Stenastiftelsen finansierar gästlärare på Högskolan för scen och musik

Den internationellt kände skådespelaren David Dencik gästar den 7-9 maj Högskolan för scen och musik (HSM) i Göteborg för att hålla workshops och master class i filmskådespeleri för skådespelarstudenterna. Den 8 maj hålls ett ”artist talk” dit även filmstudenter från Akademin Valand såväl som en intresserad allmänhet bjuds in. Davids insats som gästlärare ingår i ett s k Artist in Residence-program, som löper under tre år och där ytterligare två gästande konstnärer och pedagoger ingår. Satsningen möjliggörs med stöd från Stenastiftelsen.

David Dencik. Foto: Nadja Hallström

”Att få David Dencik som återkommande gästlärare betyder mycket för skådespelarstudenterna på Högskolan för scen och musik. Utbildningarna har en uttalad profil i filmskådespeleri, och vi har länge försökt få till ett samarbete med Dencik,” säger Catharina Bergil, enhetschef för Scenkonstutbildningarna  vid HSM.

David Dencik är känd från internationella storfilmer som War Horse, the Girl With The Dragon Tattoo och Tinker, Tailor, Soldier, Spy. I höstas spelade han en av huvudrollerna tv-serien Top of the Lake. Efter Teaterhögskolan i Stockholm gjorde David Dencik en rad roller på Dramaten fram till 2007 då filmkarriären tog fart. Närmast väntar rollen som Thomas Quick i en filmatisering av Hannes Råstams bok Fallet Thomas Quick - att skapa en seriemördare.

Stenastiftelsen har tidigare lämnat bidrag till verksamhet hos Högskolan för scen och musik. Denna gång omfattar stödet totalt tre Artists in Residence där David Dencik är den första, som kommer att delta i utbildningen vid HSM under perioden 2018-2020.

”Det är roligt att kunna bidra med det här spännande tillskottet till studenternas övriga utbildning. Vi hoppas att det också ytterligare stärker Högskolan för scen och musik som en attraktiv och internationellt erkänd utbildningsinstitution,” säger Madeleine Olsson Eriksson, ordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Artist talk (öppet för allmänheten)
Tid: 8 maj kl. 18.00
Plats: Högskolan för scen och musik, Jacobsonteatern

David finns tillgänglig för intervju före och efter tidsperioden 7-9 maj. För intervjuförfrågan och/eller anmälan till Artist talk, vänligen kontakta: Birgitta Plyhm, birgitta@plyhm.se, 0707 77 12 90.

Carl-Eric Hagentoft
Verkställande ledamot
Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur
Mobil: +46 730 34 63 52
carl-eric.hagentoft@stenastiftelsen.com

Catharina Bergil
Enhetschef
HSM
Mobil: +46 768 58 12 47
catharina.bergil@hsm.gu.se

PR
Mobil: +46 707 77 12 90

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Stiftelsen främjar vetenskaplig forskning och utveckling, samt alla konst- och kulturarter, humaniora och kristna samfund. Första donationen uppgick till 51 miljoner kronor och utgjorde grunden för stiftelsen Chalmers Innovation. Utvecklingen av ett centrum för innovationsverksamhet vid Chalmers möjliggjordes därmed. Hittills t o m år 2017 har beslut fattats om utdelning av ca 395 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, bl a totalt ett hundratrettiotal utbildningsstipendier inom kulturområdet, samt 240 masterstipendier som resebidrag. www.stenastiftelsen.se

Om Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet
Högskolan för scen och musik utbildar musiker inom många genrer, komponister, lärare i musik, dans och teater, musikalartister och platsspecifika scenkonstnärer, operasångare och skådespelare.
Med det har HSM en unik bredd bland konstnärliga högskolor i Sverige och unika möjligheter att samarbeta över genregränser. De drygt 150 lärarna är ofta verksamma vid flera olika utbildningar liksom de många gästlärare som besöker HSM under kortare eller längre perioder. Antalet studenter är knappt 600. Högskolan för scen och musik leds av prefekten Petra Frank.
Högskolan för scen och musik är en av tre institutioner inom den Konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet. Tillsammans med fakulteten bedriver vi forskarutbildning och forskning inom flera olika fält. Läs mer: www.hsm.gu.se

Catharina Bergil, enhetschef för Scenkonstutbildningarna vid HSM