Stenastiftelsen fortsätter stötta framtidens unga förebilder

för att verksamheten ska kunna växa.

Deltagare frebildsprogrammet Foto Frebildarna

Förebilderna startade 2016 och kom till för att skapa framtidens förebilder som verkar för ett konstruktivt och positivt samhälle. Slutmålet är att unga ska kunna påverka sitt eget liv och samhället.

Idutveckling Foto Frebildarna

”Vi ser att unga har en alldeles fantastisk och unik möjlighet att påverka sitt eget liv och samhället i en positiv riktning, men att de inte alltid fått verktygen eller insikten att de faktiskt har den möjligheten. Förebildarnas viktigaste uppgift är att motivera, ge mod och verktyg så att unga individer vill, kan och vågar ta ansvar och agera. Att Stenastiftelsen väljer att satsa på oss är ett viktigt bevis på att det finns fler som vill vara med och ge unga denna möjlighet”, säger Julia Hult, verksamhetsledare och grundare för Förebildarna.

Deltagare frebildsprogrammet Foto Frebildarna

Förebildarna vänder sig till 16-25-åringar. Sedan starten har över 1 000 ungdomar deltagit i utbildningsprogram, mer än 100 samhällsnyttiga entreprenöriella projekt drivna av unga har skapats och över 50 unga har blivit certifierade unga förebilder.

“Förebildarna bedriver en verksamhet som ligger nära Stenastiftelsens grundvärderingar, så det är med glädje och stolthet vi fortsätter att stötta organisationen. Bilden av samhället som träder fram i media, fokuserar ofta på problemen, riskerna och de negativa aspekterna. Ibland upplever ungdomarna att de inte utgör en del av samhället, utan att det som uppfattas som samhället är ”någon annan”. Förebildarna hjälper unga att faktiskt förändra och göra en riktig skillnad”, säger Madeleine Olsson Eriksson, ordförande Stenastiftelsen.

Gruppbild frebildsprogrammet Foto Frebildarna

Läs mer om Förebildarna på Stenastiftelsens hemsida https://www.stenastiftelsen.se/forebildarna-2020-2021/

För mer info, v.v. kontakta:
Julia Hult
Verksamhetsledare Förebildarna

julia@forebildarna.se

Om Förebildarna
Förebildarna är en icke vinstdrivande organisation som grundades 2016. Genom utbildning och kampanjer arbetar organisationen med att lära och ge möjlighet för unga individer, mellan 16-25 år, att ta ansvar för att påverka sitt eget liv och samhället i en positiv riktning. Organisationen stöttas huvudsakligen av Stenastiftelsen.
www.forebildarna.com

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Stiftelsen främjar vetenskaplig forskning och utveckling, samt alla konst- och kulturarter, humaniora och kristna samfund. Första donationen uppgick till 51 miljoner kronor och utgjorde grunden för stiftelsen Chalmers Innovation. Utvecklingen av ett centrum för innovationsverksamhet vid Chalmers möjliggjordes därmed. Från och med år 1996, då Stenastiftelsen grundades, har t o m år 2019 beslut fattats om utdelning av drygt 460 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, totalt 149 stipendiater inom kulturområdet, samt 280 masterstipendier som resebidrag.

Stenastiftelsen fortsätter att stötta Göteborgsorganisationen Förebildarna. En organisation som vill att fler unga tar ansvar, påverkar sina egna liv och samhället i en positiv riktning. Under de kommande två åren kommer Stenastiftelsen att satsa över fem miljoner kronor för att verksamheten ska kunna växa.

Julia Hult, verksamhetsledare och grundare för Förebildarna.
Madeleine Olsson Eriksson, ordförande Stenastiftelsen.