Stenastiftelsen fortsätter att stödja Point Music Festival som är tillbaka i vår

Efter fjolårets succé återkommer Point Music Festival även i år. Göteborgs Symfonikers internationella festival bjuder 15-18 maj på två världspremiärer, tre orkestrar, spännande föreläsningar, panelsamtal och ett tiotal konserter. En spännande blandning där olika konstformer och musikgenrer möts för att engagera, utmana och berika alla festivalbesökare. Festivalen är ett återkommande evenemang under en treårsperiod med stor final under Göteborgs jubileumsår 2021. Stenastiftelsen stödjer hela satsningen med en donation på totalt 6 miljoner kronor.

Beethoven

Nu släpps program och biljetter för Point Music Festival 15-18 maj

Göteborgs Symfoniker står återigen i centrum i den andra upplagan av Point Music Festival. Årets teman är Beethoven 250 år samt hur våra sinnen sätts i rörelse under musik- och kulturupplevelser.

Elisabeth Leonskaja Foto Marco Borggreve
Elisabeth Leonskaja

The Blind Foto Gteborgs Symfoniker

Bland höjdpunkterna:

• Lera Auerbachs opera The Blind med Göteborgs Symfonikers Vokalensemble där publiken får uppleva detta suggestiva och kusliga drama på hemlig plats med förbundna ögon
  • Gästspel av Danska Radions Symfoniorkester och Polarprisvinnaren Anne-Sophie Mutter i Beethovens violinkonsert
  • Två världspremiärer: orkesterstycket No 52 av karismatiske engelsmannen Richard Ayres och Andrea Tarrodis Number 9, Number 9 som anspelar både på Beatles musikaliska kollage Revolution No 9 och Beethovens nionde symfoni
  • Fyra verk av danske Bent Sørensen som under hela sin karriär lyssnat och påverkats av Beethovens musik och konstnärskap
  • Tyska Kammarfilharmonin - som kommer till Göteborg med ett kryssningsfartyg! – och tyskryska pianistfenomenet Elisabeth Leonskaja i Beethovens berömda ”Kejsarkonsert” (nr 5, som Beethoven själv aldrig kunde spela på grund av dövhet)
  • Beethovens ”Månskenssonat” i mörklagd sal med japanske pianisten Nobuyuki Tsujii, blind från födseln
  • Överraskningar och utmaningar från danskompaniet Art of Spectra som gör foajén osäker

Det blir också föreläsningar och panelsamtal med Beethoven-experten Åke Holmquist (som vann
10 000-kronorsfrågan i ämnet Beethoven på 1960-talet), internationellt hyllade pianisten och professorn i kognitiv neurovetenskap Fredrik Ullén samt professor emeritus Gunnar Bjursell som är aktiv i forskningsfältet kring kultur, hjärna och hälsa.

Musiker ur Göteborgs Symfoniker kommer att spela stråkkvartetter av Beethoven varvat med gripande avsnitt ur Beethovens dagböcker och brev upplästa av skådespelaren Johan Gry.

”Beethoven har som ingen annan påverkat inte bara den europeiska konstmusiken, utan musiken som konstform. För många tonsättare och musiker är han ännu 250 år efter sin födelse både en stor inspiratör och en sträng domare. Årets Point Music Festival är en upptäcktsresa där Beethoven sätts i relief mot utforskande samtida tonsättare som Bent Sørensen, Hans Abrahamsen, Lera Auerbach, Richard Ayres och Andrea Tarrodi - musikupplevelser för öppna sinnen. Vi vill också uttrycka vår tacksamhet till Stenastiftelsens generösa bidrag som gör det möjligt för oss att arrangera den här fantastiska musikfestivalen till glädje för alla besökare”, säger Sten Cranner, vd och konstnärlig chef för Göteborgs Symfoniker.

”Med början förra året kommer Point Music Festival att vara ett återkommande evenemang under en treårsperiod med final under jubileumsåret 2021. Stenastiftelsen satsar på högkvalitativa projekt av olika slag, bland annat inom musik och konst. Därför stödjer vi med glädje den här festivalen där olika konstarter blandas till nya upplevelser och där konstnärlig höjd är en gemensam nämnare,” kommenterar Madeleine Olsson Eriksson, styrelseordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur, som med en donation på 6 miljoner kronor bidrar till genomförandet av Point Music Festival.

Se hela det spännande programmet med alla konserter och evenemang på:
www.pointmusicfestival.se

Point Music Festival

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Stiftelsen främjar vetenskaplig forskning och utveckling, samt alla konst- och kulturarter, humaniora och kristna samfund. Första donationen uppgick till 51 miljoner kronor och utgjorde grunden för stiftelsen Chalmers Innovation. Utvecklingen av ett centrum för innovationsverksamhet vid Chalmers möjliggjordes därmed. Från och med år 1996, då Stenastiftelsen grundades, har t o m år 2019 beslut fattats om utdelning av drygt 460 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, totalt 149stipendiater inom kulturområdet, samt 320 masterstipendier som resebidrag.

Beethoven har som ingen annan påverkat inte bara den europeiska konstmusiken, utan musiken som konstform. För många tonsättare och musiker är han ännu 250 år efter sin födelse både en stor inspiratör och en sträng domare. Årets Point Music Festival är en upptäcktsresa där Beethoven sätts i relief mot utforskande samtida tonsättare som Bent Sørensen, Hans Abrahamsen, Lera Auerbach, Richard Ayres och Andrea Tarrodi - musikupplevelser för öppna sinnen. Vi vill också uttrycka vår tacksamhet till Stenastiftelsens generösa bidrag som gör det möjligt för oss att arrangera den här fantastiska musikfestivalen till glädje för alla besökare
Sten Cranner, vd och konstnärlig chef för Göteborgs Symfoniker.