Stenastiftelsens Kulturstipendium 2021

STEN A OLSSONS STIFTELSE FÖR FORSKNING OCH KULTUR PREMIERAR KONST, MUSIK OCH FILM VID 2021 ÅRS STIPENDIEUTDELNING

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur firar i år 25-årsjubileum. Stiftelsen har under de senaste tjugofem åren delat ut ett stort antal stipendier till löftesrika talanger inom skilda konstarter. En lika viktig del av stiftelsens verksamhet är de omfattande donationer som genom åren tilldelats olika forskningsprojekt, inte sällan med tvärvetenskaplig, disciplinöverskridande inriktning.

2021 års stipendieutdelning äger rum fredagen 3 december, med början kl. 18.00 i Stora salen, Göteborgs konserthus. Under festkvällen presenteras såväl stiftelsens verksamhet som årets kulturstipendiater och honorärstipendiat. Publiken ges också tillfälle att möta både 2021 års stipendiater, samt en rad tidigare mottagare av Stenastiftelsens kulturstipendier i exklusiva liveframträdanden. Jubileumskvällen kommer att streamas via GSO Play och kommer vara tillgänglig för allmänheten från och med lördagen 4 december.

2021 års kulturstipendiater, som vardera erhåller ett stipendium på 300 000 kronor, är:

SOPRANEN OCH DIRIGENTEN BARBARA HANNIGAN
KONSTNÄREN EMANUEL RÖHSS

HONORÄRSTIPENDIATEN, SKÅDESPELERSKAN och PRODUCENTEN ALICIA VIKANDER

”Det är med stor glädje vi presenterar jubileumsårets två kulturstipendiater och vår honorärstipendiat. Tre kvalificerade kulturutövare från olika skapande områden, med hela världen som arbetsplats men med tydlig anknytning till Göteborg.
Under årens lopp har hittills 155 kulturstipendier delats ut och vi följer tidigare stipendiaters fortsatta framgångar och utveckling med stort intresse.”

MADELEINE OLSSON ERIKSSON
ORDFÖRANDE
STEN A OLSSONS STIFTELSE
FÖR FORSKNING OCH KULTUR

KULTURSTIPENDIATER OCH HONORÄRSTIPENDIAT 2021

SOPRANEN OCH DIRIGENTEN BARBARA HANNIGAN

”Jag har aldrig förstått tanken med att behålla kunskaper för mig själv. Om jag lär mig något nytt och spännande vill jag genast dela med mig till andra, föra det vidare. Jag har själv haft förmånen att få uppleva den sortens generositet från mina lärare, mentorer och kollegor. Nu är det min tur.”

Det finns många stjärnsopraner på den internationella musikscenen och många dirigenter på absolut toppnivå. Men det finns definitivt bara en Barbara Hannigan. Dirigerande sopraner hör inte till vanligheterna. Under större delen av sin karriär har Stenastiftelsens stipendiat Barbara Hannigan fokuserat på 1900-talstonsättare och nutida klassisk musik. Hon har samarbetat med otaliga dirigenter, orkestrar, operahus och tonsättare, som inte sällan specialskrivit musik direkt för henne. Barbara Hannigans engagemang och intresse för en ny generation musiker och sångare har lett fram till två framgångsrika internationella mentorsprogram: Equilibrium Young Artists  och  Momentum: Our Future, Now.

Motivering:
Den kanadensiska sopranen och dirigenten Barbara Hannigans sällsamma kombination av virtuoseri, sceniska utstrålning och musikaliskt mod har attraherat nya lyssnare till den klassiska och samtida musiken. För en ny generation sångare och musiker är hon inte bara en förebild, utan också en aktiv och generös medskapare genom sina två mentorsprojekt Equilibrium Young Artists och Momentum: Our Future, Now.

Hannigans repertoar är imponerande och hon har uruppfört över 80 nya verk, många skrivna direkt för henne. I Göteborg har hon satt starka avtryck med bland annat uppföranden av Stravinskys opera Rucklarens väg och Gershwins Girl Crazy Suite, där hon samtidigt dirigerar och sjunger. Sedan 2019 är hon förste gästdirigent hos Göteborgs Symfoniker.

