Stenastiftelsen förverkligar Dream Orchestras dröm

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur har med en stor donation garanterat framtiden för den internationella ungdomsorkestern Dream Orchestra.

Dream Orchestra Fotograf Tatsiana Avakyan

Den ideella föreningen Dream Orchestra startade 2016 för att stötta ensamkommande nyanlända ungdomar och har vuxit rekordsnabbt. Verksamheten omfattar i dag över 300 barn och unga som undervisas i orkestermusik flera gånger i veckan, i tre olika orkestrar, med basen i centrala Göteborg. Flera konserter ges varje år.

– Nu kan vi drömma ännu större, stötta fler barn och bli en full symfoniorkester, säger orkesterns konstnärliga ledare Ron Davis Alvarez.

Med stödet från Stenastiftelsen kan Dream Orchestra nu förverkliga nästa dröm.

– I tider av osäkerhet inom kulturlivet, men framför allt för barn och unga, är vi så tacksamma att vi kan öppna dörrarna till Dream Orchestra på vid gavel, erbjuda fler platser och bygga på sektion för sektion, säger Camilla Sarner, styrelseordförande i Dream Orchestra och grundare av orkestern tillsammans med Ron Davis Alvarez.

Det var när den i dag flerfaldigt prisade dirigenten Alvarez kom till Göteborg från Caracas i Venezuela hösten 2015 som han bestämde sig för att starta sin drömorkester, då med sikte på de många ensamkommande unga på flykt som kommit hit.

Donationen från Stenastiftelsen på 4 miljoner kr, fördelad över tre år, innebär en fortsatt kontinuitet i orkestern som främst riktar sig till barn och ungdomar i olika former av utanförskap. På senare tid har även flyktingar från Ukraina engagerats. Orkesterns unika koncept, att vara öppen för alla åldrar och alla musikaliska nivåer, har skapat ett tryggt rum att utvecklas i såväl för den som vill satsa professionellt på musiken som för den som söker sig till Dream Orchestra främst för att träffa nya vänner, umgås och må bra. Gemensamt för alla som deltar är känslan av att tillsammans ägna sig åt något meningsfullt.

–  Vi är glada att kunna stödja en viktig verksamhet som leds av drivande och kunniga eldsjälar. En musikverksamhet med mycket hög kvalitet som innebär integration på riktigt och som gör skillnad såväl socialt som individuellt, säger Madeleine Olsson Eriksson, ordförande i Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Dream Orchestra kan närmast höras i samband med det årliga nationaldagsfirandet i Slottsskogen 6 juni, då orkestern framträder på samma scen som Göteborgs Symfoniker.

För mer information kontakta:

Charlotta Parkås
+46 73 660 69 61
Charlotta@wordsandideas.se

Dream Orchestra
Camilla Sarner +46 728 81 91 51
Ron Davis Alvarez +46 760 81 91 25
@dreamorchestra.se

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Stiftelsens ändamål är att främja vetenskaplig forskning och utveckling, samt alla konst- och kulturarter, humaniora och kristna samfund. Sedan 1996 har Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur fattat beslut om utdelning av 580 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, totalt 158 stipendier inom kulturområdet, samt 360 masterstipendier som resebidrag. www.stenastiftelsen.se

Nu kan vi drömma ännu större, stötta fler barn och bli en full symfoniorkester.
säger Dream Orchestras konstnärliga ledare Ron Davis Alvarez.