Stenastiftelsen ger fortsatt stöd till Föreningen KIM (Keep in Mind)

Stenastiftelsen fortsätter att stötta Föreningen KIM som arbetar med breda musikupplevelser för personer med funktionsvariationer. Utbudet inkluderar öppna konserter, spelningar på boenden och möjligheter för individer att bilda musikgrupper och själva skapa och framföra musik. Verksamheten skapar mötesplatser och möjligheter för enskilda att komma hemifrån och träffa andra – väldigt betydelsefullt då minskad finansiering till handikappomsorgen inneburit färre aktiviteter för personer med funktionsvariationer.

KIM är en förkortning av namnet på bandet Keep in Mind, i vilket Lars Nyrén ingår. Han är sedan bildandet av Föreningen KIM 1998 ansvarig för dess arrangemang och verksamhet.

”Vi startade Föreningen KIM för att skapa lättillgängliga musikupplevelser för personer med funktionsvariationer. Vi spelar allt från ballader till rock och är därmed också ett alternativ till dansbandsmusiken som annars oftast är det som erbjuds den här gruppen”, berättar Lars Nyrén.

Med stödet från Stenastiftelsen har föreningen dessutom kunnat skapa fem musikgrupper huvudsakligen bestående av personer med funktionsvariationer. Grupperna skriver egen musik och uppträder ibland på föreningens arrangemang. Två av banden, Firestorm och Glädjespridarna, har spelat in och släppt sin musik på streamingtjänster.

Under pandemin var det svårt att genomföra konserter. Då åkte föreningen och musikerna istället till boenden och daglig verksamhet och genomförde spelningar. Flera livekonserter har också gjorts tillgängliga på Youtube och Facebook.

Den sociala dimensionen av verksamheten är betydelsefull.

”Det handlar inte bara om musiken. Vi skapar mötesplatser och möjlighet för våra vänner att komma hemifrån och träffa andra människor, både med och utan funktionshinder, och får höra från personal och föräldrar hur viktigt det är. Det mångåriga stödet från Stenastiftelsen har och har haft mycket stor betydelse för oss,” säger Lars Nyrén.

”Föreningen KIM sprider kultur till personer som har begränsad tillgång till sådan. Konserterna är oftast gratis vilket kan göra det värt att komma och vara med även för dem som kanske bara orkar delta en kort stund. Vi är glada att kunna bidra till den här viktiga verksamheten", säger Madeleine Olsson Eriksson, ordförande Stena A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Bilderna är tagna under en spelning i maj i katakomberna i Mölndal.

1. Bella möter publikens varma mottagande

2. Olika typer av låtar, allvar ibland...

3. Glädjen när publiken tar över i låtarna, som Louise gör här

4. Lars Nyrén växlade mellan flygel och keyboard

5. Stämningsfull lokal gjorde spelningen extra vacker och minnesvärd

Fotograf: Magnus Gotander

Mer om Föreningen KIM (Keep In Mind):
Nyligen har Keep In Mind med Lars Nyrén, Isabella Nyrén och Sture Kvillert släppt CDn Crazy enough – finns på Streamingstjänsterna och Youtube-Keepinmindforever. Här en länk till Spotify https://open.spotify.com/album/76ZlpptY5n5XNzTo76bOvN?si=p4jXH1xZQ4-kj9p1hwoWVw&dl_branch=1
Man kan även följa bandet på Facebook: www.facebook.com/keepinmindmusic

PR, Stenastiftelse

Lars Nyrén
Musiker/musiklärare
Kontaktperson för Keep In Mind
och Föreningen KIM
studiodatorn@gmail.com

Stenastiftelsen grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Stiftelsen främjar vetenskaplig forskning och utveckling, samt alla konst- och kulturarter, humaniora och kristna samfund. Första donationen uppgick till 51 miljoner kronor och utgjorde grunden för stiftelsen Chalmers Innovation. Utvecklingen av ett centrum för innovationsverksamhet vid Chalmers möjliggjordes därmed. Från och med år 1996, då Stenastiftelsen grundades, har t o m år 2021 beslut fattats om utdelning av drygt 540 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, totalt 155 stipendiater inom kulturområdet, samt 320 masterstipendier som resebidrag. www.stenastiftelsen.se

Vi startade Föreningen KIM för att skapa lättillgängliga musikupplevelser för personer med funktionsvariationer. Vi spelar allt från ballader till rock och är därmed också ett alternativ till dansbandsmusiken som annars oftast är det som erbjuds den här gruppen.
berättar Lars Nyrén
Det handlar inte bara om musiken. Vi skapar mötesplatser och möjlighet för våra vänner att komma hemifrån och träffa andra människor, både med och utan funktionshinder, och får höra från personal och föräldrar hur viktigt det är. Det mångåriga stödet från Stenastiftelsen har och har haft mycket stor betydelse för oss.
säger Lars Nyrén.
Föreningen KIM sprider kultur till personer som har begränsad tillgång till sådan. Konserterna är oftast gratis vilket kan göra det värt att komma och vara med även för dem som kanske bara orkar delta en kort stund. Vi är glada att kunna bidra till den här viktiga verksamheten.