Stenastiftelsens kulturstipendiater 2022

Under de senaste tjugosex åren har Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur delat ut ett stort antal stipendier till löftesrika talanger inom skilda konstarter. En lika viktig del av stiftelsens verksamhet är de omfattande donationer som genom åren tilldelats olika kulturprojekt, samt flera forskningsprojekt, inte sällan med tvärvetenskaplig, disciplinöverskridande inriktning.

2022 års kulturstipendiater är

DANSAREN OCH KOREOGRAFEN Zerjon Abebe

SÅNGERSKAN Kerstin Avemo

SKÅDESPELAREN Gizem Kling Erdogan

ÖVERSÄTTAREN Helena Hansson

KONSTNÄREN Eric Magassa

KONSTNÄREN Jelizaveta Suska

Stenastiftelsens kulturstipendium är på 300 000 SEK.

2022 års stipendieutdelning äger rum fredagen 2 december, med början kl. 18.00 på Brewhouse i Göteborg. Under festkvällen presenteras såväl stiftelsens verksamhet som årets kulturstipendiater. Publiken ges också̊ tillfälle att möta stipendiaterna i liveframträdanden. Lördagen 3 december fortsätter firandet med vernissage och invigning på Göteborgs konstmuseum där utställningarna med årets två konststipendiater, Eric Magassa och Jelizaveta Suska, möter publiken.

”Nu har vi återigen den stora glädjen att uppmärksamma sex talangfulla kulturutövare inom olika konstformer. I årets grupp av stipendiater ingår för första gången en översättare. Vi ser gärna att översättning i sig, som den viktiga kompetens och konstart det är, får större uppmärksamhet och uppskattning. Totalt har hittills 161 kulturstipendier delats ut. Stiftelsen följer mottagarnas fortsatta framgångar och karriärer och gläds åt att kunna bidra till att stärka och utveckla det västsvenska kulturlivet.”

MADELEINE OLSSON ERIKSSON

ORDFÖRANDE
STEN A OLSSONS STIFTELSE FÖR FORSKNING OCH KULTUR

Från och med år 1996, då Stenastiftelsen grundades, har till och med år 2022 beslut fattats om utdelning av drygt 560 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, totalt 161 stipendiater inom kulturområdet, samt 320 masterstipendier som resebidrag.

KULTURSTIPENDIATER 2022

DANSAREN OCH KOREOGRAFEN ZERJON ABEBE

”Jag jobbar med människor, dansen är bara mitt verktyg.”

Zerjon Abebe är dansare och koreograf och en av grundarna av det Göteborgsbaserade, internationella danskompaniet Twisted Feet, liksom av dess akademidel, dansskolan Twisted Feet Dance Academy. Danskompaniet har funnits sedan 2003, dansskolan sedan 2008. Båda verksamheterna har rönt stora framgångar och brutit ny mark för dansen, med uppmärksammade samarbeten och ambitiösa ungdomssatsningar. 2022 inleddes ytterligare en fas i Zerjon Abebes konstnärliga bana då han tillsammans med sin partner, dansaren Nina Kolbrunner, tog initiativ till en ny kreativ plattform och mötesplats med arbetsnamnet Zeni Studio.

Motivering:
Zerjon Abebe är dansare och koreograf och har under två decennier varit en viktig röst i Göteborgs dansliv. Han är en av grundarna av Twisted Feet, både danskompaniet och dansskolan, en akademi som lockar ungdomar från hela Göteborg.

Med föreställningar som Wall Street på Göteborgsoperan och Five Degrees på Stora Teatern, har Zerjon Abebe och Twisted Feet fört in streetdansen på institutionerna. Med konstnärlig nyfikenhet utforskar han både salsa och tango och etablerar nyskapande plattformar.

För sina pionjärinsatser inom den samtida dansen i Göteborg, sitt öppna sinne och kreativa entreprenörskap, besjälat av att ge fler ungdomar verktyg och möjligheter till konstnärliga uttryck, tilldelas Zerjon Abebe stipendium för 2022 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Kontakt: Zerjon David Abebe, zerjo@hotmail.com

SÅNGERSKAN KERSTIN AVEMO

”Jag har sjungit så länge jag kan minnas, men ser mig inte främst som sångerska utan som artist. Någon som ständigt letar efter nya uttryck.”