För nyskapande tolkningar, kompromisslöst engagemang och ett konstnärskap i ständig utveckling, tilldelas Barbara Hannigan stipendium för 2021 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Samantha Holderness, samantha@encore-artists.com +44 7816 893189

www.barbarahannigan.com

KONSTNÄREN EMANUEL RÖHSS

”För mig har närvaron och friheten i bergsklättring en koppling till erfarenheterna av det konstnärliga arbetet. Som konstnär bestämmer jag själv vad arbetet skall handla om och det är mitt ansvar att ta hand om det. Ju bättre jag blir på det jag gör, desto självständigare kan jag känna mig. Men varken i bergen eller i konsten har jag sista ordet.”

Årets stipendiat inom bildkonsten, Emanuel Röhss, är född i Göteborg men sedan 2014 bosatt och baserad i Los Angeles. Efter att ha gått på KV:s konstskola i Göteborg flyttade han 2008 till Irland för att fortsätta sin konstutbildning vid National College of Art & Design i Dublin, där han tog sin kandidatexamen 2011. Han återvände till Göteborg för att gå ett år på Valands konsthögskola och har även en kandidatexamen därifrån. Efter tiden i Dublin fortsatte Emanuel Röhss sina studier i London, på Royal College of Art, där han fick sin masterexamen 2013. Sedan dess, och framför allt efter flytten till Los Angeles för sju år sedan, har han utvidgat och fördjupat sitt konstnärskap och arbetar i dag med en kombination av medier där text, måleri, skulptur, film, arkitektoniska element och scenografiska installationer samverkar.

Motivering:
Emanuel Röhss utforskar rummets förmåga att skapa fiktion genom att förena arkitektur, ornament och visuell kultur. Den skapande processen pågår i mötet mellan skulptur, installation och rörliga bilder, men material och medium tillåts skifta beroende på platsens specifika förutsättningarDekorativa element lösgörs från byggnader eller filmiska sekvenser, återföds som scenografi och byggs om till nya världar. Med tvetydiga installationer förändras betraktarens upplevelse av omgivningen och ett gränsland upprättas, med plats för kulturens minnen och undermedvetna lager.

För ett konstnärskap som transformerar rummet, tänjer perceptionens gränser och expanderar det konstnärliga uttrycket, tilldelas Emanuel Röhss stipendium för 2021 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Emanuel Röhss, emanuel.rohss@gmail.com , +1 929 262 9359
emanuelrohss.com

Oscar Carlson, info@issues.gallery; +46 760 30 99 44

HONORÄRSTIPENDIATEN, SKÅDESPELERSKAN OCH PRODUCENTEN ALICIA VIKANDER

"
Jag älskar att göra film, men ser sällan filmerna när de är klara. Det bästa jag vet är att sitta i klipprummet och upptäcka hur små, små förskjutningar kan förändra läsningen av en hel scen."

Årets honorärstipendiat, skådespelerskan och producenten Alicia Vikander, växte upp i Göteborg men har numera hela världen som arbetsplats. Sedan genombrottet 2010, med den Guldbaggebelönade huvudrollen i Lisa Langseths film Till det som är vackert, har hennes internationella karriär fortsatt att växa.

Bland de cirka 25 långfilmer som Alicia Vikander har hunnit att medverka i finns A Royal Affair 2011, Anna Karenina 2012, Testament of Youth 2014, Ex Machina 2015 och The Danish Girl 2015, där hon vann en Oscar för bästa kvinnliga biroll. Sedan 2016 har hon ett eget produktionsbolag, Vikarious Productions, och samarbetar allt oftare redan på idéstadiet med regissörer och producenter. Alicia Vikander har valt att låta honorärstipendiet utgöra grunden för ett projekt i Göteborg. Projektet tillkännages under jubileumskvällen den 3 december.

Motivering:
Alicia Vikanders unika förmåga att skapa liv och djup i de karaktärer hon porträtterar har förflyttat henne från uppväxtens Göteborg till den internationella filmvärldens absoluta toppskikt.

