Stenastiftelsen ger stöd till Villa San Michele på Capri

Det svenska Medelhavsinstitutet Villa San Michele på den italienska ön Capri ger arbetsstipendier till svenska konstnärer, akademiker, författare och andra kulturpersoner. Stipendierna innebär att mottagarna får bo och arbeta i Villa San Michele under tre veckor. Ett anslag om 700 000 kronor från Stenastiftelsen stöttar denna för Sveriges kulturliv viktiga verksamhet. Under 2023 och 2024 delar Stenastiftelsen dessutom ut resestipendier till två västsvenska stipendiater för vistelse på San Michele.

Villa San Michele byggdes på 1890-talet av den svenska läkaren och författaren Alex Munthe (1857-1949). Han testamenterade egendomen till svenska staten och nu förvaltas den av Stiftelsen San Michele med säte i Stockholm.

Villa San Michele var Axel Munthes hem och detta visas som museum för allmänheten. Intäkterna därifrån täcker institutionens mångfacetterade verksamhet, inklusive mottagandet av ett 90-tal svenska kultur- och forskarstipendiater årligen. De bor i gästbostäder och får verka i en vacker miljö som erbjuder arbetsro.

Arbetsstipendierna är mycket eftersökta och normalt kommer det in 400-500 ansökningar/år. Pandemin satte denna verksamhet på spel, eftersom intäkterna från Villa San Micheles museum sjönk drastiskt på grund av nedstängningen i Italien. Stenastiftelsens bidrag medför därför en förstärkning av stipendieprogrammet efter några svåra år.

”Stödet från Stenastiftelsen är gl
ädjande och uppmuntrande. Stiftelsen är känd för sitt målmedvetna och kvalitetsinriktade arbete, så det bidrag vi har fått är en bekräftelse på Villa San Micheles stora betydelse för svensk vetenskap, konst och kultur”, säger Göran Blomqvist, ordförande i styrelsen för Villa San Michele.

”Vi
är glada att kunna bidra till att Villa San Micheles viktiga och uppskattade stipendieverksamhet kan fortgå som tidigare. Vi vet att det är många stipendiater som kan vittna om vilken fantastisk inspiration det innebär att vistas i den underbara miljön på Capri,” kommenterar Madeleine Olsson Eriksson, Stenastiftelsens ordförande.

Resestipendier till Carl-Einar Häckner och Naoko Sakata
2023 och 2024 har Stenastiftelsen och Villa San Michele också en överenskommelse om två västsvenska stipendiater, utanför det ordinarie stipendieprogrammet. Dessa ansöker om ett resestipendium till Stenastiftelsen på 25 000 kronor vardera. De första två stipendiaterna utsågs hösten 2022 och kommer att tillbringa varsin treveckorsperiod på Villa San Michele under 2023, underhållaren och trollkarlen Carl Einar Häckner och improvisationspianisten Naoko Sakata. För mer information, se www.stenastiftelsen.se

Bildtexter och fotograf:

1. Ett utsnitt av Villa San Micheles vackra skulpturloggia.

2. Gästträdgården erbjuder vackra miljöer och arbetsro för stipendiaterna.

3. Villa San Michele byggdes i Anacapri av Axel Munthe vid förra sekelskiftet.

4. Ett av många möten där stipendiaterna berättar om sina projekt i den s k Foresterians matsal.
Alla foton är tagna av Kristina Kappelin utom fotot på Villans fasad som är taget av Peter de Ru.

5. Carl-Einar Häckner Foto: Peter Eriksson

6. Naoko Sakata Foto: Gianluca Grasselli

Villa San Michele

Göran Blomqvist
Fil. dr, ordförande i styrelsen för Villa San Michele

goran.blomqvist@outlook.com

Stenastiftelsen grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Stiftelsen främjar vetenskaplig forskning och utveckling, samt alla konst- och kulturarter, humaniora och kristna samfund. Första donationen uppgick till 51 miljoner kronor och utgjorde grunden för stiftelsen Chalmers Innovation. Utvecklingen av ett centrum för innovationsverksamhet vid Chalmers möjliggjordes därmed. Från och med år 1996, då Stenastiftelsen grundades, har t o m år 2022 beslut fattats om utdelning av drygt 560 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, totalt 161 stipendiater inom kulturområdet, samt 320 masterstipendier som resebidrag. www.stenastiftelsen.se

Stödet från Stenastiftelsen är glädjande och uppmuntrande. Stiftelsen är känd för sitt målmedvetna och kvalitetsinriktade arbete, så det bidrag vi har fått är en bekräftelse på Villa San Micheles stora betydelse för svensk vetenskap, konst och kultur.
säger Göran Blomqvist, ordförande i styrelsen för Villa San Michele.
Vi är glada att kunna bidra till att Villa San Micheles viktiga och uppskattade stipendieverksamhet kan fortgå som tidigare. Vi vet att det är många stipendiater som kan vittna om vilken fantastisk inspiration det innebär att vistas i den underbara miljön på Capri,
kommenterar Madeleine Olsson Eriksson, Stenastiftelsens ordförande.