Sopranen Kerstin Avemo har hyllats och prisats för sina många enastående rollgestaltningar, både internationellt och i Sverige, inte minst på GöteborgsOperan. Där möter hon i slutet av november publiken i Offenbachs fantasiopera Hoffmanns äventyr, där hon denna gång spelar alla de tre kvinnliga huvudrollerna. Kerstin Avemos debut på GöteborgsOperan kom 2002, i rollen som Lulu i Alban Bergs opera med samma namn, en tolkning som detta år belönades med både Svenska Dagbladets operapris och tidskriften Operas pris.

Motivering:
Sopranen Kerstin Avemo räknas till eliten bland operasångare och är eftertraktad i de stora operahusen både utomlands och hemma i Sverige, såväl i klassiska uppsättningar som i samtida verk.

På GöteborgsOperan debuterade hon som Lulu i Alban Bergs opera och har därefter briljerat som bland annat Violetta i La Traviata och Juliette respektive Kvinnan i dubbeluppsättningen Nyckeln till Drömmarna/Vox Humana.
I den kritikerrosade sceniska föreställningen av Schönbergs Pierrot Lunaire stod hon för både idékoncept, regi och sångstämma.

För sin sceniska självklarhet, gnistrande sopranstämma och enastående rolltolkningar, inte minst på GöteborgsOperan, tilldelas Kerstin Avemo stipendium för 2022 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Kontakt:  Kerstin Avemo, kerstinavemo@hotmail.com, www.braathenmanagement.com/artister/kerstin-avemo

SKÅDESPELAREN GIZEM KLING ERDOGAN

”Mitt val av yrke bottnar i ett behov av att förmedla berättelser och i en längtan efter att få undersöka och gestalta de komplicerade och intrikata samband som formar oss som människor.”

Gizem Kling Erdogan är född och uppvuxen i Högsbo, där hennes föräldrar bosatte sig när de kom till Sverige från Turkiet i slutet av 1970-talet. Tv-publiken har de senaste åren kunnat se henne i bärande roller i serierna Kalifat, där hon belönades med Kristallen för bästa skådespelerska, Kärlek och anarki och Tunna blå linjen. Men skådespelarkarriären började på Göteborgs Stadsteater där hon, som nyutexaminerad från scenskolan i Malmö, gjorde stora roller i bland annat Alice i underlandet, Utvandrarna och Ett dockhem. Den som lyssnade på Gizem Kling Erdogans Sommarprogram 2021, vet att Högsbo, Istanbul och anatoliska höglandet var och är viktiga platser som format henne som människa och kanske också bidragit till den receptiva känslighet som utmärker hennes skådespeleri.

Motivering:
Skådespelaren Gizem Kling Erdogan är född och uppvuxen i Högsbo i Göteborg. Nyutexaminerad från scenskolan i Malmö, inledde hon skådespelarkarriären på Göteborgs Stadsteater där hon snabbt gjorde flera stora roller: Alice i musikalen Alice i underlandet, Kristina i Utvandrarna och Nora i Ett Dockhem.

Numera är hon verksam i Stockholm och scenen har bytts mot kameran. Hittills har Gizem Kling Erdogan medverkat i ett tiotal långfilmer och Tv-serier. För sina bärande roller i Tv-serierna Kalifat, Tunna blå linjen och Kärlek och anarki har hon både vunnit priser och blivit en publikfavorit.

För sin lysande förmåga att gestalta komplexa karaktärer, sin karismatiska utstrålning och subtila verktygslåda, tilldelas Gizem Kling Erdogan stipendium för 2022 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Kontakt: Gizem Kling Erdogan

annika@agentfirman.com                     Agentfirman planthaber kildén mandic boström Gizem Erdogan

ÖVERSÄTTAREN HELENA HANSSON

”Det jag skall återge är inte bara sakinnehållet utan också rytmen, flödet, rösten, bildspråket, konnotationerna och associationerna.”

