program, som presenteras med stöd från Stenastiftelsen. På programmet står även en konsert tillsammans med Ross Daly den 31 oktober i Kronhuset.

Isabelle van Keulen Foto Maike Helbig

Under en treårsperiod finansierar Stenastiftelsen tongivande konstnärer för insatser som gästlärare vid Högskolan för scen och musik i Göteborg. Artist in residence-programmet startade 2018 med skådespelaren David Dencik och följdes upp med multiinstrumentalisten Ross Daly, som nu återvänder för en konsert på Kronhuset tillsammans med studenter frå Högskolan för scen och musik. I konserten medverkar även senaste tillskottet till Artist in residence programmet, Isabelle van Keulen.

Isabelle van Keulen har framträtt med världsledande orkestrar som Berliner Philharmoniker, Concertgebouworkestern, London Philharmonic och Kungliga filharmonikerna i Stockholm för att nämna några. Isabelle van Keulen spelar både violin och viola på samma höga nivå.

Hon har gjort många inspelningar, bland de senaste finnas Bergs violinkonsert, sonater för violin av Strauss, Rota och Respighi. Förutom den klassiska västerländska musiken spelar van Keulen tango, och tillsammans med sin egen kvartett släppt ett album med uppmärksammade tolkningar av Ástor Piazzollas musik.

Ross Daly Foto Magnus Gotander

Under sitt residens på Högskolan för scen och musik kommer Isabelle van Keulen att arbeta med studenterna i flera olika projekt. Ett av dem blir konserten med Ross Daly som kommer att genomföras tillsammans med studenter. Ross Daly är en virtuos på flera instrument från östra medelhavsregionen och Asien.

Konsert: Isabelle van Keulen och Ross Daly
Datum: 2019-10-31
Tid: 18.00-20.00
Plats: Kronhuset