Stenastiftelsen stödjer återigen Vetenskapsfestivalens invigning

Den 14 april invigs Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg och för fjärde året i rad möjliggörs invigningsprogrammet med en donation från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur. Årets invigningstalare är professor Jennifer Doudna, nobelpristagare i kemi 2020 och en pionjär, som står för en av den moderna vetenskapens största upptäckter. Stenastiftelsen bidrar med 300.000 kronor till den digitala invigningen.

2021 års tema för Internationella Vetenskapsfestivalen är Level up och handlar om människans strävan att alltid ta sig framåt, utvecklas och ta sig till nästa nivå. I linje med detta kommer Jennifer Doudna, på länk från USA, berätta om upptäckten av ett av genetikens skarpaste vertyg: gensaxen CRISPR/Cas9. För den upptäckten tilldelades Jennifer tillsammans med Emmanuelle Charpentier Nobelpriset i Kemi år 2020.

”Det här är en riktig drömbokning för oss. Vi är väldigt glada att tack vare Stenstiftelsen kunna välkomna en av väldens mest spännande forskare i vårt program. Det är ett fascinerande ämne som passar perfekt in i vårt tema Level up. Doudnas forskning spänner över många fält och ger också upphov till många frågor om framtiden som vad nästa nivå är,” säger Jennie Turner, verksamhetsledare på Göteborg & Co för Vetenskapsfestivalen.

Gensaxen CRISPR gör det möjligt att klippa och klistra arvsmassa, våra gener. Gensaxen kan användas för att förebygga genetiska sjukdomar, bota vissa typer av cancer och stoppa HIV. Men att klippa och klistra i våra gener innebär dessutom att man kan tillföra nya ärftliga egenskaper hos människan. En möjlighet som leder till oerhörda och kanske oöverskådliga etiska och filosofiska utmaningar. Hur såg vägen fram till upptäckten ut? Kunde de ana vilken kraft och makt upptäckten kan föra med sig? På vilket sätt kan forskningen rädda liv och kanske också förstöra liv? Vad står på spel?

”Vi är mycket glada över att på nytt få stödja invigningen av Vetenskapsfestivalen. Att väcka nyfikenheten för vetenskap och forskning är något som ligger oss varmt om hjärtat och vi hoppas att årets invigning kommer att göra just det. Årets talare är en verklig pionjär inom ett mycket spännande område,” säger Madeleine Olsson Eriksson, ordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Mer information om hela Vetenskapsfestivalens program för år 2021 se här: www.vetenskapsfestivalen.se

2021 firar Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur 25-årsjubileum. Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborgs digitala invigningsprogram med professor Jennifer Doudna är ett projekt som stiftelsen stöder under året. För mer information om jubileet, se www.stenastiftelsen.se/jubileum

Bild: Jennifer Doudna. Foto: UC Berkeley/Stephen McNally

birgita@plyhm.se

Jennie Turner
Verksamhetsansvarig på Göteborg & Co för Vetenskapsfestivalen
jennie.turner@goteborg.com

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur firar 25-årsjubielum 2021. Stenastiftelsen grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Stiftelsen främjar vetenskaplig forskning och utveckling, samt alla konst- och kulturarter, humaniora och kristna samfund. Första donationen uppgick till 51 miljoner kronor och utgjorde grunden för stiftelsen Chalmers Innovation. Utvecklingen av ett centrum för innovationsverksamhet vid Chalmers möjliggjordes därmed. Från och med år 1996, då Stenastiftelsen grundades, har t o m år 2020 beslut fattats om utdelning av drygt 540 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, totalt 155 stipendiater inom kulturområdet, samt 320 masterstipendier som resebidrag.

Jennie Turner, verksamhetsledare på Göteborg & Co för Vetenskapsfestivalen.