Stenastiftelsen stödjer internationell utställning på Göteborgs konstmuseum

Jubileumsutställningen Brännpunkt Europa. Nysakligheter 1919-1939 öppnar den 12 juni på Göteborgs konstmuseum. Det är första gången i Sverige som en stor, internationell utställning över mellankrigstidens nysakliga och realistiska måleri visas. Stenastiftelsen har donerat 5,5 MSEK för framtagning av jubileumsutställningen inför Göteborgs 400-årsjubileum.

Brännpunkt Europa. Nysakligheter 1919–1939 sätter in den svenska nysakligheten i ett större europeiskt sammanhang där både likheter och nationella särdrag framträder. Ambitionen är att visa ett högkvalitativt urval av nysakligt måleri från olika länder, och att med konstens hjälp teckna en bild av tiden och dess kulturklimat.

I utställningen visas realistiska nakenakter och porträtt, suggestiva stadsbilder och en gruppbild av kvinnliga arkitekter upptagna med att bygga det moderna samhället. Mellankrigstidens nysakliga måleri uttrycker tidens motsägelsefulla stämningar av framtidstro, dekadens och hotande fara.

”Stenastiftelsen är mycket glada över att ge Göteborgs konstmuseum möjligheten att curera och presentera den här fantastiska utställningen. Här visas många framstående verk av såväl internationella som svenska uppmärksammade konstnärer från en tidsperiod som hittills rönt relativt liten uppmärksamhet i Sverige. Vi hoppas att utställningen ska göra skillnad för kulturens roll i Göteborg och vara till glädje för många besökare under hela sommaren,” säger Madeleine Olsson Eriksson, ordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

”Med den här utställningen får publiken upptäcka mellankrigstidens konstvärld - den epok då Göteborgs konstmuseum uppfördes! Den nya sakligheten är en konstriktning som idag känns högaktuell. Konstnärernas skarpa iakttagelser av det framväxande moderna livet under 1920- och 1930-talen rymmer bilder av hur det är att leva mitt i en föränderlig tid. Utställningen innehåller över 100 verk, det finns en praktfull katalog och det kommer att finnas visningar och programverksamhet att ta del av digitalt. Detta enastående projekt hade inte varit möjligt att genomföra utan generöst stöd från Sten A Olssons stiftelse för Forskning och Kultur”, säger Patrik Steorn, chef för Göteborgs konstmuseum.

Brännpunkt Europa. Nysakligheter 1919–1939visas 12 juni – 29 september.
Digitalt öppningsprogram
På grund av rådande covid-19 restriktioner blir invigningsprogrammet digitalt. Det förinspelade programmet släpps på Göteborg konstmuseums webbplats och i sociala medier
den 12 juni kl 12.

Pressvisning äger rum 10 juni kl 11.00.
Ta kontakt med Pnina Yavari Molin, presskommunikatör på Göteborgs konstmuseum för info och bokning av besök pnina.molin@kultur.goteborg.se

På grund av Coronarestriktioner är antalet deltagare begränsat. Därför gäller föranmälan.

Mer information om utställningen finns här:

Öppning av Brännpunkt Europa. Nysakligheter 1919-1939 – Göteborgs konstmuseum

Om utställningen Brännpunkt Europa. Nysakligheter 1919-1939

Brännpunkt Europa – Nysakligheter 1919–193p | Stenastiftelsen

För mer information om Stenastiftelsens jubileumsår, se:

Jubileumsåret 2021 | Stenastiftelsen

Utställningar på Göteborgs konstmuseum 2021 i samband med Stenastiftelsens jubileumsfirande 2021

• 20 april – 20 juni: Utställning med 2020 års mottagare av Sten A Olssons Kulturstipendium med konstnärerna Carl Hammoud, Hanna Järlehed och Martin Solymar
  • 12 juni – 19 september: Brännpunkt Europa – Nysakligheter 1919-1939. Utställningen har möjliggjorts genom en donation från Stenastiftelsen.
  • 30 oktober: Jubileumsutställning med samlade verk från tidigare mottagare av Stenastiftelsens kulturstipendium
  • 4 december: Utställning med 2021 år mottagare av Stenastiftelsens kulturstipendium inom bild och form

Bildtexter:

1. Rudolf Dischinger, Tvättställ, 1929, Museum für Neue Kunst, Freiburg, foto: Axel Killian.
  2. Lis Happe-Richter, Rotraut, vid fyra års ålder, 1920, Berlinische Galerie, © Nachlass Lis Happe-Richter.
  3. Arvid Fougstedt, Boxare, 1920, Norrköpings Konstmuseum, foto: Norrköpings Konstmuseum.
  4. Carel Willink, Zeppelinaren, 1933, Museum MORE, Gorssel, foto: Peter Cox, © Carel Willink/ Bildupphovsrätt 2021.

Till och med år 2020 har Stenastiftelsen delat ut totalt drygt 540 miljoner kronor i form av stöd till olika projekt, stipendier till 155 kulturstipendiater, samt resebidrag till 280 masterstipendiater. 2021 firar Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur 25-årsjubileum. Donationen till utställningen Brännpunkt Europa. Nysakligheter 1919-1939 på Göteborgs konstmuseum är en av satsningarna som görs under jubileumsåret. För mer information om jubileet, se www.stenastiftelsen.se/jubileum

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur firar 25-årsjubileum 2021. Stenastiftelsen grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Stiftelsen främjar vetenskaplig forskning och utveckling, samt alla konst- och kulturarter, humaniora och kristna samfund. Första donationen uppgick till 51 miljoner kronor och utgjorde grunden för stiftelsen Chalmers Innovation. Utvecklingen av ett centrum för innovationsverksamhet vid Chalmers möjliggjordes därmed. Från och med år 1996, då Stenastiftelsen grundades, har t o m år 2020 beslut fattats om utdelning av drygt 540 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, totalt 155 stipendiater inom kulturområdet, samt 320 masterstipendier som resebidrag.

Jubileumsutställningen Brännpunkt Europa. Nysakligheter 1919-1939 öppnar den 12 juni på Göteborgs konstmuseum. Det är första gången i Sverige som en stor, internationell utställning över mellankrigstidens nysakliga och realistiska måleri visas. Stenastiftelsen har donerat 5,8 MSEK för framtagning av jubileumsutställningen inför Göteborgs 400-årsjubileum.

Stenastiftelsen är mycket glada över att ge Göteborgs konstmuseum möjligheten att curera och presentera den här fantastiska utställningen. Här visas många framstående verk av såväl internationella som svenska uppmärksammade konstnärer från en tidsperiod som hittills rönt relativt liten uppmärksamhet i Sverige. Vi hoppas att utställningen ska göra skillnad för kulturens roll i Göteborg och vara till glädje för många besökare under hela sommaren, säger Madeleine Olsson Eriksson, ordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.
Med den här utställningen får publiken upptäcka mellankrigstidens konstvärld - den epok då Göteborgs konstmuseum uppfördes! Den nya sakligheten är en konstriktning som idag känns högaktuell. Konstnärernas skarpa iakttagelser av det framväxande moderna livet under 1920- och 1930-talen rymmer bilder av hur det är att leva mitt i en föränderlig tid. Utställningen innehåller över 100 verk, det finns en praktfull katalog och det kommer att finnas visningar och programverksamhet att ta del av digitalt. Detta enastående projekt hade inte varit möjligt att genomföra utan generöst stöd från Sten A Olssons stiftelse för Forskning och Kultur. säger Patrik Steorn, chef för Göteborgs konstmuseum.
säger Patrik Steorn, chef för Göteborgs konstmuseum.