Stenastiftelsen delar ut stipendium för praktik på Svenska Handelskammaren i San Francisco och Silicon Valley

Sedan 2018 och under de fem följande åren ger Stenastiftelsen studenter vid Handelshögskolan i Göteborg möjlighet att praktisera vid Svenska Handelskammaren i San Francisco och Silicon Valley. Stipendiet på 200 000 kr riktar sig till studenter vid Ekonom- eller Juristprogrammet och sista ansökningsdag är 15 januari 2019.

2018-2019 års stipendiat är Matilda Hellqvist som påbörjade sin praktik i slutet av juli 2018. Matilda arbetar i sin roll som kommunikations- och eventansvarig med att främja svensk-amerikanska företagsrelationer. Både med Handelskammarens kommunikation till omvärlden men också med de trettiotalet evenemang som anordnas varje år. Hon får vara med vid besök av företagsdelegationer från svenska företag som vill ha en närvaro i Silicon Valley och lägga upp skräddarsydda program som ger företagen en inblick i innovationsklimatet. Att vara öppen och gilla att träffa nya människor menar Matilda är en stor fördel för de som vill ansöka till att bli nästa Stena-stipendiat. Tillgången till ett stort internationellt nätverk är något av det hon uppskattar allra mest med vistelsen i San Francisco.

Här finns en längre intervju där Matilda berättar mer om sina erfarenheter: https://handels.gu.se/om_handelshogskolan/Nyheter/fulltext//praktisera-i-silicon-valley-pa-stipendium.cid1603108

I sociala medier
Svenska Handelskammaren i San Francisco

”Vi är glada över att kunna erbjuda den här typen av stipendier, både detta till San Francisco och ytterligare ett annat som gäller praktik vid Svenska Handelskammaren i London. Det finns många begåvade och driftiga studenter och vi hoppas att de som får möjlighet att åka kommer ha stor nytta av sina internationella erfarenheter,” säger Madeleine Olsson Eriksson, ordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Stipendiaten som är på plats i London just nu heter André Viktorsson. Läs mer om honom här:

Läs mer om stipendiet på Handelshögskolans hemsida: https://studentportal.gu.se/minastudier/handels/ekonomprogrammet/stipendium-stena?skipSSOCheck=true&referer=https%3A%2F%2Fhandels.gu.se%2Fom_handelshogskolan%2FNyheter%2Ffulltext%2F%2Fpraktisera-i-silicon-valley-pa-stipendium.cid1603108

Kort text om utlandsstipendierna på Stenastiftelsens hemsida:

Verkställande ledamot
Mobil: +46 730 34 63 52
carl-eric.hagentoft@stenastiftelsen.com
PR
Mobil: +46 707 77 12 90

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Stiftelsen främjar vetenskaplig forskning och utveckling, samt alla konst- och kulturarter, humaniora och kristna samfund. Första donationen uppgick till 51 miljoner kronor och utgjorde grunden för stiftelsen Chalmers Innovation. Utvecklingen av ett centrum för innovationsverksamhet vid Chalmers möjliggjordes därmed. Hittills t o m år 2017 har beslut fattats om utdelning av ca 410 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, bl a totalt ett hundratrettiotal utbildningsstipendier inom kulturområdet, samt 280 masterstipendier som resebidrag. www.stenastiftelsen.se

Sedan 2018 och under de fem följande åren ger Stenastiftelsen studenter vid Handelshögskolan i Göteborg möjlighet att praktisera vid Svenska Handelskammaren i San Francisco och Silicon Valley. Stipendiet på 200 000 kr riktar sig till studenter vid Ekonom- eller Juristprogrammet och sista ansökningsdag är 15 januari 2019.