Stenastiftelsen firar 25 år med jubileumsgala på Göteborgs Konserthus - Föreställningen streamas och kan ses fritt via GSOplay

Stenastiftelsen firar sitt 25 årsjubileum med en gala på Göteborgs Konserthus den 3 december. Under galakvällen uppträder några av stiftelsens tidigare kulturstipendiater – ett spektakulärt artistuppbåd med några av Sveriges främsta musiker, operasångare och scenkonstnärer. Jubileumsgalan spelas in och streamas fritt via GSOplay från lördag 4 december.

Bland de medverkande:

• Skådespelerskan Alicia Vikander, 2021 års honorärstipendiat (framträder i ett nytt överraskande sammanhang)
  • Sopranen och dirigenten Barbara Hannigan, kulturstipendiat 2021 (sjunger och dirigerar samtidigt)
  • Konstnären Emanuel Röhss, kulturstipendiat 2021
  • Några av landets främsta musiker inom olika genrer såsom klassisk musik, jazz och rock/blues
  • Två mycket meriterade operasångerskor
  • En svensk skådespelare aktuell i flera internationella filmprojekt
  • Ett danskompani
  • En högklassig kör
  • En sjungande trollkarl
  • Göteborgs Symfoniker

Kvällen inleds med en festouvertyr – Stenastiftelsens beställningsverk till jubileet. Under kvällen äger även en demonstration av Universeums nya visualiseringskoncept rum.

Se föreställningen via GSOplay
Hela jubileumsgalan spelas in och visas fritt på GSOplay fr o m lördag 4 december kl 18.00 t o m 18 december.

Stena A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur grundades 1996 och har till och med år 2021 fattat beslut om utdelning av drygt 540 miljoner kronor i stöd till specifika projekt. Alla 155 tidigare kulturstipendiater liksom företrädare för stiftelsens olika projekt finns bland de inbjudna och några kommer att stå på scenen under kvällen. Uppträdandena kommer att varvas med glimtar från några av stiftelsens mest betydande donationer. Mer info om
Jubileumsåret 2021 | Stenastiftelsen

Bakgrundsfakta GSO PLAY
GSOplay är en kostnadsfri digital tjänst som Göteborgs Konserthus lanserade, med finansiellt stöd från Stenastiftelsen, redan 2012. Då som en möjlighet att ge en större publik tillgång till utsålda konserter. Under pandemin har GSOplay vuxit oerhört i betydelse, antal konserter och nådd publik. Tekniken har utvecklats löpande och sedan förra året filmas konserterna i 4K, ett högupplöst format också kallat Ultra HD.

GSOplay finns som app och på
www.gsoplay.se. Tjänsten kostar ingenting. Besökarna kommer från hela världen och alla är välkomna att uppleva livekonserter, inspelade konserter och föreställningar, intervjuer och annat bakgrundsmaterial.

Foto: Sofia Paunovic

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur firar 25-årsjubileum 2021. Stenastiftelsen grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Stiftelsen främjar vetenskaplig forskning och utveckling, samt alla konst- och kulturarter, humaniora och kristna samfund. Första donationen uppgick till 51 miljoner kronor och utgjorde grunden för stiftelsen Chalmers Innovation. Utvecklingen av ett centrum för innovationsverksamhet vid Chalmers möjliggjordes därmed. Från och med år 1996, då Stenastiftelsen grundades, har t o m år 2021 beslut fattats om utdelning av drygt 540 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, totalt 155 stipendiater inom kulturområdet, samt 320 masterstipendier som resebidrag. www.stenastiftelsen.se