För första gången i Stenastiftelsens drygt 25-åriga historia går ett av kulturstipendierna till en översättare. Helena Hansson är bosatt i Göteborg och till de många författare hon har översatt till svenska hör 2021 års Nobelpristagare Abdulrazak Gurnah.
Hon översätter huvudsakligen skönlitteratur från engelska och danska, men även böcker för barn och ungdom, en del lyrik och dessutom mer fackboksinriktade texter, som till exempel en biografi om pianisten Svjatoslav Richter.

Motivering:
Helena Hansson är sedan 25 år verksam som översättare i Göteborg. Hennes översättningar från engelska och danska spänner över ett brett fält, från skönlitteratur för vuxna och ungdomar till essäböcker.

Bland hennes översättningar finns inte mindre än två Nobelpristagare: Toni Morrison (1993) och Abdulrazak Gurnah (2021). Helena Hanssons lyhördhet, känsla för ordens valörer och analytiska förmåga innebär att hon på ett ypperligt sätt förmedlar författarens intentioner. Genom ett starkt intresse för postkoloniala miljöer introducerar hon nya perspektiv för en svensk läsekrets.

För sin förmåga att fånga rytmen, flödet, rösten och bildspråket i texten – och därmed öppna dörren till okända världar – tilldelas Helena Hansson stipendium för 2022 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Kontakt:  Helena Hansson, helena.w.hansson@gmail.com,Tel: +46 708 90 29 20

KONSTNÄREN ERIC MAGASSA

”Jag vill att min konst skall ha ett direkt tilltal – som ett trumslag, en ton, ett ackord som genast träffar betraktaren.”

Konstnären Eric Magassa är baserad i Göteborg, men har under stora delar av sin uppväxt bott i Frankrike, framför allt i Paris. Han utbildade sig på Central Saint Martins i London och vid The Art Students League i New York, där han bodde och arbetade under sex år på 1990-talet. Hans multidisciplinära konstnärskap omfattar måleri, kollage, fotografi, film, skulptur och textil, men också i hög grad musik. I sin konst cirklar han ofta kring arv, minne och plats, kring rummen de bildar och rörelserna däremellan, och låter rottrådarna i såväl Sverige, Frankrike som Senegal och Mali bilda komplexa mönster och förgreningar.

Motivering:
Eric Magassa utforskar avstånd, platser och röster i sitt konstnärliga arbete. Ofta intresserar han sig för människans sätt att vara i moderniteten och att äga sin historia. Förlust av identitet, språk och kultur, liksom erfarenheter av urbanitet och exil blir raster att tolka verkligheten genom.

Med vibrerande kollage, målningar, fotografier och skulpturer bjuds betraktaren in till Eric Magassas universum, som kombinerar lekfull abstraktion med reflektioner över rumsliga förutsättningar och noggranna kartläggningar av material, geografi och minne.

För ett konstnärskap som med vemod och eufori visar på bildens färdvägar och dess musikaliska dimensioner tilldelas Eric Magassa stipendium för 2022 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Kontakt:  Eric Magassa,
eric@magassa.com

www.magassa.com

KONSTNÄREN JELIZAVETA SUSKA

”Mitt favoritperspektiv är Tummelisas! Jag föreställer mig hur det skulle vara att landa på en av mina broscher, liten som Tummelisa, och upptäcka ett fantastiskt landskap.”

Konstnären Jelizaveta Suska var 24 år när hon 2013 flyttade från Riga till Göteborg för att ta sin masterexamen på HDK, Högskolan för design och konsthantverk. I sina arbeten kombinerar hon material som till exempel limbaserad polymer, guld, halvädelstenar och marmor i de mest oväntade möten.  Hennes intresse för både natur och teknologi, synvillor och perspektivförskjutningar manifesteras i objekt som på en och samma gång tycks minimala och gigantiska.

