Stenastiftelsen finansierar besök av gästläraren Ross Daly på Högskolan för scen och musik

Under en treårsperiod finansierar Stenastiftelsen tre tongivande konstnärer för insatser som gästlärare vid Högskolan för scen och musik i Göteborg. Det så kallade Artist in residence-programmet inleddes i våras med skådespelaren David Dencik och den 14-16 november var det dags för den andra gästläraren, multiinstrumentalisten Ross Daly.

Ross Daly är virtuos på flera instrument från östra medelhavsregionen och Asien, bland annat kretensisk lyra, afghansk rabab, oud, saz och tanbur. Under sitt första besök i Göteborg arbetade han med världsmusik- och improvisationsstudenterna. Ytterligare minst två längre arbetsperioder i Göteborg är planerade under de kommande två åren.

”Ross Daly är en stark inspirationskälla för musiker runt om i världen och han ger våra studenter existentiella perspektiv på hur de kan tänka som musiker och konstnärer”, säger Jonas Simonson, programansvarig för världsmusikutbildningarna.

”Vi är glada att kunna bidra till att studenterna har fått möjlighet att träffa och inspireras av den världskände musikern Ross Daly. Förhoppningsvis innebär det också att Högskolan för scen och m
usik stärks som en attraktiv och internationellt erkänd utbildningsinstitution”, säger Madeleine Olsson Eriksson, ordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Läs mer här: https://hsm.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj//multiinstrumentalisten-ross-daly-ny-gastlarare-pa-hogskolan-for-scen-och-musik.cid1594094

Länk till Ross Daly på Spotify:

Intervju med Ross Daly finns på vår hemsida: http://www.stenastiftelsen.se/en-pratstund-med-ross-daly/

Foto: Magnus Gotander

Om David Denciks besök tidigare i vår
Pressmeddelande: http://www.stenastiftelsen.se/wp-content/uploads/2018/04/Stenastiftelsen-finansierar-gastlarare-pa-Hogskolan-for-scen-och-musik-2.pdf
Intervju: http://www.stenastiftelsen.se/intervju-med-skadespelaren-david-dencik/

Verkställande ledamot
Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur
Mobil: +46 730 34 63 52
Carl-eric.hagentoft@stenastiftelsen.com

Catharina Bergil