Stenastiftelsen lämnar ett stort bidrag till Point Music Festival med Göteborgs Symfoniker

Under 23-26 maj 2019 får Göteborgs Konserthus en ny inramning. Då arrangerar Göteborgs Symfoniker Point Music Festival där musik möter andra konstformer och interagerar på nya och oväntade sätt. Festivalen kommer att vara ett återkommande evenemang under en treårsperiod med stor final under jubileumsåret 2021. Stenastiftelsen stödjer hela satsningen med en donation på totalt 6 MSEK.

Point Music Festival kommer varje år utformas enligt olika teman. För 2018 års festival står ett antal starka berättelser om människan och livet självt i centrum. Under de fyra festivaldagarna blir det fyra världspremiärer, tre orkestrar kommer att spela och två klubbkvällar, samt filmvisning och ett tiotal konserter kommer att arrangeras.

Patricia Kopatchinskaja, Anna Thorvaldsdóttir

Norska Kammarorkestern

Några höjdpunkter:

• Två konserter med festivalartisten Patricia Kopatchinskaja och Göteborgs Symfoniker
  • Världspremiär av den isländska tonsättaren Anna Thorvaldsdóttir
  • Tre spännande konserter med Norska Kammarorkestern
  • Världspremiär av Karin Rehnqvists Blodhov med Lena Willemark som solist
  • Ett gästspel av det hyllade kanadensiska multi-mediaprojektet Life Reflected med National Arts Centre Orchestra
  • Klubbkvällar med DJ:n och producenten Gabriel Prokofiev, sonson till tonsättaren Sergej Prokofjev

För mer information, se: www.pointmusicfestival.com

Länk till trailer: https://youtu.be/uNHGiPorHB0

”Med initiativet Point Music Festival får Göteborg en festival på hög internationell nivå inom det konstmusikaliska området. Detta har vi tagit fasta på och vill genom vårt bidrag till Göteborgs Symfoniker bidra till visionen om en festival där olika konstarter interagerar och såväl fantasi som berättande får en stor plats”, berättar en glad och förväntansfull Madeleine Olsson Eriksson, styrelseordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

”Vi vill uttrycka vår tacksamhet för Stenastiftelsens generösa bidrag, som gör det möjligt för oss att arrangera den här fantastiska musikfestivalen där vi kan samla utvalda spjutspetsprojekt, och skapa nya, med ett gemensamt underliggande tema: viktiga livsöden, mänskliga berättelser och röster som borde få höras”, kommenterar Sten Cranner, VD och konstnärlig ledare för Göteborgs Symfoniker.

För biljettförsäljning: https://www.gso.se/en/point-music-festival/tickets/

Verkställande ledamot
Mobil: +46 730 34 63 52
carl-eric.hagentoft@stenastiftelsen.com

PR
Mobil: +46 707 77 12 90

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Stiftelsen främjar vetenskaplig forskning och utveckling, samt alla konst- och kulturarter, humaniora och kristna samfund. Första donationen uppgick till 51 miljoner kronor och utgjorde grunden för stiftelsen Chalmers Innovation. Utvecklingen av ett centrum för innovationsverksamhet vid Chalmers möjliggjordes därmed. Hittills t o m år 2017 har beslut fattats om utdelning av ca 410 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, bl a totalt ett hundratrettiotal utbildningsstipendier inom kulturområdet, samt 280 masterstipendier som resebidrag. www.stenastiftelsen.se

Göteborgs Symfoniker – Sveriges Nationalorkester
"En av världens mest formidabla orkestrar" skrev The Guardian om Göteborgs Symfoniker som har turnerat i USA, Europa, Japan och Fjärran östern samt gästspelat i de viktigaste konserthusen och på de stora festivalerna runt om i världen. Från och med hösten 2017 är Santtu-Matias Rouvali orkesterns chefdirigent. Han ledde i våras orkestern på en framgångsrik turné till fyra nordiska länder. 2019 får han sällskap av två förste gästdirigenter: Barbara Hannigan och Christoph Eschenbach. Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus som är berömt för sin fina akustik. Orkestern bildades 1905 och består i dag av 109 musiker.
Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen.
Förste huvudsponsor: Volvo

Huvudsponsorer: SEB & Göteborgs-Posten
www.gso.se

Sten Cranner, VD och konstnärlig ledare för Göteborgs Symfoniker.