Stenastiftelsen stödjer Arabiska Teaterns barnföreställning Hjältinnor

Genom scenkonst vill Arabiska Teatern främja jämställdhet bland barn och unga. Pjäsen Hjältinnor är en feministisk barnföreställning på arabiska som har premiär i Stockholm 22 maj 2021. Med Stenastiftelsens stöd på 250 000 kr kommer föreställningen även kunna spelas på västkusten under en längre period. Målet är att spela för tusentals barn i Göteborg med början hösten 2021.

Pjäsen handlar om kvinnor som förändrat världen, gjort modiga saker och kämpat mot fördomar och traditioner. Med pjäsen vill Arabiska Teatern inspirera flickor och pojkar att kämpa för sin frihet att göra vad man vill, att drömma och leva stort. Föreställningen är en del av teaterns arbete för ett bättre samhälle och liv för alla, för tolerans och jämställdhet. Målgruppen är arabisktalande barn mellan 6 till 10 år.

”Detta blir den första stora turnén vi gör i Göteborg. Och det är tack vare Stenastiftelsen. Vi har fått frågan flera gånger från publik att spela här så det ska bli så roligt att få spela många gånger i Göteborg och möta barnen och familjerna här. Detta är början på ett långt och fruktbart samarbete i Göteborg och Västra Götaland”, säger Helen Al-Janabi, konstnärlig ledare för Arabiska Teatern.

Arabiska Teatern är Sveriges enda arabisktalande teatergrupp. De är baserade i Stockholm men är en nationell resurs. I anslutning till föreställningarna kommer även workshops göras med barnen.

”Vi driver flera projekt med fokus på barn och unga, relaterade till såväl forskning som kultur men även projekt med ett starkt samhällsengagemang. Vi hoppas att Arabiska Teaterns föreställning "Hjältinnor" får betydelse för arabisktalande flickor och pojkar och påverkar deras utvecklingsmöjligheter positivt. Det är därför med stor glädje vi ser fram emot att föreställningen Hjältinnor kommer till Västra Götaland”, säger Madeleine Olsson Eriksson, styrelseordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Förutom att stödet från Stenastiftelsen innebär en möjlighet att nå en stor publik i Västra Götaland bidrar medlen också till att finansiera produktionen av pjäsen och ambitionen att nå de konstnärliga nivåerna som eftersträvas.

Stenastiftelsens stöd till projekt med fokus på barn och unga är omfattande, såväl inom forskning och kultur. Nu senast i finansiering av tre tvärvetenskapliga forskningsprojekt vid Göteborgs Universitet som syftar till att förbättra barns och ungdomars möjligheter i segregerade livsmiljöer. Vidare har stöd lämnats till Förebildarna, Maskrosbarn, BRIS, FestiDalen på Svartdalsskolan och Berättarministeriet för att nämna några exempel.

På bild: Skådespelaren Leen Hashisho Fotograf: Sören Vilks

2021 firar Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur 25-årsjubileum. Arabiska Teaterns barnföreställningHjältinnorär ett projekt som Stenastiften stödjer under jubileumsåret. För mer information om jubileet, sewww.stenastiftelsen.se/jubileum

Oskar Rosén
Verksamhetsledare, Arabiska Teatern

oskar@arabiskateatern.se

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur firar 25-årsjubileum 2021. Stenastiftelsen grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Stiftelsen främjar vetenskaplig forskning och utveckling, samt alla konst- och kulturarter, humaniora och kristna samfund. Första donationen uppgick till 51 miljoner kronor och utgjorde grunden för stiftelsen Chalmers Innovation. Utvecklingen av ett centrum för innovationsverksamhet vid Chalmers möjliggjordes därmed. Från och med år 1996, då Stenastiftelsen grundades, har t o m år 2020 beslut fattats om utdelning av drygt 540 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, totalt 155 stipendiater inom kulturområdet, samt 320 masterstipendier som resebidrag.

Arabiska Teatern har turnerat i hela Sverige sedan starten för fem år sedan. Vi har spelat mer än 400 föreställningar och nått 20 000 arabisktalande barn och unga. Vi har en facebooksida med 68 000 följare. Vi har ett nätverk med hundratals modersmålslärare. 2019 var Arabiska Teaterns mest framgångsrika år någonsin med 194 föreställningar och arrangemang för nästan 7.000 publik. www.arabiskateatern.se

Genom scenkonst vill Arabiska Teatern främja jämställdhet bland barn och unga. Pjäsen Hjältinnor är en feministisk barnföreställning på arabiska som har premiär i Stockholm 22 maj 2021. Med Stenastiftelsens stöd på 250 000 kr kommer föreställningen även kunna spelas på västkusten under en längre period. Målet är att spela för tusentals barn i Göteborg med början hösten 2021.

Helen Al-Janabi, konstnärlig ledare för Arabiska Teatern