Stenastiftelsen stödjer Göteborgs Symfoniker och konserter med världsartister

Med start 2023 kommer ett flertal ledande internationella solister och dirigenter till Göteborgs Konserthus. Satsningen på prestigekonserter sträcker sig över säsongerna 2023-2026 och möjliggörs av ett anslag om tre miljoner från Stenastiftelsen. Pianisten Víkingur Ólafsson, pianisten Maria João Pires och violinisten Leonidas Kavakos är redan nu klara för framträdanden.

Konsertmagi för många
"Vi är otroligt tacksamma för att Stenastiftelsen återigen kommer in i vår verksamhet. Det stöd de bidrar med under kommande tre säsonger ger oss möjlighet till att invitera några av världens finaste och mest eftertraktade solister och dirigenter. Tillsammans kan vi för vår stad och regionens invånare skapa fantastiska musikaliska upplevelser, samtidigt som vi ytterligare stärker Göteborgs Symfonikers varumärke på den kulturella världskartan", säger Sten Cranner, VD och konstnärlig chef för Göteborgs Symfoniker.

"Göteborgs Symfoniker och Konserthuset är viktiga för kulturlivet i Göteborg samtidigt som de bidrar till stadens attraktivitet som resmål. Genom kraften i samarbeten och konserter tillsammans med världsstjärnor kan intresset för den klassiska musiken spridas till nya besökare och det vill vi gärna bidra till", kommenterar Madeleine Olsson Eriksson, styrelseordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Göteborgs Symfoniker, som också är Sveriges nationalorkester, är en av Europas främsta orkestrar. Efter en lång pandemitid med inställda konserter och ett utmanande ekonomiskt nuläge med minskat publiktryck håller nu Göteborgs Symfoniker på att återfå sin tidigare publik, samtidigt som man lockar nya besökare och ytterligare vill höja sin internationella status. Detta görs bland annat genom samarbete med ett flertal solister och dirigenter av världsklass. Projektet möjliggörs genom ett anslag från Stenastiftelsen om tre miljoner kronor över fyra år.
Göteborgs Symfoniker (gso.se)

Flera namn klara
Göteborgs Symfoniker beräknar att anslaget räcker till att kunna presentera fem till sju solister och dirigenter i världsklass. Tre stora namn är redan klara för framträdanden tillsammans med GSO vintern 2023 och våren 2024:

Víkingur Ólafsson pianist från Island, hyllad för sina känsliga tolkningar av klassiska mästerverk. Han kommer till Göteborg våren 2024 då han ska framföra Goldbergvariationerna av Johann Sebastian Bach.

Maria João Pires portugisisk pianist som räknas till en av de främsta tolkarna av Mozart, Beethoven och Chopin. Hon framträder i Göteborgs Konserthus i december 2023 och tar sig då än Beethovens fjärde pianokonsert.

Leonidas Kavakosgrekisk violinist som kommer våren 2024. Han är känd för ett fängslande artisteri och teknisk finess och gästspelar med ett av den klassiska musikens mest älskade solistverk, Tjajkovskijs violinkonsert.

I och med donationen blir Stenastiftelsen en av Göteborgs Symfonikers huvudpartner.

Bilder:

1. Göteborgs Symfoniorkester Foto: Ola Kjelbye
  2. Víkingur Ólafsson Foto: Ari Magg
  3. Maria João Pires Foto: Felix Broede
  4. Leonidas Kavakos Foto: Marco Borggreve

För mer information, v.v. kontakta:

Sten Cranner
VD & konstnärlig chef
Göteborgs Symfoniker

sten.cranner@gso.se

Stenastiftelsen grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Stiftelsen främjar vetenskaplig forskning och utveckling, samt alla konst- och kulturarter, humaniora och kristna samfund. Första donationen uppgick till 51 miljoner kronor och utgjorde grunden för stiftelsen Chalmers Innovation. Utvecklingen av ett centrum för innovationsverksamhet vid Chalmers möjliggjordes därmed. Från och med år 1996, då Stenastiftelsen grundades, har t o m år 2022 beslut fattats om utdelning av drygt 560 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, totalt 161 stipendiater inom kulturområdet, samt 320 masterstipendier som resebidrag. www.stenastiftelsen.se

Med start 2023 kommer ett flertal ledande internationella solister och dirigenter till Göteborgs Konserthus. Satsningen på prestigekonserter sträcker sig över säsongerna 2023-2026 och möjliggörs av ett anslag om tre miljoner från Stenastiftelsen. Pianisten Víkingur Ólafsson, pianisten Maria João Pires och violinisten Leonidas Kavakos är redan nu klara för framträdanden.

Vi är otroligt tacksamma för att Stenastiftelsen återigen kommer in i vår verksamhet. Det stöd de bidrar med under kommande tre säsonger ger oss möjlighet till att invitera några av världens finaste och mest eftertraktade solister och dirigenter. Tillsammans kan vi för vår stad och regionens invånare skapa fantastiska musikaliska upplevelser, samtidigt som vi ytterligare stärker Göteborgs Symfonikers varumärke på den kulturella världskartan.
säger Sten Cranner, VD och konstnärlig chef för Göteborgs Symfoniker.
Göteborgs Symfoniker och Konserthuset är viktiga för kulturlivet i Göteborg samtidigt som de bidrar till stadens attraktivitet som resmål. Genom kraften i samarbeten och konserter tillsammans med världsstjärnor kan intresset för den klassiska musiken spridas till nya besökare och det vill vi gärna bidra till.