Med sitt direkta och avväpnande tilltal har hon gestaltat allt från kunglig längtan, pinat konstnärskap och actionhjältinnor till frihetssökande artificiell intelligens. Med prisbelönade roller i filmer som Till det som är vackert, A Royal Affair och The Danish Girl har hon nått ut till en bred publik och etablerat sig på den globala filmscenen, där hon nu placerar sig som en av filmhistoriens stora svenska skådespelare.

För sin konstnärliga närvaro och starka lyskraft, sina intensiva och nyansrika rolltolkningar, tilldelas Alicia Vikander honorärstipendium för 2021 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Birgitta Plyhm, PR Stenastiftelsen, birgitta@plyhm.se +46 707 77 12 90

UTSTÄLLNING PÅ
GÖTEBORGS KONSTMUSEUM

4 DEC 2021 – 20 MARS 2022

STENASTIFTELENS
KULTURSTIPENDIUM

2021

Monumental arkitektur, seismiska vågor och byggstenar från fiktiva världar. Göteborgs konstmuseum avslutar året med en storskalig installation av Emanuel Röhss där rörlig bild, ljud, ljus och scenografi omvandlar rummet.

Den 4 december öppnar en utställning på Göteborgs konstmuseum med konstnären Emanuel Röhss, årets mottagare av Stenastiftelsens Kulturstipendium inom bild och form. I utställningen presenteras platsspecifika installationer och en essäfilm som nu möter publik för första gången. Presentationen på Göteborgs konstmuseum hör till det mest omfattande projekt som Emanuel Röhss hittills har utfört för en separatutställning. Frank Lloyd Wrights mytomspunna byggnader i arkitekturstilen Mayan Revival i Los Angeles utforskas – såväl som arkitekturen från Jubileumsutställningen i Göteborg 1923.

Emanuel Röhss (f 1985) är utbildad på National College of Art & Design i Dublin och Akademin Valand i Göteborg, har en masterexamen i fri konst från Royal College of Arts i London och är numera verksam som konstnär i Los Angeles. Röhss arbetar ofta platsspecifikt och väljer material och medium beroende på projekt. Verken väver samman imaginära miljöer och fysiska platser, det förflutna och det framtida, fiktion och verklighet.

I anslutning till utställningen produceras även en omfångsrik katalog med längre personliga intervjuer och ett rikt bildmaterial för årets samtliga kulturstipendiater. Korta informationsfilmer med stipendiaterna visas i utställningen och ger ytterligare möjlighet till fördjupning.

PRESSVISNING
Torsdagen den 2 december kl 11.00, Stenahallen,
Göteborgs konstmuseum. Konstnären medverkar.

UTSTÄLLNING
Utställningen öppnar lördagen den 4 december 2021.

OM STENASTIFTELSEN

STENASTIFTELSENS

KULTURSTIPENDIUM
2021

STEN A OLSSONS STIFTELSE för Forskning och Kultur, som grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag firar 25-årsjubileum i år. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige.

Under året uppmärksammas jubileet på en mängd olika sätt, bland annat genom invigning av ett nytt visualiseringslabb på Universeum, flera större utställningar på Göteborgs konstmuseum samt en nyskriven musikal på GöteborgsOperan byggd på Håkan Hellströms musik.

”Det är med stolthet jag ser tillbaka på Stenastiftelsens 25 första år. Vi har haft förmånen att från första idé till genomförande följa många intressanta projekt inom forskning och ett stort antal lysande kulturinitiativ. Bakom varje projekt står oerhört engagerade och begåvade personer och det har varit fantastiskt att få ta del av deras visioner. Tillsammans har vi viljan att nå ut och göra skillnad för många människor. Eftersom vi har våra rötter här i Västsverige finns det också redan från början en önskan att verka som goda medborgare och dela med oss när vi har den möjligheten,” säger Madeleine Olsson Eriksson, ordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Stenastiftelsen har lämnat ett stort antal bidrag till forskning och kultur, se följande sammanfattning av några aktuella donationer:

