Stenastiftelsen vill hjälpa unga ur kriminalitet i Malmö

Fryshuset i Malmö är en ideell organisation som jobbar för att unga ska välja en annan väg än den kriminella. Tillsammans med bland annat Kronprinsessparets Stiftelse kommer Stenastiftelsen att tillföra resurser så att Fryshuset kan utveckla sin förebyggande verksamhet och ge unga människor en positiv framtid.

Kronprinsessparet med personal frn Fryshuset i Malmo Foto Fryhuset

Fryshusets verksamhet vänder sig till ungdomar mellan 13-18 år som är på väg in i eller redan är inne i kriminella miljöer. Den främsta målsättningen är att få ungdomarna att hoppa av den kriminella banan och erbjuda ett alternativ.

"Med de här anslagen kommer Fryshuset i Malmö att snabbt nå många fler unga i destruktiva miljöer. Vi har redan relationer till dessa unga, och nu kan vi också ge dem konkret vägledning från avsaknad av hopp till ett liv av möjligheter", säger Fryshusets VD Johan Oljeqvist i en kommentar.

Den 18 november besökte Kronprinsessparet Fryshuset för att uppmärksamma de senaste händelserna i Malmö och dela ut ett extra anslag till Fryshuset. Stenastiftelsen har tillsammans med Kronprinsessparets Stiftelse och flera andra stiftelser beslutat att stödja Fryshusets verksamhet i Malmö. Stenastiftelsen skjuter till en halv miljon kronor.

Fryshuset är en ideell organisation som arbetar för att barn och unga ska få hopp och framtidstro. Idag är tyvärr kriminalitet ett stort problem i Sverige. Varje ungdom som väljer en annan väg är en vinst för hela samhället. Vi inom Stenastiftelsen vill på det här sättet stödja Fryshusets verksamhet och bidra till att unga gör positiva val i livet”, säger Madeleine Olsson Eriksson, styrelseordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

För mer info, v.v. kontakta:

Johan Oljeqvist
VD, Fryshuset

johan.oljeqvist@fryshuset.se

För mer information om Stenastiftelsen, se här: https://www.stenastiftelsen.se/kronprinsessparets-initiativ-i-malmo/

Om Fryshuset i Malmö
Fryshuset är en ideell internationell organisation, som är religiöst och politiskt obunden. På Fryshuset har unga möjligheter att utöva sina passioner, skapa och delta i ungdomsdrivna aktiviteter, utbildningar och arbete.

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Stiftelsen främjar vetenskaplig forskning och utveckling, samt alla konst- och kulturarter, humaniora och kristna samfund. Första donationen uppgick till 51 miljoner kronor och utgjorde grunden för stiftelsen Chalmers Innovation. Utvecklingen av ett centrum för innovationsverksamhet vid Chalmers möjliggjordes därmed. Från och med år 1996, då Stenastiftelsen grundades, har t o m år 2019 beslut fattats om utdelning av drygt 460 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, totalt 149 stipendiater inom kulturområdet, samt 280 masterstipendier som resebidrag.

Johan Oljeqvist, vd Fryshuset i Malmö.