Motivering:
Jelizaveta Suska använder sten, plastmaterial, guld och bärnsten till att forma suggestiva smycken. I objekt som kan leda tankarna till meteoriter eller arkeologiska fynd, omsluter matta, skrovliga ytor minnen och hemligheter.

Anspråkslösa till formatet överraskar smyckena genom sitt sätt att skapa dramatiska bilder och associationer. En sällsam, utåtriktad spänning uppstår i de hårt koncentrerade verken. Likt en modern alkemist lockar konstnären fram något värdefullt och fantastiskt ur oväntade materialkombinationer.

För ett konstnärskap som med poetiska perspektivförskjutningar låter oss se det stora i det lilla, tilldelas Jelizaveta Suska stipendium för 2022 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Kontakt: Jelizaveta Suska, jelizaveta.suska@gmail.com, Tel: +46 767 60 66 91
www.jelizavetasuska.com

FOTO: PETER CLAESSON

UTSTÄLLNINGEN PÅ GÖTEBORGS KONSTMUSEUM

3 DEC 2022 – 12 FEB 2023

STENASTIFTELSENS KULTURSTIPENDIUM 2022

Färgrika kollage som öppnar dörrar till minnen och städer möter bärbara glaciärer i mörka koncentrerade rum. Stenastiftelsen och Göteborgs konstmuseum avslutar utställningsåret 2022 med att uppmärksamma två särpräglade konstnärskap med stark internationell förankring.

ERIC MAGASSA (f 1972) är en Göteborgsbaserad mångdisciplinär konstnär utbildad i London och New York. Han arbetar huvudsakligen med kollage, fotografi, installationer och musik. I sina verk undersöker han teman som utanförskap, identitet och historieskrivning. Magassa finns representerad på Göteborgs konstmuseum och Moderna Museet. Han deltar regelbundet i utställningar i Sverige och internationellt.

JELIZAVETA SUSKA (f 1989 i Lettland) är utbildad i Lettland, Japan, Tyskland och på Högskolan för Design och Konsthantverk (HDK). Hon arbetar med smycken, ett slags bärbara skulpturer som påminner om geologiska fynd, fragment av glaciärer eller landskap i miniatyr. Metoden baseras på ett experimentellt utforskande av material, bl a titan, guld och krossad marmor. Jelizaveta Suska bor och arbetar i Göteborg. Hon finns representerad på Nationalmuseum och i internationella samlingar och har återkommande utställningar i Sverige och utlandet.

”Stenastiftelsen är en av Göteborgs konstmuseums viktigaste samarbetspartners och under åren har vår publik fått ta del av många stora och framgångsrika satsningar och utställningar som möjliggjorts genom generösa donationer från stiftelsen”, säger Patrik Steorn, museichef vid Göteborgs konstmuseum.

PRESSVISNING
Torsdagen den 1 december 2022, kl 11.00, Stenahallen, Göteborgs konstmuseum. Konstnärerna medverkar.

UTSTÄLLNING
Utställningen öppnar lördagen den 3 december 2022, kl 14.00. Museichef Patrik Steorn hälsar välkommen och Stenastiftelsens ordförande Madeleine Olsson Eriksson inviger.

OM STENASTIFTELSEN

STEN A OLSSONS STIFTELSE för Forskning och Kultur grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige.

2019 anslog stiftelsen 50 miljoner kronor till uppbyggandet av ett visualiseringslabb på Universeum. I våras invigdes Vislab och med teknik och pedagogik i absolut framkant gör nu labbet stor samhällsnytta genom att stärka barn och ungas intresse för vetenskap och teknik.