• GÖTEBORGSOPERAN (Kärlek skonar ingen): 9 000 000 KR
  • GÖTEBORGS UNIVERSITET: 42 000 000 KR
  • BRIS: 3 000 000 KR
  • BERÄTTARMINISTERIET: 2 000 000 KR
  • FÖREBILDARNA: 11 000 000 KR
  • HÖGSKOLAN FÖR SCEN OCH MUSIK/ARTIST IN RESIDENCE: 1 500 000 KR
  • GÖTEBORG BAROQUE: 3 500 000 KR
  • STENA INDUSTRY INNOVATION LABORATORY; SII-LAB: 21 000 000 KR
  • RYGGMÄRGSSKADECENTRUM: 34 000 000 KR
  • VETENSKAPSFESTIVALENS INVIGNING: 4 000 000 KR (2019 – 2021)
  • UNIVERSEUM: 50 000 000 KR (25 + 25 KR)
  • ÅRETS TRE KULTURSTIPENDIATER OCH HONORÄRSTIPENDIAT: 900 000 KR

Utställningar på Göteborgs konstmuseum 2021

• 20 april – 20 juni: Utställning med 2020 års mottagare av Stenastiftelsens Kulturstipendium konstnärerna Carl Hammoud, Hanna Järlehed och Martin Solymar
  • 12 juni – 19 september: Brännpunkt Europa – Nysakligheter 1919-1939. Utställningen har möjliggjorts genom en donation från Stenastiftelsen
  • 30 oktober – 13 februari 2022: Jubileumsutställning med samlade verk från tidigare mottagare av Stenastiftelsens kulturstipendium
  • 4 december – 20 mars 2022: Utställning med 2021 år mottagare av Stenastiftelsens kulturstipendium inom bild och form

Under jubileumsåret lämnas även stöd till bland annat Artscape med muralmålning i Biskopsgården, Styrsö kammarmusikdagar, Lovskolan i Hammarkullen och Hjällbo, KIM med musikupplevelser för personer med funktionsvariationer, Arabiska teaterns barnföreställning Hjältinnor, Nobel Prize Museum on Tour, Vetenskapsfestivalens invigning, Dance Remaining i samband med Dansens dag.

Från och med år 1996, då Stenastiftelsen grundades, har till och med år 2021 beslut fattats om utdelning av drygt 550 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, totalt 155 stipendiater inom kulturområdet, samt 320 masterstipendier som resebidrag.

WWW.STENASTIFTELSEN.SE

Jubileumsåret 2021 | Stenastiftelsen

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION V.V. KONTAKTA

BIRGITTA PLYHM
PR, STENASTIFTELSEN
BIRGITTA@PLYHM.SE

FOTON FINNS ATT HÄMTA PÅ

STEN A OLSSONS STIFTELSE FÖR FORSKNING OCH KULTUR PREMIERAR KONST, MUSIK OCH FILM I VÄSTSVERIGE VID 2021 ÅRS STIPENDIEUTDELNING

Det är med stor glädje vi presenterar jubileumsårets två kulturstipendiater och vår honorärstipendiat. Tre kvalificerade kulturutövare från olika skapande områden, med hela världen som arbetsplats men med tydlig anknytning till Göteborg. Under årens lopp har hittills 155 kulturstipendier delats ut och vi följer tidigare stipendiaters fortsatta framgångar och utveckling med stort intresse.
säger Barbara Hannigan, sopran och dirigent
säger Emanuel Röhss, konstnär
säger Alicia Vikander, skådespelare och producent
Det är med stolthet jag ser tillbaka på Stenastiftelsens 25 första år. Vi har haft förmånen att från första idé till genomförande följa många intressanta projekt inom forskning och ett stort antal lysande kulturinitiativ. Bakom varje projekt står oerhört engagerade och begåvade personer och det har varit fantastiskt att få ta del av deras visioner. Tillsammans har vi viljan att nå ut och göra skillnad för många människor. Eftersom vi har våra rötter här i Västsverige finns det också redan från början en önskan att verka som goda medborgare och dela med oss när vi har den möjligheten.