”Vi har haft förmånen att från första idé till genomförande följa många intressanta projekt inom forskning och ett stort antal lysande kulturinitiativ. Bakom varje projekt står oerhört engagerade och begåvade personer och det har varit fantastiskt att få ta del av deras visioner, för att därefter förverkliga dem tillsammans. Eftersom vi har våra rötter här i Västsverige finns det också redan från början en önskan att verka som goda medborgare och dela med oss när vi har den möjligheten. Tillsammans har vi viljan att nå ut och göra skillnad för många människor,” säger Madeleine Olsson Eriksson, ordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Stenastiftelsen har lämnat ett stort antal bidrag till forskning och kultur, se följande sammanfattning av några aktuella donationer:

• LOV- och SIMSKOLA (i Hammarkullen) 3 850 000 KR
  • GÖTEBORGS UNIVERSITET (barn och ungas livsvillkor): 42 000 000 KR
  • RÄDDA BARNEN OCH RÖDA KORSET (humanitär hjälp med anledning av kriget i Ukraina): 5 000 000 KR
  • HÖGSKOLAN FÖR SCEN OCH MUSIK/ARTIST IN RESIDENCE: 1 500 000 KR
  • STENA INDUSTRY INNOVATION LABORATORY; SII-LAB: 21 000 000 KR
  • RYGGMÄRGSSKADECENTRUM: 34 000 000 KR
  • VETENSKAPSFESTIVALENS INVIGNING: 4 000 000 KR (2019 – 2021)
  • UNIVERSEUM: 50 000 000 KR (25 + 25 Mkr)
  • ÅRETS SEX KULTURSTIPENDIATER: 1 800 000 KR

Under 2022 har hittills även lämnats stöd till bland annat Chalmerstudenters sommarprogram på UC Berkeley, fortsatt stöd till föreningen Keep in Mind (KIM) med musikupplevelser för personer med funktionsvariationer, Vetenskapsfestivalens invigning 2022 med evolutionsbiologen Richard Dawkins som årets talare och konsertföreställning med Vocal Art Ensemble under titeln In State of Emergency.

Nr 1 Zerjon Abebe - Foto: Peter Claesson
Nr 2 Kerstin Avemo - Foto: Peter Claesson
Nr 3 Gizem Kling Erdogan - Foto: Peter Claesson
Nr 4 Helena Hansson - Foto: Peter Claesson

Nr 5 Eric Magassa - Foto: Peter Claesson
Nr 6 Jelizaveta Suska - Foto: Peter Claesson

Nr 7 Eric Magassa "The Lost Series, Sao Paolo" - Foto: Eric Magassa
Nr 8 Jelizaveta Suska; Smycke i blandmaterial - Foto: Peter Claesson
Nr 9 Madeleine Olsson Eriksson, Stenastiftelsens ordförande – Foto: Magnus Gotander

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION V.V. KONTAKTA

BIRGITTA PLYHM
PR, STENASTIFTELSEN
BIRGITTA@PLYHM.SE

FOTON FINNS ATT HÄMTA PÅ
Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur (cision.com)

www.stenastiftelsen.se/vara-bidrag/kulturstipendier

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur premierar konst, musik, dans, översättning och drama i Västsverige vid 2022 års stipendieutdelning.

Jag jobbar med människor, dansen är bara mitt verktyg.
säger Zerjon Abebe, kulturstipendiat 2022.
säger Kerstin Avemo, kulturstipendiat 2022
säger Gizem Kling Erdogan, kulturstipendiat 2022
säger Helena Hansson, kulturstipendiat 2022
säger Eric Magassa, kulturstipendiat 2022
säger Jelizaveta Suska, kulturstipendiat 2022
Stenastiftelsen är en av Göteborgs konstmuseums viktigaste samarbetspartners och under åren har vår publik fått ta del av många stora och framgångsrika satsningar och utställningar som möjliggjorts genom generösa donationer från stiftelsen.
säger Patrik Steorn, museichef vid Göteborgs konstmuseum.
Vi har haft förmånen att från första idé till genomförande följa många intressanta projekt inom forskning och ett stort antal lysande kulturinitiativ. Bakom varje projekt står oerhört engagerade och begåvade personer och det har varit fantastiskt att få ta del av deras visioner, för att därefter förverkliga dem tillsammans. Eftersom vi har våra rötter här i Västsverige finns det också redan från början en önskan att verka som goda medborgare och dela med oss när vi har den möjligheten. Tillsammans har vi viljan att nå ut och göra skillnad för många människor.